Wat is er nieuw

Opbouw bodem

Crash Cowboy

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2014
Hallo,

Heeft iemand tips over het opbouwen van een bodem in mijn nieuwe gezelschapsbak van 160 x 60 x 50 ? Ik ben in 2006 gestart met een Rio 125; toen was het nog zaak van een voedingsbodem, met daar over heen een laag aquariumzand/rivierzand.

Ik wil van mijn nieuwe bak een flinke plantenbak maken, beetje Amano-stijl, met bodembedekkers (Glossostigma, Hemianthus, naaldgras etc.) en rotspartijen. Op Youtube staan veel filmpjes van het inrichten van het aquascape met aquasoils; meestal met bodems van ADA. Die zijn alleen heel duur. Ik denk dat ik een kilo of 50 nodig heb; misschien m��r als ik de hoogte in wil.

Ik voel er wel voor om met stenen terrassen te bouwen; Youtube laat zien dat je die kunt vullen met de ADA substraten. Zijn daar alternatieven voor ? Hebben jullie bijvoorbeeld ervaring met JBL Manado bodemgrond ? Of met Akadama ? Of JBL ProScape PlantSoil ???

Alle tips zijn welkom !

Een voorbeeld van 'de hoogte in werken':

Hardscaping-10-strata1.jpg

je kan ook AKADAMA 10 KG ( 16 LITER) gebruiken �15,95 voor 10 kilo
werkt hetzellfde

Werkt dat net zo goed als ze zeggen dat die ADA bodems doen ?

Zand met waar nodig een klei toevoeging.

De ADA soils zijn inderdaad HEEL duur !!

Zelf ga ik binnenkort starten met akadama dus daar kan ik je weinig over vertellen

Over de JBL manado hoor je verschillende verhalen de ene zegt dat het goed werkt de andere zegt va niet

Zand/filterzand in principe zal het moeten gaan maar heb nog maar weinig echte plantenbakken gezien die zo een bodem hebben.

O ?

In Amano stijl bakken misschien niet daar heb ik dan weer weinig kijk op. Maar er zijn toch heel wat bakken ingericht met zandbodem die we toch wel als planten bak kunnen oormerken denk ik.

MauriceM zei:
O ?

In Amano stijl bakken misschien niet daar heb ik dan weer weinig kijk op. Maar er zijn toch heel wat bakken ingericht met zandbodem die we toch wel als planten bak kunnen oormerken denk ik.

Daar heb je een punt in !!

Maar denk dat der toch een verschil is tussen werken met bepaalde soils of zand 😉

Dat denk ik ook. Maar daar kan ik weinig zinnigs over zeggen aangezien hier ik geen ervaring met soils heb en me er eigenlijk ook nooit in verdiept heb verder.

Hier een voorbeeld van wat ik bedoel met 'in de hoogte werken'.

Akadama zou ik niet nemen, dat verkruimeld na een tijdje en moet je na ongeveer een half jaar vervangen...
En zand, zo'n dikke laag?

Ik zou inderdaad eerder voor de jbl proscape soil gaan, al heb je die soort ook als speciale plantenbodem 😉

Deze bijvoorbeeld:
http://www.wesdijk.nl/aquarium/bodemmat ... 70731.html

howdy Cowboy!

Hier nog een filmpje met een bak van formaatje wat meer richting wat wij stervelingen doorgaans hebben staan. Er zitten ook wat tips in voor de hoogte.

Succes!

~ Ivo

Nick, Masja&Ivo,en alle anderen: tanx ! Mijn bak is 160 x 60 x 50, dus ik kan een beetje vooruit. Is alleen niet zo diep als de Amano bak, en gesloten van boven.Ik wil me goed informeren, want die bakken van The Green Machine en Amano vind ik prachtig. En lavasteen is goed te krijgen !

The Green Machine werkt ook nog met 'substrate supports'. Lijkt me ook handig, en zelf te maken !

substratesupport_zps3406c7b8.jpg

Ik heb helaas geen tips voor je maar ben wel heel erg benieuwd hoe het gaat worden en wens je veel succes en plezier met deze operatie! 😉

Vergeet al die mooie plannen en begin lekker simpel met wat grind.
Je kunt de inrichting ook mooi maken met gewone stenen van een tuincentrum.

Dat ben ik dan weer met @Tom eens maak het jezelf niet lastiger dan het hoeft te zijn.

Haha lastig ? Nee hoor. Ik kan intussen wel wat en het lijkt me hartstikke leuk om zo iets eens te proberen. En dan informeer ik me graag over de nieuwste technieken en zo.

En die stenen van het tuincentrum: die tip kreeg ik al. Ik heb afgelopen weekend een paar samples gehaald, en ik ga voor lavasteen denk ik. Maar ik heb nog tijd hoor ... Duurt nog wel even voordat ik echt ga inrichten.

Lavasteen heeft bijna dezelfde kleur als sommige substraat keuzes. JBL Manado?
Pas op dat het niet een grote bruine hardscape gaat worden.

Vaak worden in zulke mountain scapes 'grillige' stenen gebuikt omdat die meer karakter hebben. Denk aan dragonstone, seiryu stone, etc.
Nadeel is dat die stenen vreselijk duur zijn. Maar geld speelt geen rol in een 'amano' bak toch 😀

Denk ook om de bodemplaat van je aquarium, met zo'n grote berg stenen en substraat is ie zo geknapt (ervaring helaas).

Hoi Frank, dat van de bodem is een goeie aanvulling. Zou een plaat tempex van 1cm genoeg zijn om eventuele puntbelasting van de onderplaat te voorkomen ?

Dat geld geen rol speelt is voor mij niet waar. Als ik alles (bodem, CO2, lampen, stenen etc. etc.) van ADA zou willen kan ik dat gewoon niet betalen. Ik zoek op dit forum dan ook naar betaalbare alternatieven. En die zijn er zat !

Over de bruine ondergrond: de soil wordt helemaal bedekt met planten, hoop ik. Hier en daar zal er een partij lavasteen te zien zijn, en wat ik heel mooi vind is v��r in de bak zo'n wit 'zandstrandje', zonder begroeiing, voor het contrast.

Zo'n strandje als in de video van Ivo is een goed idee.
Het geeft veel meer contrast met de lava stenen.

Dat geld geen rol speelde bedoelde ik meer voor de 'professionele' bakken.
Deze mensen hebben alle tools om de bak zo mooi mogelijk te maken.
Dat wil niet zeggen dat je geen mooie bak kan maken met goedkopere materialen.

Ik heb zelf in de tijd ook 1cm tempex gebruikt, ik weet niet hoe groot je de stenen wilt hebben.
Denk dat het meer afhankelijk is van het gewicht. Met lava steen zal dat wel meevallen.
Het enige nuttige wat ik kan vertellen is dat je moet zorgen dat de tempex niet helemaal tegen door voorruit zit, want dat blijf je altijd zien 😀

Dat gaat lukken. Tegen de voorruit komt alleen maar wit zand !

Ik zag op youtube ook dat stenen wel eens worden gekit, om ongelukken (omvallen) te voorkomen. Nadeel is dat verplaatsen bijna onmogelijk wordt ...

Met dat tempex zou je dan gelijk ook verhogingen kunnen maken want scheelt weer een hoop dure bodembedekking en stenen.

... als de stenen daar dan maar niet van af sodemieteren ;-) Maar alw��r een bruikbare tip.

En als je heeel handig bent maak je gewoon net als het principe van een achterwand zelf een landschap van tempex,tegellijm en de rest.

Daar ga ik me eens in verdiepen. Ik maak g��n achterwand trouwens; vind ik niet mooi. De achterwand is nu zwart, maar ik heb ooit een nanobakje gehad met een transparant witte folie-achterwand. Misschien doe ik dat wel weer.

Dit was dat bakje. Die achterkant deed het goed !

image_zpsb638d965.jpg

image_zps23cc7e98.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan