Opnieuw advies nodig: welke scholenvis (of toch iets anders)?


Marije74

Well-known member
Lid geworden
14 juli 2020
Berichten
429
Locatie
Friesland
Hallo allemaal!
Inmiddels heb ik een tijd mijn Home 60 bakje (zie link in mijn handtekening voor foto-album)). Mijn eerste bak, en met wat vallen en opstaan en weer vallen en weer opstaan nu een halfjaar bezig.
De bak is stabiel (geen nitriet, geen ammoniak) en ook de plantengroei is inmiddels een heel stuk beter. Geen moeilijke planten en ik heb de goede manier van plantenvoeding geven wel door. Wekelijks wissel ik 30-50% water.

IMG_8795.JPG

De bak is even nu wat rommelig omdat ik een deel van de planten er uit had gehaald voor het vangen en ik de gelegenheid aangreep om wat veranderingen door te voeren: ik heb de crypto achterin verplaatst (die zat eerst in het midden-midden en is nu naar achteren verhuisd, en de echinodorus links achter gesplitst wegens groei. De limnophila rechts is een zooitje en moet netjes bijgepunt. Maar ik gaf even de voorkeur aan zo snel mogelijk verversen en herstarten en rust in de bak voor de cory's te herstellen.

Bewoners zijn nu 6 volwassen Corydoras paleatus, en die zijn spontaan aan het kweken geslagen waardoor er nu 2 pubers en een baby bij zwemmen. Ook een groep van rond de 15 citroengarnalen.
Daarbij had ik tot vandaag een groep Hemigrammus hyanuary. Daar had ik er in september 15 van gekocht, en ik slaagde er in er vandaag 12 uit te vangen. Er is niets meer aan hemi's in de bak te vinden dus ik vermoed dat de andere 3 het niet hebben gered en door de garnalen en posthoornslakken opgepeuzeld zijn. De hemi's heb ik uitgevangen omdat ik vermoed dat mijn beplante bak met stroming niet zo'n fijne habitat voor ze was: ik zie ze amper tot nooit en ze hingen allemaal achter onderin de bak. Niet wat je wilt met een gezelschapsaquarium. De hemi's zitten nu tijdelijk een dag in mijn Dennerle 35l die opgestart wordt, met een luchtpomp, en worden morgen opgehaald door iemand die ze in zijn grote bak gaat zetten.

Nu wil ik naast de cory's en garnalen toch wel erg graag een klein visje erbij. Een mooi groepje dat ik (heel belangrijk) wél zie. Ik heb wat soorten in gedachten maar wil graag jullie advies:

1. Microdevario kubotai (ook wel Rasbora kubotai): mooie vis die wel wat stroming kan hebben, houdt van beplanting en een donkere bodem. Alleen is mijn water wat harder en met een pH van 7.5 niet zo zuur. Ik wil zo min mogelijk toevoegingen moeten doen en geen turf of andere blackwater oplossingen.
2. Paracheirodon Simulans (blauwe neon): Mooier, vind ik, dan zijn bekender innesi broer maar misschien ook wel bewerkelijker? Is P. innesi dan een beter alternatief?
3. Orizyas latipes Galaxy of oranje (japanse medaka rijstvis): klein en fijn, kan harder en basischer water aan en houdt van planten en donkere bodem.

Mis ik nog soorten? Of wil dit helemaal niet met dit soort scholen/groepsvisjes en moet ik aan iets totaal anders gaan denken voor dit bakje, bv gourami's etc etc?
Ik zag trouwens ook een Poropanchax Myersi (Lichtoogje) bij Ruinemans staan, dat volgens seriouslyfish op de rode lijst zou staan. Mag die dan wel verkocht worden nog?

Bedankt weer voor het meedenken!
 
En in de Rasbora / Microrasbora / Boraras richting?

Sundadanio axelrodi is ook mooi, gezien de eerste twee soorten die je noemde. Alleen zijn die uit m'n hoofd ook wat gevoeliger voor waterwaarden.

Of richting afrika: Aplocheilichtys normani (Afrikaans blauwoogje)
 
Is de Danio margaritatus niet een leuke optie? Met een grote pluk javamos heb je ook grote kans op jongen.
 
Hoi S@mmy, dank voor je aanvullingen.
En in de Rasbora / Microrasbora / Boraras richting?

Sundadanio axelrodi is ook mooi, gezien de eerste twee soorten die je noemde. Alleen zijn die uit m'n hoofd ook wat gevoeliger voor waterwaarden.

Of richting afrika: Aplocheilichtys normani (Afrikaans blauwoogje)
Die eerste is voorheen geclassificeerd geweest als rasbora inderdaad. Heet in de volksmond ook nog steeds wel neon dwergrasbora. Ik vind de andere rasbora/boraras soorten (naamgeving schijnt in de plek van een bepaalde (aars?)vin te zitten, naar ik las :) ) niet zo mooi om te zien.

Sundadanio axelrodio is een mooie vis. Die ga ik zeker onthouden. Nog niet gezien want had alleen bij Ruinemans gekeken maar zie dat Jarathana die levert. Alleen is mijn stroming dan wellicht weer te zwaar (zal mijn filterslangen dan toch maar definitief wat laten vollopen met biofilm ;) ).

Is de Danio margaritatus niet een leuke optie? Met een grote pluk javamos heb je ook grote kans op jongen.
Hoi MarcelK, jij ook dank voor je reactie. Ik lees op Seriouslyfish bij deze vis de omschrijvingen 'skittishness' (schichtigheid, in goed NL). In context: je moet zorgen voor een dichte beplanting om die schichtigheid wat te reduceren. Ook noemt SF ze 'timid' (timide). Dat zijn precies de zaken waar ik bij de H. hyanuary tegen aan liep in deze bak. Daarom schrik ik daar wat van terug.
 
Galaxy's, mits in een voldoende grote school zijn de perfecte vis. Als ik zie hoe ze hier door de dubai heen zwemmen, dan vind ik het hier absoluut geen schuw visje. En zo gigantisch beplant is die bak niet. Onlangs deze video gemaakt van ze, omdat ze een beetje te bewegelijk zijn voor een goede foto
 
Er zijn ook vast danio soorten die minder schuw zijn. Danio’s zijn over het algemeen qua waterwaarden wel ’makkelijk’, dus moet dat met de waterwaarden die jij hebt zeker goedkomen. Ik zou dus gewoon eens gaan zoeken welke verschillende soorten er zijn en kijken naar welke er voor jouw geschikt zijn.
 
Er zijn ook vast danio soorten die minder schuw zijn. Danio’s zijn over het algemeen qua waterwaarden wel ’makkelijk’, dus moet dat met de waterwaarden die jij hebt zeker goedkomen. Ik zou dus gewoon eens gaan zoeken welke verschillende soorten er zijn en kijken naar welke er voor jouw geschikt zijn.
Misschien iets om naar te kijken
 
pareldanio's (celestichthys margaritatus) moet je in een grote school houden anders zijn ze idd schuw.
Sundadanio is een echte zwartwater vis, niet geschikt voor een normaal gezelschapsbakje.

een aquarium van dit formaat is ook leuk voor killi's, aphyosemion soortjes bijv.
Brachydanio tinwini, zijn ook leuk voor dit formaat, zijn niet altijd te krijgen maar komen wel met regelmaat voorbij.

maar de keuze voor medaka is ook geen gekke idd. extreem gemakkelijke visjes, gemakkelijk te kweken als je dat wilt maar worden geen plaag als je dat niet wilt. en ben je er klaar mee in je aquarium dan kun je ze in het voorjaar naar buiten en daar in principe jaarrond blijven.
 
Dat schuwe schrikt me dan af, en een hele grote school is denk ik geen goed idee in een net-aan-60 cm bakje al zit er dan een extern filter op.
Kili's heb ik me nog niet in verdiept. Die tinwini's zijn springers, trouwens, lees ik: mijn bak kent open randen (ik heb bv het deksel nog niet bewerkt met een Dremel voor de slangdoorlaten van mijn filter).

Wat vind je van de M. kubotai, @Akwarium ? En in welke hoeveelheden zou ik deze of de Medaka kunnen huisvesten?
 
Kubotai is ook een leuek soort die hier nooit zo schuw is geweest.
 
Dat schuwe schrikt me dan af, en een hele grote school is denk ik geen goed idee in een net-aan-60 cm bakje al zit er dan een extern filter op.
Kili's heb ik me nog niet in verdiept. Die tinwini's zijn springers, trouwens, lees ik: mijn bak kent open randen (ik heb bv het deksel nog niet bewerkt met een Dremel voor de slangdoorlaten van mijn filter).

Wat vind je van de M. kubotai, @Akwarium ? En in welke hoeveelheden zou ik deze of de Medaka kunnen huisvesten?
M Kubotai is een leuk visje, een 12 tal is een leuke school voor 60 cm en vind ik ook een minimum aantal voor een echte scholenvis. ze houden van schoon water, maar zijn verder niet bijzonder moeilijk.

medaka zou ik minimaal 5 nemen. je kunt er wel wat meer kwijt als je dat wilt.
 
Dankjewel (weer!) Tonio. Ik neig nu toch echt naar de M. kubotai en dan in ieder geval 15 stuks. Waterwissels doe ik hier wel ongeveer wekelijks dus dat gaat goed. Ik hou niet zo van blackwater biotopen (heel jammer dat in mijn garnalenbak het kienhout nog steeds afgeeft en in de bettabak en de dennerle de djati nog kleurt) dus dit gaat het beste passen.
 
Zelf heb ik ook een Superfish Home 60. Als scholenvisje heb ik er zo’n 15 vuurtetra’s in zwemmen. Een heel leuk en mooi oranje gekleurd visje!
 
De eerste zin in de eerste hit over dit visje luidt "Vind je een Neon Tetra wel mooi maar hebt het niet zo op blauw?". Nou wil het geval dat ik juist erg van blauw, groen of wit(tig) hou, en niet zo van rood/oranje :DD. Wel een heel leuk visje, en bijzonder dat hij als 'dither vis' (zelfverzekerd visje, bedoeld om de wat schuwere vissen met hun gedrag gerust te stellen) wordt aangeduid.
 
Nog een gedachte: mijn C. paleatus zijn eigenlijk best vaak druk samen. Elke avond ramen poetsen, overal rondscharrelen. Zouden mijn H. hyanuary daar de zenuwen van hebben gehad?
 
Ik heb zelf nu twee dagen 12 stuks M. kubotai in m'n 60cm en ben er zeer blij mee! Hele leuke visjes die niet schuw zijn en als een malle op voer afkomen.
 
Ik heb er net 20 besteld bij de LFS. Verdorie, zijn ze net van de site van Ruinemans af! Maar even afwachten wanneer ze terugkomen.
 
FB_IMG_1546119068211.jpg


Poropanchax myersi, Bij ruinemans beschikbaar. Lastige kleine vissen die elke dag levend voer nodig hebben.
Zacht water 23C, lastig na te kweken vanwege de ultra kleine larven.
Zou ze alleen in een speciaal aquarium houden.
Ze zijn wel prachtig!!!
Heb ze al jaren zwemmen.
De rode lijst betekend niet dat ze niet verkocht mogen worden maar dat ze in de natuur als kwetsbaar gekwalificeerd zijn.

Groetjes John.
 
Waanzinnig mooi, inderdaad. Voor mij niet weggelegd, elke dag levend voer en moeten zorgen voor zulk zacht water.
Goed om te weten hoe het met die lijst zit. Gelet op het feit dat onze hobby eigenijk al niet zo diervriendelijk is vanwege wildvang en vervoer, blijf ik wel weg van zulke vissen.
 
Waanzinnig mooi, inderdaad. Voor mij niet weggelegd, elke dag levend voer en moeten zorgen voor zulk zacht water.
Goed om te weten hoe het met die lijst zit. Gelet op het feit dat onze hobby eigenijk al niet zo diervriendelijk is vanwege wildvang en vervoer, blijf ik wel weg van zulke vissen.
Als je ooit ze wel een keer wil proberen kun je altijd contact opnemen.
Bij mij thuis staan ze op de groene lijst😉

John.
 

Terug
Bovenaan