Wat is er nieuw

Opbouw ZA biotoop (Switchview)

Switchview

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2012
Alvast een starttopic voor mijn nieuwe aquarium, de aquatlantis fusion 100. Als vervanger voor de huidige 60cm bak.
Grotendeels gekregen voor mijn verjaardag van vrouwlief en schoonfamilie.
En wordt eind volgende week geleverd.

HC589FOpsA_ylPsK0N61zYvK5353I4X-.jpeg

Technische details:

Afmeting aquarium: 102x40x60cm
Volume: 243ltr
Inhoud water: 188ltr
Afmeting meubel:102,5x40,5x83cm

Verlichting LED: 1x44W met led controller voor zon opgang en ondergang.
Filtratie: Biobox2: Easy Flux 600 pomp, EasyKlim 200W staafverwarming, filtermateriaal

De interne filter ros ik er gelijk uit, wordt een externe filter Eheim, jbl of Sera nog niet helemaal over uit. Suggesties welkom.

Het wordt een ZA achtige biotoop met kienhout, filterzand en enkele maaskeien.
Verder bladeren op de bodem. Enkele vallisneria, Javavarens en drijfplanten. En ik filter over turf.

Qua vissen neontetra's, corydoras, ancistrus soort en heb ook nog een gourami in m'n oude bak 🙂. Dit zijn de vissen die ik momenteel heb. Deze ga ik uitbreiden in de nieuwe bak.

Allereerst kit ik een achterwand erin. Oude bodem zoveel mogelijk overhevelen en aanvullen met nieuw zand. Oud water erin en aanvullen met vers kraanwater. Oude interne filter + externe nieuwe filter meedraaien. Na verloop van tijd interne filter eruit halen, of is het afdoende om een zooitje pijpjes uit de oude filter in de nieuwe te gooien ?
Dan de oude vissen in het water zetten.

Topic wordt komende tijd bijgewerkt als de aquarium er is 🙂

Ik ben benieuwd! Indien je alle filter materialen uit het interne filter haalt en in het externe filter plaatst lijkt mij dit wel voldoende.

Zo eindelijk kunnen we verder!

De bak is binnen!

oHZHYcR7IGD7x_1czvvYZ78GZWEn0asI.jpeg

Via Marktplaats wat kienhout gekocht

De achterwand, Back to Nature Slimline

Filter, Sera Fil 250 + UV

Meubel in elkaar gezet, aquarium erop gezet.
Tijdelijk naast zijn kleine broer totdat hij ingedraaid is

Vanochtend het filterzand en kienhout erin gedaan

Filter aansluiten. Keramische pijpjes van oude filter in de nieuwe gedaan en aangevuld met de bijgeleverde pijpjes. Sponsjes e.d. uitgeknepen in het filter en filterstart erbij gedaan.

Vullen maar!

Gevuld, enkele planten uit oude bak gehaald. Enkele houtstukken zijn gaan drijven. Later vanavond, morgen het hout goed rangschikken.

Vanavond wil ik bij de tuincentrum 2x Echinodorus Bleheri halen.
Voor in het midden. Enkele maaskeien. Denk nog een paar cryptocoryne walkeri erbij.

Momenteel drijven er een zooi catappa bladeren. Morgen op de bodem verspreiden.

Ergens volgende week de vissen overgooien en aanvullen.
Heb momenteel stuk of 10 neon tetra's, denk dat ik totaal 30 neem. Op de bodem snuffelen 6 corydorasjes (C. Pygmaeus), misschien naar 10. 1 vrouwtjes gourami, neem nog een man bij. (jajaja geen ZA Biotoop visje) Ik denk dat ik voor de bovenlaag voor bijlzampjes ga. En natuurlijk gaan we het water nog wat donkerder maken. En ooit nog een led controller ertussen zetten.

Owja, nog een zooi vuurgarnalen uit m'n kweekbak erin zetten. Gewoon omdat het grappige beestjes zijn.

To be continued...

Sorry als ik iets gemist heb, maar indraaien moet 3 a 4 weken en jij wilt er volgende week al vissen in doen. Lijkt me veel te snel/vroeg...

Susanne zei:
Sorry als ik iets gemist heb, maar indraaien moet 3 a 4 weken en jij wilt er volgende week al vissen in doen. Lijkt me veel te snel/vroeg...

Klopt, normaal gesproken werkt het ook zo.
Ik heb echter in diverse topics gelezen dat als je zoveel mogelijk je bacterieen cultuur van de oude aquarium overzet naar de nieuwe, je het indraaien verkort. Dwz, sponzen, pijpjes, watten, bodem.

Indien ik dit niet goed gelezen heb, prima, dan wacht ik nog 3 weken. Misschien heb ik mijn verhaal iets te snel getypt 🙂

Persoonlijk zou ik ook nog ff wachten met vissen overzetten

Switchview zei:
Susanne zei:

Klopt, normaal gesproken werkt het ook zo.
Ik heb echter in vele topics gelezen dat als je zoveel mogelijk je bacterieen cultuur van de oude aquarium overzet naar de nieuwe, je het indraaien verkort. Dwz, sponzen, pijpjes, watten, bodem.

Indien ik dit niet goed gelezen heb, prima, dan wacht ik nog 3 weken.

Dat is al een verkorte indraaitijd, 3 weken..... 😉

Als jij met het bestand ook het filter mee verhuist is er geen probleem. Het oude filter draaide namelijk al op het oude bestand. Na 3 a 4 weken, maar kies liever voor 6, kun je dan het oude filter weghalen en de nieuwe (die je mee hebt laten draaien!) gebruiken. Die vissen gaan echt niet meer vervuilen als ze in een andere/grotere bak zitten. De vervuiling in het water wordt relatief juist minder. Het oude filter kon de vervuiling in de kleine bak al aan, dus in de nieuwe bak ook. Ondertussen laat je het nieuwe filter meedraaien. Op die manier draag je eigenlijk de bacteri�n van het oude filter naar het nieuwe filter over.

Succes met je nieuwe bak!

EDIT: met bovenstaande methode kun je dus verhuizen wanneer je wilt. Wachttijd niet nodig. Wel het filter zo kort mogelijk niet draaiend en uit het water houden, anders gaan de bacteri�n dood.

homines zei:
Als jij met het bestand ook het filter mee verhuist is er geen probleem. Het oude filter draaide namelijk al op het oude bestand. Na 3 a 4 weken, maar kies liever voor 6, kun je dan het oude filter weghalen en de nieuwe (die je mee hebt laten draaien!) gebruiken. Die vissen gaan echt niet meer vervuilen als ze in een andere/grotere bak zitten. De vervuiling in het water wordt relatief juist minder. Het oude filter kon de vervuiling in de kleine bak al aan, dus in de nieuwe bak ook. Ondertussen laat je het nieuwe filter meedraaien. Op die manier draag je eigenlijk de bacteri�n van het oude filter naar het nieuwe filter over.

Succes met je nieuwe bak!

EDIT: met bovenstaande methode kun je dus verhuizen wanneer je wilt. Wachttijd niet nodig. Wel het filter zo kort mogelijk niet draaiend en uit het water houden, anders gaan de bacteri�n dood.
Zo is dat hier ook al meermaals zonder enig probleem verlopen.

Bedankt voor de reacties!!

Ik post morgen nog wat foto's. Inmiddels zijn de bladeren gaan zinken en het hout op de juiste plaats gezet.
Vandaag nog een enchidorus gekocht en een led dimmer voor zons op en ondergang.

Led controller gekocht voor zonsopgang en ondergang. Echt een prachtig gezicht.
BsaUCyRJRG-Tju4zCvbA4RQEV5OMvc8m.jpeg

Foto van linker zijaanzicht

Totaaltje

Vandaag aantal takken op de juiste plekken zetten.

Het hout en de Catappa bladeren geven al een mooie kleur af aan het water.

Mooie stukken hout zitten erbij, zeg 🙂

Metingen zover:

Datum 15-10
Ph 8
Kh 8
Gh 9
Nh3/nh4 (ammonia) 0
No2 (nitriet) 0
No3 (nitraat) tussen 0

Datum 19-10
Ph 7,5
Kh 7