Wat is er nieuw

openstaande schubben bij guppy

sannick

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2021
Leeftijd
39
1 Van onze guppen zijn schubben staan open. Hij is ook rustiger geworden sinds een paar dagen. Iemand een idee hoe we hem erdoor krijgen en wat de oorzaak kan zijn ?

Wij hebben nu ongeveer 2,5 jaar guppen altijd zo tussen de 10 a 15 st ( enkel mannen ) en dit gaat goed maar op die 2,5jaar gaat dit nu de 4de of 5de guppy zijn met hetzelfde pobleem. Het gaat altijd 3-4 of 5 maanden goed en dan hebben we dit probleem weer en altijd maar 1tje.

Wij hebben al met vorige guppen met zoutbadjes en omnipur geprobeerd maar dit was telkens zonder succes.

Deze kerel is een vrij grote gup en het valt op dat het vooral aan 1 kant is en dat hij er ook wel opgeblazen uit ziet.

Slecht water zie ik niet als optie omdat er ongeacht 10% water wordt ververst elke week en als we een meting doen voor de waterwissel is het water nog altijd goed. ( maar om de zand mooi te houden verversen we ) Overbevolging is ook geen optie want als we tellen op 1cm vis per liter kunnen er op de max bezetting nog altijd 10 guppen bij maar dan wordt het te druk voor ons.

Eten krijgen ze 2 maal per dag ( elke ochtend vlokjes en elke avond diepvries of spirulina of geplete erwtjes of wat brocoli ofzo)

IMG20221018224954.jpg

Guppen worden dacht ik niet zo oud en als je ze al 2,5 jaar hebt denk ik dat de oudste een natuurlijke dood kunnen sterven.

Wat betreft water verversen is 10% niet echt veel hoor. Hoe groot is je bak? Verversen doe je ook om schadelijke stoffen te verwijderen die je niet makkelijk kunt meten. Zelf ververs ik om de week 50% omdat ik met een grotere wissel de helft van de schadelijke stoffen verwijder. Zo voorkom ik hoog oplopende waarden ook bv van mijn plantenvoeding etc.

Het kan ouderdom zijn en als het buikwaterzucht is dan is dat vaak niet te behandelen. Op de foto kan ik de schubben slecht inschatten.

Zoek op internet eens op "oedeem gup" en vergelijk dat eens met jouw vis.
Mocht het oedeem, wat hier meestal buikwaterzucht genoemd wordt, zijn dan is de kans op genezing bijzonder klein.

Openstaande schubben bij oude vissen heb ik nog nooit gezien.
(Wat niet betekent dat het ook niet voorkomt)
Wel een beetje ruwe schubben.
Beetje ribbelig zeg maar.
Maar dat ziet er anders uit dan bij oedeem.

Oedeem is toch ophoping van vocht? Maar dat zie je soms ook als de nieren niet goed werken dacht ik waardoor de vis ook opzet. Lastig volgens mij om onderscheid te maken tussen oedeem en buikwaterzucht.

Oedeem is toch ophoping van vocht? Maar dat zie je soms ook als de nieren niet goed werken dacht ik waardoor de vis ook opzet. Lastig volgens mij om onderscheid te maken tussen oedeem en buikwaterzucht.
"Buikwaterzucht" is oedeem, vandaar de naam, wat 'overmatige ophoping van water in de buik' betekent.

Bolle buik en uitstaande schubben zijn een symptoom van meerdere problemen, zoals obstipatie e.d., en hierdoor is een spraakverbastering ontstaan. Nu wordt Buikwaterzucht als naam voor de bolle buik en uitstaande schubben gebruikt, terwijl dat niet altijd de daadwerkelijke ziekte is

Sorry als ik mij misschien wat verkeerd heb uitgedrukt. Maar wij hebben nu al 2,5jaar guppen onze guppen zijn geen 2,5 jaar oud ik denk dat de langst levende iets van 2 jaar geworden was maar de meeste zitten rond de leeftijd van een jaar.

En ik denk dat wij deze kerel een maand of 7 hebben. ( geen idee hoe oud ze zijn als ze van de winkel komen ).

Als je boven zijn oog kijkt zie je een witte lijn lopen. Dit zijn zijn schubben die omhoog staan aan de rechterkant van de vis ( het is echt aan 1 kant van de vis )

Guppen worden dacht ik niet zo oud en als je ze al 2,5 jaar hebt denk ik dat de oudste een natuurlijke dood kunnen sterven.

Wat betreft water verversen is 10% niet echt veel hoor. Hoe groot is je bak? Verversen doe je ook om schadelijke stoffen te verwijderen die je niet makkelijk kunt meten. Zelf ververs ik om de week 50% omdat ik met een grotere wissel de helft van de schadelijke stoffen verwijder. Zo voorkom ik hoog oplopende waarden ook bv van mijn plantenvoeding etc.
Onze bak is ongeveer 400l en elke week een 40l wissel. Van plantenvoeding gebruiken we profito maar we voegen maar de helft van de aangeraden dosis toe omdat we langzaam groeiende planten hebben. Als ik tel zit er ongeveer voor 270cm vis in het aquarium ( guppen, corydora's, kardinalen, rasbora's, nog wat andrere kleintje's). Ook zitten er veel garnalen bij die voordurend kweken.

Bolle buik en uitstaande schubben zijn een symptoom van meerdere problemen, zoals obstipatie e.d., en hierdoor is een spraakverbastering ontstaan. Nu wordt Buikwaterzucht als naam voor de bolle buik en uitstaande schubben gebruikt, terwijl dat niet altijd de daadwerkelijke ziekte is

Nu je dit zegt "zoals obstipatie" ben ik juist eens gaan kijken en terwijl hij anders een mooie dikke bruine worst maakt is het nu een dun wit/transparant sliertje. En als je zegt dat dit ook kan leiden tot onenstaande schubben denk ik dat ik hem eens een paar dagen alleen maar erwt ga voeren.

Sorry als ik mij misschien wat verkeerd heb uitgedrukt. Maar wij hebben nu al 2,5jaar guppen onze guppen zijn geen 2,5 jaar oud ik denk dat de langst levende iets van 2 jaar geworden was maar de meeste zitten rond de leeftijd van een jaar.

En ik denk dat wij deze kerel een maand of 7 hebben. ( geen idee hoe oud ze zijn als ze van de winkel komen ).

Als je boven zijn oog kijkt zie je een witte lijn lopen. Dit zijn zijn schubben die omhoog staan aan de rechterkant van de vis ( het is echt aan 1 kant van de vis )

Onze bak is ongeveer 400l en elke week een 40l wissel. Van plantenvoeding gebruiken we profito maar we voegen maar de helft van de aangeraden dosis toe omdat we langzaam groeiende planten hebben. Als ik tel zit er ongeveer voor 270cm vis in het aquarium ( guppen, corydora's, kardinalen, rasbora's, nog wat andrere kleintje's). Ook zitten er veel garnalen bij die voordurend kweken.
Is dat toevallig easycarbo? want dat is helaas geen plantenvoeding maar een anti-algenmiddel en het co2 gehalte daarvan is verwaarloosbaar klein, maar easycarbo is geen fijn goedje en veel bewoners kunnen er niet of slecht tegen, dus zou mij niks verbazen als daar de oorzaak ligt

Is dat toevallig easycarbo? want dat is helaas geen plantenvoeding maar een anti-algenmiddel en het co2 gehalte daarvan is verwaarloosbaar klein, maar easycarbo is geen fijn goedje en veel bewoners kunnen er niet of slecht tegen, dus zou mij niks verbazen als daar de oorzaak ligt
Neen het is de gewone profito zonder de co² maar dat is wel goed om te weten.

Buikwaterzucht kan je proberen te behandelen met zout water, mocht de situatie uit de hand lopen en er zijn verschillende handelingen die je kan doen om de herstel van buikwaterzucht te bevorderen. Alleen is het ook belangrijk om achter de oorzaak te komen aangezien een bacteriële of parasitaire infectie een andere aanpak nodig heeft.

Ik zelf vind het kort door de bocht te zeggen dat er niets valt te doen terwijl er heel veel dingen juist belangrijk zijn om te doen vooral in geval van parasitaire en bacteriele gevallen. Indicaties op een bacteriële of parasitaire infectie zijn dingen zoals het kijken naar wat voor vis last heeft, is hij kwetsbaar geweest of als vissoort extra kwetsbaar. En zijn er meer vissen besmet (meestal gaat dit snel achter elkaar) maar dat is dit duidelijk niet het geval.

Mij is alsnog geadviseerd de vis met symptomen met buikwaterzucht in quarantaine te zetten omdat mocht het besmettelijk zijn de rest niet verder besmet zou raken. Hoewel ik betwijfel of dat het beste argument is aangezien je bak dan toch al besmet zou moeten zijn. Maar wat ik gelezen en gemerkt heb is dat zo iets een vis heel erg kan uitputten. Als het niet de vochtophoping is wat de vis omlegt, kan de nasleep ook dodelijk zijn. En quarantaine kan in sommige gevallen stress en uitputting voorkomen wat bevorderlijk in het herstel kan zijn.

Ook kan stress een oorzaak zijn maar ook verschillende inwendige complicaties zoals de nieren waar je weinig aan kan doen. Ook kan je in quarantaine makkelijker met zout behandelen wat de slijmhuid gezond houd en de vocht zo veel mogelijk uit het lichaam houd. Maar zout put de vis wel meer uit dus lange tijd zou misschien juist contra inductief werken.

Aquasafe zegt bij stress te kunnen werken, beschermd de vis bij schadelijke stoffen in het water (wat we niet veel hebben maar alle beetjes helpen) en ze claimen nog meer. Alleen heb ik gemerkt op dit forum dat de meningen hier over anders kunnen zijn en het zonde van je geld is om het te gebruiken. Een kleine dosering in een quarantaine bak kan in mijn ogen geen kwaad voor de vis en portomonee en alle beetjes helpen in mijn ogen.

ik heb ook esha 2000 geprobeerd voor een aantal dagen in geval van parasieten en bacteriën.
Elke keer heb ik 1 ding uit geprobeerd met een paar dagen rust tussendoor. Ik merkte echter dat een hoge zoutoplossing (max wat kan) geen effect had en juist een klein beetje juist bevordelijk bleef voor de slijmhuid maar weinig complicaties gaf. Na dat ik alle 3 de dingen heb geprobeerd in quarantaine op kouder water (omdat warm water bacterie groei bevordert) heb ik hem weer naar warmer water geïntroduceerd. Hier heeft hij minder energie nodig om zn lichaam te laten werken(vermoed ik) en kon weer wat beter tot rust komen van de behandelingen. Verder weet ik niet zo goed wat kan helpen.

Mijn vis bleef een paar dagen stil in een hoekje zitten en is in die paar dagen weer iets geslonken. Hij wil alleen niet eten en ik heb nu een maatje in zn aquarium er bij gezet. Hij is sinds dien ook weer actief geworden. Nou hopen dat hij eet. Eet jou vis wel?

Moet er wel bij zeggen dat ik vrij nieuw met vissen en buikwaterzucht ben. Maar veel onderzoek gedaan heb de laatste weken. Dus of alles 100% klopt weet ik niet en ik mijn geval was het ook een last resort omdat afwachten geen optie meer was door de mate van het opzetten.

Ik hoop dat alles goed gaat komen, elke vissen leven is het waard om wat extra in te zetten als er geen andere uitweg is in iedergeval in mijn ogen. Maar als de vis eet en nog niet ontploft kan het ook iets zijn wat vanzelf overgaat en stress of tijdelijke verlaagde weerstand de oorzaak is zou ik het niet moeilijker maken dan het al is 😄sterkte er mee!

Aanvulling, mocht hij eten maar opgeblazen worden zou je hm kunnen proberen extra groente te kunnen geven. Weet niet of het werkt, maar bij vezels helpen mensen bij obstipatie en neemt vocht op. Kan helpen i guess.

Laatst bewerkt:
Onze vis eet nog maar als ik vroeger de klep van het aquarium nog maar aanraakte was hij al daar terwijl nu is het eten er al in voor hij komt kijken.

In quarantaine ga ik hem niet zetten omdat de vorige keren dat we dit hadden ( met andere guppen ) ik echt niet de indruk had dat het besmettelijk was en dan wil ik hem de stress besparen.

Wel gaan de vissen nu een paar dagen alleen maar erwtjes krijgen ( of moest iemand nog iets beter weten wat laxerend werkt ) want hij heeft nu weer een lange dunne wit/transparante sliert als uitwerpselen hangen. Dus in een constipatie probleem zie ik misschien wel een oorzaak en hopelijk is het dat ook en kan hij straks of morgen eens goed naar het toillet en hopelijk is het probleem dan opgelost.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan