Wat is er nieuw

Opeens GH lager en PH hoger

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Ad
  • Startdatum Startdatum

Ad

Well-known member
Lid geworden
3 juli 2019
Berichten
105
Leeftijd
46
Hoi.
Sinds vandaag 12 vuurgarnalen bij mijn 9 guppen gedaan. Normaal is mijn ph 7.5 gh 7 maar vanavond na testen is ph 8.5 en gh 6.
Kh is nog zo als altijd 5
Ammonium <0.05, Nitriet <0.01 en nitraat 1
Aquarium is 54 liter.

Draait nu een jaar.

Heb er maandag nieuwe planten in gedaan en stenen

Heb er net een Catappa blad bij gedaan.
Ik vind Gh van 6 erg laag.
Is er iets wat ik moet doen? Of gewoon zo laten en later nogmaals testen.
 
Laatst bewerkt:
Wat voor stenen zijn het?
 
Testen nog goed?
 
Testen nog goed?
De koffer is houdbaar tot juni 23. Hier zat geen GH flesje bij, die heb ik dezelfde periode los er bij gekocht. Voor alle zekerheid ga ik een nieuw flesje gh bestellen.
 
Mijn licht staat 10 uur aan. Is dit misschien te lang? Minder licht= minder co2 verbruik van de planten = lagere ph waarde??

Zie ik het zo goed?
 
Als je geen co2 toevoegt dan zal de co2 door uitwisseling van gassen een natuurlijke waarde hebben.
 
Hoe langer je licht aanstaat hoe hoger het verbruik. Als je verder geen CO2 toevoegd, dan hoef je geen 10h licht aan te houden en kan je terug naar 8h. Je kan dan kijken of er meer beschikbaar blijft en mogelijk je PH zal zakken.

Voeg je verder nog wat toe aan je aquariumwater?

Gr. Ed
 
  • Leuk
Waarderingen: Ad
Met meer licht zal er meer vraag naar co2 zijn maar de hoeveelheid zal in je water normaliter de natuurlijke waarde hebben als ik het goed heb.
Dit verkrijg je door de gasuitwisseling. Mocht dit niet kloppen dan corrigeert @Ed Tensen me vast wel.
 
Met meer licht zal er meer vraag naar co2 zijn maar de hoeveelheid zal in je water normaliter de natuurlijke waarde hebben als ik het goed heb.
Dit verkrijg je door de gasuitwisseling. Mocht dit niet kloppen dan corrigeert @Ed Tensen me vast wel.
Als je een goede oppervlakte beweging en doorstroming hebt in je aquarium dan zal de natuurlijke hoeveelheid CO2 in ieder geval aangevuld worden. Maar als je veel planten in je aquarium hebt staan dan zal de vraag gaandeweg de lichtperiode groter zijn dan de aanvoer. Dit is 1 van de redenen waarom we 8h licht aanhouden of wordt geadviseerd voor de meeste aquariums.

Gr. Ed
 
Je bedoelt eigenlijk dat er meer wordt opgebruikt aan co2 dan er bijkomt door gasuitwissseling en daardoor het co2 nivo toch onder het natuurlijke gehalte komt denk ik.
 
Je bedoelt eigenlijk dat er meer wordt opgebruikt aan co2 dan er bijkomt door gasuitwissseling en daardoor het co2 nivo toch onder het natuurlijke gehalte komt denk ik.
Als de lampen aan staan. Daarna wordt het weer aangevuld in de nacht door gasuitwisseling en productie van bewoners en een klein aandeel door de planten zelf.
 
Voeg je verder nog wat toe aan je aquariumwater?

Gr. Ed
Ik deed ook easycarbo in het water. Dit kan nu niet meer vanwege de garnalen. Heb profito plantenvoeding besteld. En wil dit minimaal toevoegen.

Voor de rest voeg ik niets toe.
 
Ga 8 uur licht aanhouden!
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan