Opeens veel alg in aquarium

S

Syl&Ar

Guest
Hallo allemaal,

Wij hebben sinds een paar maanden ons aquarium en eigenlijk doet alles het goed. Alleen sinds een paar weken hebben we opeens veel last van alg. Het wordt steeds erger. Op de planten zitten allemaal groene dotjes en sliertjes. En nu zag ik vanmorgen ook groene sliertjes door het water drijven. We hebben bij de dierenwinkel een flesje plantenvoeding gekocht, dat zou moeten helpen en garnalen, maar dit maakt niks uit.

We verversen elke week a anderhalve week 1/3e van het water en maken het aquarium schoon. De lamp staat 11 uur per dag aan. We hebben van de week ons water laten testen en de waardes waren goed.

Heeft iemand tips om de alg te bestrijden? En in de toekomst te voorkomen?

Groetjes
 
Dat er niks te hoog was. Alles zag er normaal uit zei die meneer ;) heb de cijfers verder niet opgeschreven. Dat is goed.
 
Algen ontstaan vaak omdat planten in groei zijn gestagneerd.
Meestal houd dat in een voedingstekort.

Teveel licht + te weinig voeding = alg en slecht groeiende planten.
Een paar algeneters toevoegen ga je de planten niet mee helpen, ookal word er wat alg opgegeten.

Even niet kijkend naar je waterwaarden.

Je geeft aan 11 uur per dag te verlichten.

Hoeveel planten heb je?
Hoeveel en hoe vaak voeg je plantenvoeding toe aan het aquarium
Gebruik je ook CO2?

Alles moet namelijk goed in verhouding zijn.

PS,

Een foto meesturen kan handig zijn ;)
 
We hebben 7 planten in het aquarium (Juwel 60) en ze groeien echt als kool. Daar kan het niet aan liggen. We hebben nu een pompje plantenvoeding wat we 1x in de 2 weken een pompje in het water doen. We voegen geen CO2 toe.

Foto wordt aan gewerkt, wil even niet lukken via mobiel haha.
 
Je zegt dat de 7 planten als kool groeien. dat maakt mij erg benieuw wat voor foto je ons gaat laten zien ;)

Groene alg soorten duiden vaak toch echt op te voedselarm water en te weinig co2 gepaard met teveel licht.

Je mag best veel licht boven je aquarium hangen.
Zie het als een gas pedaal in je auto. hoe dieper je die intrapt, des te meer brandstof je verbruikt.

Dus te meer licht, te meer voeding is er nodig.

Minder licht = minder voeding nodig, proces van groei gaat dan ook trager.
 
Lamp staat op: Kongo-white en is 15W.
 
1 lampje dus. oke dan zou er theoretisch gezien niet zo heel veel vraag naar voeding moeten zijn.

We wachten je foto even af.
 
Foto uploaden lukt niet echt.. snap er niets van -_-'.
 
Thanks!
Foto verdient geen schoonheidsprijs, maar even voor het idee:

sylar11.jpg


Rechts in de hoek staat ook nog een plantje. Valt net buiten de foto.
 
Ik zou toch graag dan de waterwaarden willen weten.
Er moet ergens een tekort zijn in je bak, anders heb je geen algen.
Ook zou ik niet meer dan 8 a 9 uur het licht aan doen in het geval van algen.
 
Terug
Bovenaan