Wat is er nieuw

Opbrengst osmose apparaat loopt terug

FrankW

Well-known member
Lid geworden
2 november 2021
Leeftijd
64
Ik heb een Aquamedic osmose apparaat met boosterpomp en een opbrengst van 400 Liter/dag. Ik gebruik dit apparaat al een paar jaar. Het valt mij op dat het steeds langer gaat duren om een 25 liter kan vol te krijgen. Ik weet dat het sterk afhankelijk is van de water temperatuur maar het is niet de eerste winter dat ik hem gebruik. Achter het apparaat zit nog een losse cilinder met demineralisatie hars om er de laatste silicaat uit te halen. Mijn cilinders met demineralisatie hars zijn beide vernieuwd. Ook mijn kool cilinder is vernieuwd. De TDS is zowel op de meter van het apparaat 0 als ook met een losse TDS meter gemeten. Kan het dan bv toch aan mijn membraam of aan mijn fijnfilter liggen? Of zou ik dat in mijn TDS terug moeten zien?

Een sedimentfilter kan verstopt raken, maar dat zie je aan het filter zelf.

Een membraan kan ook verouderen. Meestal moet je dan de tds van ingaande en uitgaande water meten.
En dan dus NIET na het harsfilter, maar direkt na het membraan.
((ingaande tds - uitgaande tds) / ingaande tds) x 100% moet groter dan 95% zijn.

Je kunt het membraan ook eens spoelen. Dan moet je de restrictor uit de afvoerslang halen en het apparaat aanzetten.
Hierdoor stroomt er extra veel water langs het membraan. Eventueel aangekoekte zouten spoelen dan weg.

Dank je voor het antwoord. Hier kan ik iets mee. Mijn gedachtengang was dus verkeerd. Ik dacht dat iedere 10 inch cilininder er weer een andere stof uit het water zou halen. Ik las ergens dat het sedimenrfilter er bv de zware metalen uit filtert. De kool de chemische stoffen en de hars bv de silicaat weer. Wat de werking van het membraan is heb ik geen idee van. Maar dat is onkunde van mij. Veroudering zou goed kunnen want er is al gedurende een paar jaar 100 liter per week mee gefilterd. Het is een apparaat van over de 400 Euro. Een nieuw membraam en een nieuw sedimentfilter bij elkaar is ong 50 Euro. Misschien toch wel handig om die 2 te vervangen. Mijn koolfilter vervang ik om de paar maanden en mijn RO resin als ik meet dat er Sio2 in mijn water komt

Nog een vraag biljoenblik. Kan de restricor zelf ook versleten zijn of deels dichtzitten of is dat onwaarschijnlijk? Het sedimentfilter en het membaan kan ik wel vinden bij div aquariumzaken maar de restrictor 400 liter niet. Of is dat een kwestie van reinigen? Dan maar ineens alles goed doen

Als de restrictor vuil is, dan laat deze minder water door. Hierdoor zou je minder afvalwater hebben. Maar op den duur vervuilt je membraan dus meer.

Als je weet welk membraan erin moet in GPD. Dan kun je daar een restrictor voor kopen met dezelfde GPD.

Bij osmose apparaat.nl verkopen ze die los.

Koolfilter kun je gerust een jaar gebruiken. En sediment ook. Als je NL kraanwater hebt.

Sediment houd alle vaste deeltjes groter dan 5 micron tegen. Dus je membraan slijt minder.
Koolstof houd pesticiden en chloor tegen. Chloor is slecht voor membraan.
Membraan zuivert het water voor ca. 98%
De laatste 2% haal je met de hars eruit. Waarbij silicaat als eerste doorgelaten wordt.

Maar het membraan alleen houd ook al genoeg silicaat tegen.

Ik ben er inmiddels achter dat het membraan 400/100 GPD is. Dank je wel voor de info. Ik ga eens op die site kijken. Op de restrictor staat flow 400

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan