Wat is er nieuw

Opbrengst EX600 loopt snel terug

Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Enige tijd geleden ben ik voor mijn 54L bak van een Tetratec EX400 naar een EX600 overgestapt i.v.m. het gebruik van een inline heater en reactor. Deze heeft een tijdje gedraaid en toen liep de opbrengst langzaam terug. Vorige week er schone filterwatten in gedaan en de leidingen en reactor schoongemaakt. Toen was de opbrengst wat beter. Nu valt me op dat de opbrengst weer terugloopt. De stroming in de bak is minimaal. Dit zou toch niet moeten kunnen met filter met een theoretische capaciteit van 630L per uur?

Als ik het filter schudt komt er niet veel lucht uit. Het filter bestaat uit 3 mandje gevuld met:
-keramische buisjes afgedekt met grove spons
-bioballen afgedekt met grove spons
-bioballen + Purigen, afgedekt met witte standaard filterwatten van tetra

Op de inlet van het filter heb ik een voorfilter gemaakt van een standaard spons van een sponsfilter. Deze heb ik aangepast zodat hij op de korf past en deze heb ik vorige week ook nog uitgespoeld.

Iemand een idee wat ik verder nog kan doen?

Hoe loopt het als je de spons van de inlaat afhaalt?

Geknelde buizen of zo?

Heb ooit ook eens een probleem gehad dat een spons vlak tegen de ingang in de filter aangedrukt zat en dat alle water dus door dat kleine stukje spons moest. Weet niet of zoiets mogelijk is met de tetra, maar het is een denkpiste.

Zeker dat het de spons niet is die je gebruikt als voorfilter?

Staan alle kraantjes mooi open?

Welke reactor gebruik je?
Misschien is die de bottleneck?

Alle slangen lopen mooi rond en worden nergens geknepen. Ik gebruik de HS aqua Max-mix. Ik heb niet het idee dat de filterwatten richting rotor gezogen worden. Ik zal eens kijken wat het effect is als ik het voorfilter verwijder zodra ik thuis ben. Misschien moet ik eens gaan experimenteren met een ander voorfiltermateriaal. De spons van Dit filter is veel grover dan de mijne bijvoorbeeld en ook veilig voor garnalen.

Bedankt voor het meedenken.

Normaal moet je filter meer dan voldoende stroming geven maar met al die toeters en bellen wordt de boel geremd natuurlijk.
Ik weet niet welke garnalen er in je bak zitten maar heb hier 2 buitenfilters op 1 bak zonder bescherming aan de inlaten en valt reuze mee hoeveel garnalen er in de filters komen.
De garnalen die wel in de filters komen blijven met zulk soort filters gewoon in leven en kan je weer terug in de bak doen na het onderhoud bv.

Ik heb in die bak Crystal Reds en Blacks zitten. Het idee dat er een paar weken/maandenlang in mijn filterhuis leven vind ik niet erg prettig. Het zal misschien nieuwigheid zijn maar ik tel dagelijks hoeveel ik er nog heb (al mis ik er altijd wel een paar bij de head count)

Haha,ik snap het hoor maar komt vanzelf een tijd als het goed is dat ze niet meer te tellen zijn! 😉
Heb zelf trouwens ook weleens zo'n spons van een superfish filter op de inlaat gehad.
Zonder actief kool vulling kan je die zo mooi over de buis schuiven,misschien ook een optie.

Ik heb er nu een spons van een sponsfilter overheen zitten, maar weet niet of me dat nu nekt.

XJZHPLf4SqVo0eFluwMmWu5gBqOeINed.jpeg

Die zal ook de boel afremmen. Scheelt het niet als je die goed schoonmaakt onder de douchekop?

Ziet er wel uitgerekt uit waardoor misschien de spons structuur juist samentrekt en zo de doorstroming enorm remt.
Zit misschien wel verkeerd hoor maar zou idd toch eens naar een andere spons kijken,heb het idee dat die van de superfish minder fijn is.

Die heb ik vorige week een aantal keer flink uitgeknepen in een bak met aquariumwater.

Seabait zei:
Normaal moet je filter meer dan voldoende stroming geven maar met al die toeters en bellen wordt de boel geremd natuurlijk.
Ik weet niet welke garnalen er in je bak zitten maar heb hier 2 buitenfilters op 1 bak zonder bescherming aan de inlaten en valt reuze mee hoeveel garnalen er in de filters komen.
De garnalen die wel in de filters komen blijven met zulk soort filters gewoon in leven en kan je weer terug in de bak doen na het onderhoud bv.

Zo is het inderdaad. Ook hier geen bescherming, anders dan het gebruikelijke korfje, aan mijn waterinlaat. Met een zekere regelmaat vind ik, tijdens de schoonmaak, garnalen in m'n filter. Na terug zetting zwemmen ze weer vrolijk rond, ze ondervinden er kennelijk geen hinder van.

Groet,
Ben.

Niwla zei:
Die heb ik vorige week een aantal keer flink uitgeknepen in een bak met aquariumwater.
Ik heb ook een bak met een sponsje op de inlaat, maar onder de douchekop wordt het beter schoon dan enkel uitknijpen. De bacterie cultuur zit toch in de rest van je filter.

Crash zei:
Niwla zei:
Ik heb ook een bak met een sponsje op de inlaat, maar onder de douchekop wordt het beter schoon dan enkel uitknijpen. De bacterie cultuur zit toch in de rest van je filter.

Ook waar!!!

Ja zo n sponsje zal weinig invloed op het geheel hebben denk ik. je bodem en filter bevatten de meeste bacteri�n.

Ik merk duidelijk als het sponsje vol zit, dat kan de filter nauwelijks water opzuigen. Voordeel met het sponsje voor de garnalen is wel, dat ik het filter zelf al een jaar niet heb hoeven schoonmaken. 🙂

Ik heb net bij thuiskomst (was een nachtje weg met vrouwlief) het spons verwijderd van de inlaat. De opbrengst werd al snel beter. Het filter heeft even staan pruttelen (vacu�m getrokken?) en daarna werd het helemaal top! Ik draai nu even zonder bescherming op de korf en ga op zoek naar een grovere spons of trek er een panty overheen. Voorlopig nog geen eitjes te bekennen hier dus zal er voorlopig ook niks verdwijnen richting filter. Nu ruim voldoende stroming in de bak!

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan