Wat is er nieuw

Opeens Draadalg

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Polarbear
  • Startdatum Startdatum
P

Polarbear

Guest
Goedendag,
Heb nu sinds week opeens draadalg.
De bak draaid ruim 2 maanden.
Ik gebruik de All in one van Gilles, gebruik CO2 en led verlichting op 8 uur per dag op timer.
CO2 wordt ook in de nacht afgesloten met magneetlocker.

Vaak is draadalg comninatie van lage CO2 en lage nitraat/fosfaat.
De CO2 is lichtgroen (op plaats waar draadalg voornaamste zit), en heb lichte overdosis van de AIO. Daar zou ook nitraat/fosfaat in zitten.

Wat zou nu de oorzaak kunnen zijn?
 
Is de circulatie goed want wellicht heb je dode plekken hierin. Weet je de waterwaarden verder ook?
Waar zit de draadalg en heb je een totaaltje van de bak en waar de alg zit? En wellicht kun je nog wat info over de verlichting geven.
 
Circulatie zou goed moeten zijn, en de deadspot die ik wellicht heb zit totaal andere hoek zonder alg. Alle planten bewegen mee met de stroming (ook de draadalg).

De filter filtert ruim 5x de inhoud

Zie later de foto van draad alg die waarschijnlijk weer beetje terug is. Haal het nu steeds weg.

Verlichting is 21W LED op een 60cm bak. Staat 8 uur aan, op ruim 50% sterkte sinds constatering draadalg vorige week.

De waterwaardes zal ik later vandaag posten, ik doe elke week 50% waterverversing met 30ml op 100l AIO ipv +- 20ml op 60l.
 
Ja want 21% lijkt me erg veel aangezien ik in mn Aquatlantis slechts 10W led erboven heb zitten. Dat zijn hiet de standaard leds dus ook vast niet de beste die je kan krijgen.
Goed dat je het licht flink hebt teruggeschroefd.
 
Ja want 21% lijkt me erg veel aangezien ik in mn Aquatlantis slechts 10W led erboven heb zitten. Dat zijn hiet de standaard leds dus ook vast niet de beste die je kan krijgen.
Goed dat je het licht flink hebt teruggeschroefd.
John, deze opmerking verbaast me toch, met respect gezegd. Ts heeft namelijk nog niets gezegd over de planten die in z'n bak staan. Zij vertellen namelijk hoeveel licht er zou moeten zijn. Pas als we dit weten kunnen we iets zeggen over eventuele tekorten, toch?
 
John, deze opmerking verbaast me toch, met respect gezegd. Ts heeft namelijk nog niets gezegd over de planten die in z'n bak staan. Zij vertellen namelijk hoeveel licht er zou moeten zijn. Pas als we dit weten kunnen we iets zeggen over eventuele tekorten, toch?

Dat is zo Ben maar ja ik vindt persoonlijk op zo n klein bakje 21W aan led wel veel. Ik heb er zoals ik zei 10W (of 8) boven standaard en daar doen de gemiddelde planten het goed op. Het zal een bakje zijn met netto zo n 50 liter dus ik vindt het dan veel en het zal ook van de kwaliteit van de leds afhangen en daarom dat ik ook schreef "lijkt"😉.
Ik ben dan wel benieuwd hoeveel lumen deze led afgeeft.
 
Dat is zo Ben maar ja ik vindt persoonlijk op zo n klein bakje 21W aan led wel veel. Ik heb er zoals ik zei 10W (of 8) boven standaard en daar doen de gemiddelde planten het goed op. Het zal een bakje zijn met netto zo n 50 liter dus ik vindt het dan veel en het zal ook van de kwaliteit van de leds afhangen en daarom dat ik ook schreef "lijkt"😉.
Ik ben dan wel benieuwd hoeveel lumen deze led afgeeft.

De plantenkeuze is van grote invloed. Bij, bijvoorbeeld, Nano bakjes zie je bij aqua scapers vaak een bak licht omdat soorten laag bij de bodem planten dit ook vragen. Je moet nog al wat licht geven wil je de, als voorbeeld, Eleocharis Parvula (Naaldgras) overbelichten. Wanneer gemiddelde planten het goed doen wil dat nog niet zeggen dat ze op het maximaal haalbare zitten. En dat is toch wat wij graag bereiken? En, inderdaad, zijn ook de leds belangrijk. Wij weten niet welke kwaliteit er is gebruikt. Zelf had ik ooit boven een kweekbakje strips van een vergelijkbaar wattage die niet in staat bleken mijn planten voldoende licht te geven. En dat was boven een Superfish Panorama 60. Het is niet mijn bedoeling om de wijsneus uit te hangen maar het zou goed zijn om het complete plaatje te kennen alvorens mogelijk onjuiste adviezen te geven, toch?
 
Daar heb je gelijk in Ben en vandaar ook mn eerdere opmerking met lijkt. Ik weet ook niet welke led dit is en wat de planten vragen.
Daarom had ik ook gevraagd om een totaaltje en wat meer info over de verlichting.
 
Zoals beschreven hierbij enkele waardes
No3 = 10mg/l
No2 = 0 ml/l
GH = 16°d
KH = 10°d
PO4 = 0,5> mg/l
PH = 6.8
Temperatuur = 22,8
CO2 dropcheck = lichtgroen

20190128_172644.jpg


Bak is redelijk beplant, zit ook drijvers in, recentelijk ruim verwijderd ivm te donker
Voor naamste linkerkant bij dropchecker zit steeds de alg.

Qua lumen zou hij max rond 12 l/w zijn (moest 14w zijn ipv 21w wat ik eerder zei)

Maar als ik 30mg aio doseer ipv 20, zou je zeggen dat er voldoening moet zijn. Of zou een dosering van 2x per week 20mg beter zijn als voorbeeld, omdat er toch ergers een te kort in is?
Want de laaggroeiers hebben dacht ik al redelijk licht nodig.
 
Ik zie een Aquaflow 100?? Ik gebruik die ook in een 60cm maar heb er maar 4 visjes in en heb de indruk dat deze het snel niet meer kunnen trekken met een gemiddelde belasting.
 
mis gewoon een te kort aan voeding dan zie ik meestal ook alg op duiken
 
Ik zie een Aquaflow 100?? Ik gebruik die ook in een 60cm maar heb er maar 4 visjes in en heb de indruk dat deze het snel niet meer kunnen trekken met een gemiddelde belasting.
Aquaflow 200 dacht ik (max 400l/u). Ik zie er geen verandering sinds aankoop. Heb met deze nog geen last van zweefvuil en zuigt redelijk alles aan wat in de buurt komt. Maandelijk zeker schoonmaak nodig.
 
Ok, dat kon ik lastig zien maar dat is beter natuurlijk dan een kleine 100.
 
Heb je bovenin ook algen?
Nee, voornaamste linkerkant tegen het raam bij dropchecker en op t gras verder niet gezien. (Gelukkig). Zou ik de stroming toch anders moeten plaatsen?

En qua waardes zijn oke neem ik aan?
 
Dus alleen links op dat plantje zeg maar en op de andere planten (dezelfde volgens mij) zit het niet?
 
Dus alleen links op dat plantje zeg maar en op de andere planten (dezelfde volgens mij) zit het niet?
Geen draadalg. Heb beetje bruinalg maar wordt al minder. Maar daar maak ik me weinig zorgen om. Het zit zover ik zie alleen op t gras (crypto soort helemaal links) en glas inderdaad.
 
Ja dus enkel het glas en die ene plant links dus wellicht is daar de circulatie toch minder goed. Anders had ik elders ook problemen veracht namelijk.
 
De lichtsterkte behoeft geen vermindering, 12 lumen per Watt is heel erg weinig. Klopt dit wel? Bruinalg komt vaak voor bij pas opgestarte bakken maar kan ook een gevolg zijn van te weinig licht. Je voegt CO2 toe. De vraagt is of het alle hoekjes en gaatjes bereikt. Anders gezegd, hoe is je water distributie? Verder denk ik dat je fosfaat niveau wel wat omhoog mag.
 
Ik ben het met Ben eens en ik zou eens de circulatie testen met bv wat diepvriesvoer of waterverbeteraar.

Verder denk ik dat je fosfaat niveau wel wat omhoog mag.

Dat zie je vaker bij de AIO volgens mij hoor.
 
Fosfaat verhogen terwijl woensdag al verversdag is?
Wordt de meer dan 0.5mg/l opgenomen in minstens 1 dag?
 
Dat hangt van veel af denk ik maar als je ververst heb je zo n 0,25 mg fosfaat over en je verhoogt met 2 en dan zit je op 2,5 mg en dat moet voldoende zijn lijkt me zo toe. Wellicht gebruikt je bak meer fosfaat dan nitraat of produceert die meer nitraat.
 
Zoals ik begrijp zit mogelijke oorzaak toch voornaamste bij de watercirculatie (deadspot) aangezien voeding aanwezig is vlak voor verversing. Lichtbron zou redelijk zijn op volle sterkte met 12l/w.

De aquaflow denk te verplaatsen voor betere verdeling, achterwand gericht naar voorkant ipv naar zijkant? Zou dan eventueel langere spraybar vervenging voor aquaflow vinden...
 
Zat er dan geen spraybar bij want die zitten wel bij de 100 zover ik mij herinner.
 
Zat er dan geen spraybar bij want die zitten wel bij de 100 zover ik mij herinner.
Er zit een spraybar bij, maar als ik hem over de lengte zet, haalt hij maar de helft. Over de breedte zit hij goed alleen de stroming komt dan niet voldoende achter blijkbaar, tenzij wave pump oid plaats in dezelfde richting. Maar dan hangt er veel in de bak (filter, co2, heater en een wave pump (excl termometer en dropchecker)) in een klein bakje
 
Over de breedte zit hij goed alleen de stroming komt dan niet voldoende achter blijkbaar,
Plak eens met wat isolatieband een paar gaatjes af, dan zal je meer druk krijgen en ook achterin meer stroming krijgen, of/en wat spelen met de schuinte van de uitstroom richting.
 
Over de lengte zal inderdaad niet werken want ze zijn vrij kort maar het idee van Ton zou ik eens proberen.
 
Ik heb e.a. aangepast. Ook qua voeding. Alles lijkt beter te gaan!
 
Mooi dat het al beter gaat maar vaak heeft de bak enige weken nodig om zich aan te passen.
 
Mooi dat het al beter gaat maar vaak heeft de bak enige weken nodig om zich aan te passen.
Heeft dan een lange aanpassing nodig, heb ook de bealgde planten eruit gehaald en stuk hout eruit (was naar mijn inziens iets te groot). Er zal later moment kleinere stenen komen. Om toch een hardscape te hebben.
Want had t idee dat het hout ook teveel stroming blokkeerde.
 
AquaCafe
Help Users
      Friesian: Morgen John en Mil00
      Terug
      Bovenaan