Opnieuw beginnen?

B

bolino12345

Guest
Hallo allemaal,

Om te beginnen, ik heb geen idee of dit het juiste topic is. Dus alvast excuus aan de moderators, mocht dit het geval zijn.

Laat ik beginnen met het complete verhaal. Ik heb een Aqua 60 van Superfish in mijn bezit. Deze heb ik al een hele poos. Ik ben enthousiast begonnen en dat wil ik zo graag houden. Echter kamp ik al een tijd met een algenprobleem waar zelfs de aquariumspeciaalzaak mij niet mee kan helpen, dus vandaar dat ik de hulp van dit forum inschakel.

Mijn Aqua 60
Lengte x Breedte x Hoogte
47 x 33 x 44 cm

ongeveer 58 liter (volgens de vuistregel, inhoud niet meegerekend)

Filter
Eheim Biopower 200

Planten
1. Ludwigia Acurata 1x pot
2. Cyperus helferi 2x pot
3. Glossostigma elatinoides 3x pot
4. Mosbol
5. 3 Vallisnera's
6. Mini java-varens
7. Cabomba

Waterwaardes zijn stabiel
CO2 - JBL ProFlora Bio80 CO2

Visbestand
Alvorens ik het probleem verder omschrijf en jullie advies vraag, wil ik wel eerlijk kenbaar maken dat mij vermoedelijk te veel vissen zijn 'aangesmeerd'. Ik ga er niet omheen draaien of onjuiste waardes opgeven, dus zeg ik het maar eerlijk.

9 Neon Tetra's
2 Antennebaarsjes (mannetje + vrouwtje, heb 1x jonkies gekregen)
2 Otocinclus Affinis
1 dwergbotia (tegen een minislakken plaag, geen last meer van)

Ik heb zelfs een stuk of 12 Japonica garnalen erin gestopt, die alleen het hardnekkige alg weghalen. (Draadalg, deels baardalg) Het 'harde, aangekoekte' alg blijft aanhouden en groeien.
Later wil ik terugkomen op dit vissenbestand.

Situatie
Elk aquarium heeft alg. Een algvrij aquarium bestaat niet. Dat heet bijhouden, wat opzich niet erg is. Je moet er wat voor over hebben. Maar sinds ik vorig jaar 'kleibolletjes' van JBL heb gebruikt is het naar mijn weten fout gegaan. Logischerwijs gingen de planten een stuk sneller groeien, maar na een maand of 3/4 is er een algenprobleem ontstaan wat ik niet meer tegen kan houden.

i54S5JH.jpg


Het is aan de onderkant redelijk goed te zien als je naar de bodem kijkt. Je ziet het kleurverschil en de groene aanslag.

Ik ververs het water, maak het ruitje schoon, vervang zo nu en dan eens wat plantjes, voeder met mate, waterwaardes zijn in orde, geen overbemesting van losse plantenvoeding en toch blijf ik alg houden. Het maakt niet uit wat ik doe, de alg blijft aanhouden. Ik heb �lle relevante waterwaardes laten testen in de winkel.

*Note, er is een moment geweest dat de pH-waarde op 6,1 heeft gezeten en toch wilden de algen niet weggaan. Uiteraard heb ik deze gelijkmatig en direct verhoogt naar 6,7/6,8. Inmiddels blijft deze stabiel, laat ik dat er nadrukkelijk bij zeggen.

Daarna heb ik het hele internet afgestruind naar oplossingen. Chemische middelen leek mij zeker niet slim, dus heb ik voor de natuurlijke weg gekozen, garnalen. Maar zoals eerder aangegeven, heeft dat maar deels effect (gehad).

Het enige wat ik mij dus kan bedenken, is dat de kleibolletjes een bijwerking hebben zodra ze zijn uitgewerkt. (Vergelijkbaar met een voedingsbodem die rot?)

Samenvatting
- Aqua 60.
- Vermoedelijk teveel vissen.
- Stabiele waterwaardes.
- Goede filter. (Maak ik schoon + vervang materiaal)
- Aangekoekt alg, blijft maar groeien.
- CO2 setje aanwezig.

Eigen voorstel
Zelf zat ik eraan te denken om het hele aquarium leeg te halen. Uiteraard de vissen ergens (waar dan ook, desnoods de winkel) onderdak te brengen. Het decoratiestuk eruit halen (+ laten). En dan het complete aquarium schoonmaken, ruiten, filter, �lles, tot aan de thermometer toe. Dit grind weg doen. Nieuw filterzand erin leggen. Nieuwe plantenset erin doen. Nieuw water erin doen, nieuwe bacteri�n + voorbereidingsmiddel. Waterwaardes testen totdat deze stabiel en constant zijn. En dan vissoort voor vissoort er opnieuw indoen.

Advies
Mijn belangrijkste vraag aan jullie, is dit slim? Is dit aan te raden? Ik wil graag mijn hobby voortzetten en vind het niet erg om er geld in te steken, zolang ik maar weet wat ik het beste kan doen. Ik ben me bewust van het vissenbestand en verwacht ook dat jullie aangeven dat dit niet kan. Een andere vraag luidt dan, wat kan wel, wat kan niet?

- is mijn manier verstandig, of wat kan beter?
- welk vissenbestand 'mag' wel? (maximum)
- welke bacteri�n en voorbereidingsmiddelen heb ik nodig? (concreet, naam + merk svp)

Ik ben zeer benieuwd of iemand dit hele verhaal wil lezen en mij uit de brand wil helpen, dat zou ik erg waarderen.
Ik kijk uit naar je/jullie antwoord(en) en hoor graag van je/jullie.

Bij voorbaat dank. ;)

Met vriendelijke groet,

Thomas
 
Jeetje Thomas, dat is een flink verhaal..hopelijk kan ik je een beetje meehelpen naar een oplossing voor de algenprobleem.
Wat wel heel normaal is..bij kleinere bakken...vaker cleanen.

A: Ik denk dat je eerst moet beginnen, om de bodem wat te verdunnen...er ligt namelijk een iets te dikke laag. Dat zwarte plastic randje van je bak..is in principe de juiste hoogte voor een bodem...er hoopt zich namelijk nogal wat vuiligheid op in je grind..(aan de rechterkant te zien).

B: Misschien geef je de vissen te veel voer? Alles wat ze niet eten..valt op de bodem..met kans op meer vuiligheid.

C: Misschien heb je je licht te lang per dag aan staan..(10 tot 12 uur moet echt voldoende zijn).

D: Japonica's doen heel veel goed in je bakje..dat doen ze bij mij ook..heb er zelf 12 in zitten.. maar en zijn ook algen etende slakken...in mijn nieuwe bak (nog in aanbouw) gaan ze in elk geval ook komen.

E: Wat je zegt: Bijhouden..bijhouden en nog eens bijhouden...stofzuigertje..schrappertje..alleen zou ik niet heel je filter schoonmaken..ivm bacterieen.


Er zijn meer dan genoeg mensen die je een helpende hand willen geven...dus wacht het commentaar even af...en trek daar je plan uit...



Suc6!!
 
Thomas,
Zou dat is een heel verhaal. Voor de samenstelling van je vissenbestand kun je wellicht beter daarvoor een topic openen in samenstelling visbestand.
Maar goed je hebt algen.
Een paar vragen heb ik dan:
Hoelang heb je de verlichting aan en hoeveel Watt is die lamp?
Wat voeg je verder toe in de bak aan voeding en/of co2
Wat zijn de waterwaarden?

De LFS is snel geneigd te roepen dat de waarden ok zijn, maar ze moeten wel je bak kennen om dit te kunnen concluderen.
Heb je misschien een foto waar de alg duidelijk op een plant is te zien. Dan is het makkelijker waarschijnlijk om de oorzaak aan te geven.
Verder zou ik eerst geen chemicali�n toevoegen hoor. Het zal vast wel weer goedkomen.
 
Aquariaan,
Ik heb de Aqua 65 en onder de bodem zit een behoorlijk ruimte. Als je bij mij tot die rand het grind doet dan zit er amper 1 cm in namelijk.De bodem komt niet op de grond zeg maar.
Ik denk dat het makkelijker als we in centimeters gaan praten misschien.
Ik denk dat 4 a 5 cm voldoende is toch??
 
Je hebt gelijk John :) mijn Jewel had een rand van 4 cm hoog...vandaar :)
 
Aquariaan1967 zei:
Je hebt gelijk John :) mijn Jewel had een rand van 4 cm hoog...vandaar :)

Toevallig heb ik de Aqua 65 met Multi s erin dus ik dacht even hier kijken :)
En dan zie je dat er anders heel weinig grind inzit. Bij de Juwel is dat anders ja. Dat klopt helemaal hoor.
 
Waarom stop je er kleibolletjes in?
Je hebt er toch geen moeras planten in?
Jouw planten krijgen Bio.
En je filter niet zo schoon maken,en sponzen vernieuwen.
 
Bertus zei:
Waarom stop je er kleibolletjes in?
Je hebt er toch geen moeras planten in?
Jouw planten krijgen Bio.
En je filter niet zo schoon maken,en sponzen vernieuwen.

Goed gezien Bertus, ik had de Bio weer over de kop gezien he. En dat met bril op zeg :stom:
Als we de waarden kennen dan is het makkelijker praten en zeker als we weten met welke alg we te maken hebben.
 
bolino12345 zei:
*Note, er is een moment geweest dat de pH-waarde op 6,1 heeft gezeten en toch wilden de algen niet weggaan. Uiteraard heb ik deze gelijkmatig en direct verhoogt naar 6,7/6,8. Inmiddels blijft deze stabiel, laat ik dat er nadrukkelijk bij zeggen.
Hoe lang is dit alles geleden?

en met verversen, hoe pak je dat aan? Want je haalt er dan een deel water waar wat meer CO2 in zit uit (want je hebt BioCO2) en dan? Simpel kraanwater (waar dus maar weinig CO2 in zit) erin? Hoe groot zijn je verversingen? Ooit eens kort voor en een uurtje of wat na de verversing je pH gemeten?

Ik pik dit er even uit, want me valt op dat je het een aantal keer hebt over stabiel.

~ Ivo
 
Laat ik beginnen met te bedanken voor alle reacties in zo'n korte tijd.
Ik zal proberen op alle reacties zo goed mogelijk antwoord te geven.
Ik quote alle vragen en opmerkingen die jullie (voor mij) hebben.

Aquariaan1967 zei:
Ik denk dat je eerst moet beginnen, om de bodem wat te verdunnen...er ligt namelijk een iets te dikke laag.

Dat zou kunnen. Ik heb zelf altijd juist het idee gehad dat ik juist te weinig grind in me bak had zitten. De man uit de speciaalzaak zei dat ik het grind moest verdelen over de bak, met aan de voorkant een dunne laag, oplopend naar achteren een steeds dikkere laag zegmaar. Op die manier kan het licht de dunne laag aan de voorkant de alggroei niet bevorderen. (Werd mij verteld)

jessicapilon zei:
Hoelang heb je de verlichting aan en hoeveel Watt is die lamp?
Wat voeg je verder toe in de bak aan voeding en/of co2
Wat zijn de waterwaarden?
Verlichting: In eerste instantie maakte ik gebruik van de lampen van Superfish. Na een aantal topics op het aquaforum ben ik erachter gekomen dat dit 'pure oplichterij' is zogezegd. Je betaalt voor de naam en het kleurtje. 15 euro weg. Terwijl een Philips lamp van 4 euro ook voldoet. Dit advies heb ik dan ook opgevolgd. Er hangt nu een 24 watt PL-L 4 pins met kleurcode 840 ('koelwit') sinds kort.

Voeding
Plantenvoeding niet met regelmaat. De planten groeien uit zichzelf prima. Zijn goed van kleur op 2 plantjes na. De Ludwigia Acurata en de Vallisneria's groeien niet geweldig, bladeren zien er 'apart' uit. Slecht van kleur.

Dat terzijde, dat CO2-setje BioFlora 80 van JBL hangt er sinds kort in ( < 1,5 maand). Uiteraard geen hoogstaande CO2 set, maar voor een Aqua 60 lijkt mij dat wat overdreven. Ik heb alle CO2 pakketten opgezocht en vergeleken en heb deze toen uiteindelijk aangeschaft en doet het opzich prima.

Waardes
pH = 6,7/6,8
kH = 4 � 5
Deze 2 waardes kan ik zelf meten
In de winkel heb ik de waardes van ijzer, nitriet en nitraat laten meten en deze waren volgens de man 'perfect'.


bertus zei:
Waarom stop je er kleibolletjes in?
En je filter niet zo schoon maken,en sponzen vernieuwen.
Kleibolletjes
Ik kan er lang of kort over praten, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee. Ik was in de veronderstelling dat het goed zou zijn voor de plantjes, maar zoals ik al zei is dat vies tegengevallen nadat ze waren uitgewerkt.

Filter
Geen zorgen, dit doe ik niet elke week. Ik heb toevallig pas geleden het filtermateriaal vervangen na een redelijk lange periode. De filterwatten maak ik schoon zodra ik merk dat ze �cht �cht vies zijn, uiteraard in aquariumwater schoonmaken ivm bacterien.

Mascha&Ivo zei:
Hoe lang is dit alles geleden?
en met verversen, hoe pak je dat aan?
Stabiel, wat bedoel je daarmee?

Tijdsbestek
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe lang het 'precies' geleden is, maar ik verwacht toch wel maand�n (maand-un) zoniet iets langer dan een jaar. Niet in de zin dat ik lui ben geweest om het eerder aan te kaarten, maar ik heb in dit jaar aardig wat zitten proberen in de zin van : nieuwe filter, planten vervangen, nieuw co2 set, waterwaardes extra in de gaten houden etc etc. De mensen uit de speciaalzaak begonnen met vaste klant te noemen. Een 'kennis' van me werkt er, dus ik heb geprobeerd op te letten dat mij niet teveel werd verkocht aan overbodige middelen. Maar ik heb hem toch wel een vertrouwen genomen, en het heeft maar deels uitgepakt.

Verversen
Dit zal ik waarschijnlijk 'meer' moeten doen. Ik denk een keertje in de 2 weken en dan 1/4 deel van het water. De reden dat ik dit niet elke week doe is, omdat ik bang ben dat er teveel bacteri�n verloren gaan.

Stabiel
De waterwaardes vind je een stukje hierboven. Met stabiel bedoel ik dat ik niet iedere 2 dagen de pH en/of kH hoef te controleren, omdat ze continu op dezelfde waardes blijven.


:S
Hopelijk heb ik jullie zo wat meer informatie gegeven. Misschien een rare vraag, maar ik lees nog wel eens bij posts en topics dat leden stukken decoratie afraden. Is dit vanuit het oogpunt dat het onnodig water in beslag neemt in de zin van zwemruimte? Of vanuit het oogpunt dat het algen aantrekt? Want mijn decoratie stuk zit inmiddels ook aardig onder het alg.

Dan wil ik graag terugkomen op het verversen eigenlijk. Ik verwacht dat dit vaker moet. Ik heb minder aquariumkennis dan jullie en het zal verversen zal iig bijdragen aan het verhelpen van het probleem. Alleen ik blijf me afvragen wat d� hoofdreden is. Waardes zijn in theorie goed zou je zeggen? Filter ook? Bacterien ook? Co2 aanwezig? (Geen overbemesting) Veel planten?

Dan blijft er niet veel meer over.. :O

Ik kijk uit naar jullie reacties, fijn weekend!



Edit: Zal nog even wat foto's maen en zsm uploaden.
Ik heb ongeveer 3 maanden geleden een plantenset van Aqua 40 erin gezet. Weet niet of het plaatsen van links mag, maar het gaat om het Aqua 40 pakket 2 op aquaplantsonline.nl

Daarin werden 3 voorgrondplanten meegeleverd. Inmiddels is het er nog maar 1, die andere 2 zijn dusdanig uitgedund dat er niks van is overgebleven.


Edit 2:
ep44czs.jpg

Alg op de decoratie, wordt niet gegeten door de Japonica's

ekwa0Ss.jpg

Mini java-varen, ik zit met een gebogen panorama ruit, maar het ziet eruit als baard/penceelalg oid.

WXw5tep.jpg

Uitstromer van CO2 setje is ook onder de alg te komen zitten. Dit kan ik er niet meer afkrabben, dit is er �cht ingetrokken.
Daarnaast zie je het laatste voorgrondplantje wat ik heb overgehouden. Eerst stonden er 3. Nu nog maar 1.

Het gaat vooral om het alg om het grind en op de ruit. Dat is ongeveer 60 a 70 procent van alles. De rest is wat je ziet op het stuk decoratie als ik zo een grove schatting mag maken.
 
Bolino.
ijzer, Nitriet en nitraat laten meten en deze waren volgens de man 'perfect'.
WAs dit NIET zo,waren je vissen dood.

Water verversen doe je juist om nieuwe stoffen in te brengen,en het vuile water eruit.
Bacterie zit in het filter,en de bodem.
Weinig in het water.
De vissen poepen en piesen ook in het water,dat wordt deels door het filter omgezet.
Wat niet verwerkt kan worden(te klein filter,zeg maar) moet jij er uit halen.

Wat de plantenset betreft.

Daar hasd je eerst snelgroeiers in moeten zetten.
Cabomba,hoornblad en waterpest.

In kraanwater zitten silicaten,die veroorzaken de alg.
Door die eerst aan te pakken,had hoop gescheelt.
 
Bertus zei:
Bolino.
ijzer, Nitriet en nitraat laten meten en deze waren volgens de man 'perfect'.
WAs dit NIET zo,waren je vissen dood.

Water verversen doe je juist om nieuwe stoffen in te brengen,en het vuile water eruit.
Bacterie zit in het filter,en de bodem.
Weinig in het water.
De vissen poepen en piesen ook in het water,dat wordt deels door het filter omgezet.
Wat niet verwerkt kan worden(te klein filter,zeg maar) moet jij er uit halen.

Wat de plantenset betreft.

Daar hasd je eerst snelgroeiers in moeten zetten.
Cabomba,hoornblad en waterpest.

In kraanwater zitten silicaten,die veroorzaken de alg.
Door die eerst aan te pakken,had hoop gescheelt.

Dat is vrij direct hoe je het zegt, maar je hebt wel gelijk. Desalniettemin geef ik het wel aan, omdat jullie vroegen om de waterwaardes.

Ohh.. op die manier. Nooit geweten eerlijk gezegd.
ThgP3ON.jpg


Dit is denk ik de beste foto die ik kan laten zien.
Tuurlijk ligt het voor mij voor de hand om nu te zeggen, je gaat regelmatiger verversen en snelgroeiers erin zetten. Dat is wat kort door de bocht.

Het zal echt wel enig verschil gaan maken, alleen zoals je op de foto ziet is de laag grind ontzettend vervuild. Als ik een enkele keer het grind een klein beetje omwoel komt er gelijk een stofwolk.

Vandaar dat ik met het voorstel kwam, is het een idee om opnieuw te beginnnen met filterzand ipv grind, aangezien dit grind vergane glorie is. En dan met jouw tips Bertus, snelgroeiers erin, geen gekke plantensets.. gewoon simpele beginnersplanten.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee, of dit nog te 'redden' is en of ik er nog wat moois van kan maken. (met hetgene wat er nu is en wat ik heb)

Dit grind baart me wel zorgen. De foto zegt genoeg.
 
Het bakje is zowiezo overbevolkt,waardoor je teveel organish afval in je water krijgt,of je moet echt veel waterverversen om de boel enigszins stabiel te houden.
Lamp is goed,decoratie is kwestie van smaak maar kan doorgaas geen kwaad.
Volgens kh/ph tabel zit je kwa C02 op 20a25 per miligram/liter,niet slecht,al vraag mij af of die veralgde difusor nog wel functioneert.
Verders houden planten van regelmaat om goed te groeien,een passend voedingschema is dan ook aan te raden,en helpt tegen overmatige algengroei.

succes.

grt koos.




.
 
Je gebruikt co2 en redelijk licht. Je zou daar ook een 18W boven kunnen doen waardoor er minder voeding wordt gevraagd.
Daarnaast heb je het over baardalg. deze krijg je vaak bij een voedingsteklort. je moet ook voldoende no3 en po4 in je bak hebben en zeker met jou co2 waarden.
Deze zou ik dus ook laten meten. Ivm de baardalg zou ik ook wekelijks plantenvoeding gaan gebruiken.
Zodra er in de bak 1 element ontbreekt krijg je last van algen. Je hebt een redelijke belichting en co2 dus de planten willen best goed groeien maar missen dan denk ik voedingsstoffen in je bak.
Dus ik zou zeggen:
no3 en po4 laten meten
plantenvoeding gaan gebruiken
licht niet langer dan 8 a 9 uur aan laten zolang je ook niet weet of alle stoffen voldoende aanwezig zijn
bladeren met alg verwijderen
zorgen voor een goede stroming in de bak
 
bolino12345 zei:
ThgP3ON.jpg


Dit grind baart me wel zorgen. De foto zegt genoeg.

Is anders precies zoals het hoort te zijn.
Het vuil wat erin zakt, word verwerkt door allerlei organismen.
Met meer organismen zal je watersamenstelling verbeteren.
 
Grind lijkt me zoals Tom al zegt wel ok.
Wat ik af en toe doe is met de slang de eerste centimeter vanaf het raam deels afzuigen en schoonmaken en weer terug doen. Bij mij schijnt de zon daar nogal op en dan heb ik liever het schoon.
Verder is de bodem ervoor om vuil af te laten breken door de bacterien en ik zou me geen zorgen maken over je bodem hoor.

Persoonlijk zou ik dat bouwwerk eruit halen. Is een dood voorwerp en daar heb je sneller algen op dus. Of je moet het eruit halen en goed schoonmaken voordat je deze terugplaatst.
Smaken verschillen natuurlijk en het is jou bak ;)
 
jodocus zei:
die veralgde difusor nog wel functioneert.
Dit setje heb ik inmiddels ongeveer een anderhalve maand. Alhoewel hij nu al onder het niet te verwijderen alg zit, blijven er wel constant bubbeltjes uitkomen.

jessicapilon zei:
wekelijks plantenvoeding gaan gebruiken.

Wekelijks, bedoel je hiermee 1x per week of 1x per 3/4 dagen?

En dan de bekende vraag, welke plantenvoeding kan ik het beste gebruiken? Voorheen had een set van Dennerle, die bestond uit 3 componenten. Hiermee raakte ik steeds de draad kwijt waardoor ik nu altijd EasyLife Profito gebruik. Puur omdat het een 'complete' voeding is en op basis van een aantal positieve reviews van dit forum. Als jullie een andere complete aanbevelen met argumenten dan hoor ik deze uiteraard graag!!

jessicapilon zei:
zorgen voor een goede stroming in de bak

Eerst had ik een JBL CristalProfi 80. Deze is toen geluid gaan maken, in de zin van een kapot onderdeel oid. Omdat ik door gebrek aan ruimte geen buitenfilter kan gebruiken heb ik gekozen voor wederom een binnenfilter. Na lang zoeken en afwegen op basis van reviews en merk, heb ik gekozen voor de Eheim Biopower 200. Hierin zitten 4 componenten. De 2 middelste bevatten Eheim Substrat Pro (wat ik volgens de speciaalzaak niet hoef te vervangen, omdat ik anders de bacterien wegspoel). En de overige 2 bevatten universele filterwatten.

Om terug te komen op de stroming, hij staat op z'n hardst. Echter blijft er maar alg op groeien

If7jwWd.jpg
 
Ik heb de Aqua65 met een filter als de jouwe maar 1 slag kleiner en ik heb geen alg hoor.
Je moet alle voedingsstoffen voldoende in je bak hebben.
ik zou dus wekelijks plantenvoeding ga toevoegen. Dus 1x per 7 dagen. je mag het ook dagelijks doen maar dan 1/7 natuurlijk.Profito is op zich prima hoor.Hoeveel geef je hiervan per week??

Hoeveel uren staat je licht aan??
ik heb dus de Biopower 160 en een best sterke stroming.
Heb jij �berhaupt wel een goede stroming in je bak??
Ik heb met bruine inpaktape de lichtkap deels afgeplakt omdat de intensiteit anders te groot werd en er algen zouden komen op de slakkenhuizen die ik gebruik voor de Multi s.
Dus als je niet minder uren wilt belichten kan je heel eenvoudig de lichtbak beplakken.

Ik zou echt ook de no3 en de po4 eens laten meten om alles goed in kaart te krijgen.

Je planten hebben ook aan de nieuwe omstandigheden moeten wennen omdat je sinds kort co2 gebruikt en ook andere plantenvoeding. Ook dit speelt een rol natuurlijk.

Had je die algen ook al voordat je begon met co2??
 
jessicapilon zei:
Ik heb de Aqua65 met een filter als de jouwe maar 1 slag kleiner en ik heb geen alg hoor.
Je moet alle voedingsstoffen voldoende in je bak hebben.
ik zou dus wekelijks plantenvoeding ga toevoegen. Dus 1x per 7 dagen. je mag het ook dagelijks doen maar dan 1/7 natuurlijk.Profito is op zich prima hoor.Hoeveel geef je hiervan per week??

Hoeveel uren staat je licht aan??
ik heb dus de Biopower 160 en een best sterke stroming.
Heb jij �berhaupt wel een goede stroming in je bak??
Ik heb met bruine inpaktape de lichtkap deels afgeplakt omdat de intensiteit anders te groot werd en er algen zouden komen op de slakkenhuizen die ik gebruik voor de Multi s.
Dus als je niet minder uren wilt belichten kan je heel eenvoudig de lichtbak beplakken.

Ik zou echt ook de no3 en de po4 eens laten meten om alles goed in kaart te krijgen.

Je planten hebben ook aan de nieuwe omstandigheden moeten wennen omdat je sinds kort co2 gebruikt en ook andere plantenvoeding. Ook dit speelt een rol natuurlijk.

Had je die algen ook al voordat je begon met co2??

EasyLife Profito, de dosering is 10 ml per 100 liter per keer.
Alleen door de grote hoeveelheid planten geef/zal ik ongeveer 15ml geven.

Het licht draait van 10:30 tot 21:30 zonder lichtpauze. Weet niet zeker of ik het eerder heb genoemd, maar hier heb ik veel meningen over gehoord. Dit heb ik al eens eerder op het aquaforum gezet met verscheidene reacties. Sommige zeiden wel lichtpauze omdat vissen ook 'schaduw' kunnen opzoeken. Andere mensen + speciaalzaak zeiden dat je het beste gewoon geen lichtpauze kan nemen omdat dat in het echte leven ook niet zo is. Daar heb je de zon ook de hele dag.
Klooien is een groot woord, maar puzzelen heb ik wel gedaan.

CO2 heb ik al een tijdje. Voorheen had ik een jaar lang de starterset van Dennerle. Door middel van een stukje karton kon je dat aan de ruit hangen. Er zat een babyflipper bij. Maar dat werd al snel vergane glorie. Deze is amper meer schoon te krijgen. De voorraaddepots waren een 10tje per stuk.
Echt een typische beginnersset.
Ik wilde hiervan af, puur omdat ik mijn hobby wel wat serieuzer wil nemen dan een doorsnee 'woonkamer-aquarium' en heb toen een JBL BioFLora 80 aangeschaft. Nog steeds geen topset, maar zeker wel iets beter dan gemiddeld voor mijn doen dan ;) en het doet het opzich prima. Diffusor/Uitstromer ook, afgezien van de alg
 
Ok, dan geef je meer dan voldoende profito zie ik.
Is de stroming in de bak wel goed dan??
Als je "dode" plekken hebt kun je ook alg krijgen.
Als ik de foto s zo bekijk dan heb je voornamelijk voorin de alg op de planten zitten.
Bewegen die ook een beetje door de stroming??
Ik zou anders dat bouwwerk er eerst eens uithalen omdat e op dode voorwerpen vrij snel alg kunt krijgen.
Omdat er ook al 24W boven zit zou ik de duur terugbrengen naar 8 a 9 uur. Hierdoor is er minder voeding nodig namelijk.
Het vreemde vind ik een beetje dat ik diverse soorten alg aantref in je bak.
Ik krijg een beetje het vermoeden dat de stroming niet helemaal goed is.
 
Op zich lijken de planten helemaal niet slecht, alleen de Javavaren in de hoek hoort niet in het grind. deze moet je eigenlijk ergens opbinden omdat deze met de wortels weer de voeding uit het water haalt.
Dus die plant moet je niet in het grind zetten.
Verder zou ik eerst niet veel veranderen en kijken of het straks beter gaat.
Ik zou wel de filter en dat bouwwerk goed schoonmaken van algen. Dat gaat prima met een schuursponsje denk ik.
Maar je hebt voldoende co2 en je geeft voldoende plantenvoeding dus dat is wel ok dus.
De Cabomba lijkt het ook goed te doen als ik de foto bekijk.

Let er wel goed op dat de filter voor voldoende stroming zorgt. Dat is in iedere bak van belang.
 
jessicapilon zei:
Ok, dan geef je meer dan voldoende profito zie ik.
Is de stroming in de bak wel goed dan??
Als je "dode" plekken hebt kun je ook alg krijgen.
Als ik de foto s zo bekijk dan heb je voornamelijk voorin de alg op de planten zitten.
Bewegen die ook een beetje door de stroming??
Ik zou anders dat bouwwerk er eerst eens uithalen omdat e op dode voorwerpen vrij snel alg kunt krijgen.
Omdat er ook al 24W boven zit zou ik de duur terugbrengen naar 8 a 9 uur. Hierdoor is er minder voeding nodig namelijk.
Het vreemde vind ik een beetje dat ik diverse soorten alg aantref in je bak.
Ik krijg een beetje het vermoeden dat de stroming niet helemaal goed is.

Okj, dan ga ik dus 1x per week 15ml Profito toevoegen.
De stroming is naar mijn weten 'goed'. Dat is duidelijk te zien aan de Vallisnera's. Er staan wel wat vallisnera's voor de pomp. Is het misschien een idee om mijn plantjes anders te plaatsen? Dat de plek waar het water wordt opgezogen wat vrijer komt te staan?

Ja, nu je het zegt. Ik heb inderdaad meerdere soorten alg. V��rdat de garnalen erin zaten, zat de bak vol met pluisalg, penceel en baardalg. Overal slierten, oerwouden van alg, het zat in die Aqua 60. Toen ben ik heel veel langs de speciaalzaak geweest om advies te vragen, en niks hielp. Waterwaardes veranderen, algeneters noem het maar op.
Toen heb ik in de winkel 5 garnalen gehaald. Schrik niet, 4 euro per stuk. Echt belachelijk achteraf, maarjah.. welke keus had ik? Ik moest het een weekje aanzien en anders meer halen of anders maatregelen nemen. Na een weekje gebeurde er vrij weinig. Toen was ik het helemaal zat, ik dacht.. ik koop er in 1x 10 Japonica garnalen bij. Ik ben er eerlijk gezegd bang van, maar ik had niet zoveel keus :p Deze heb ik bij http://www.aquariawereld.nl/ gekocht.

Ik heb ze uiteindelijk gekregen. Vraag niet hoe. Ik betwijfel of het wel de goede zijn, maar ze leken erg op de foto. (Weinig garnalenkennis). Deze hebben toen het grootste gedeelte weggevreten van alle alg. Nu is de penceelalg zo goed als weg, op de javavaren na. Vooral veel baardalg en het alg op de ruiten + grind.


jessicapilon zei:
Op zich lijken de planten helemaal niet slecht, alleen de Javavaren in de hoek hoort niet in het grind. deze moet je eigenlijk ergens opbinden omdat deze met de wortels weer de voeding uit het water haalt.
Dus die plant moet je niet in het grind zetten.
Verder zou ik eerst niet veel veranderen en kijken of het straks beter gaat.
Ik zou wel de filter en dat bouwwerk goed schoonmaken van algen. Dat gaat prima met een schuursponsje denk ik.
Maar je hebt voldoende co2 en je geeft voldoende plantenvoeding dus dat is wel ok dus.
De Cabomba lijkt het ook goed te doen als ik de foto bekijk.

Let er wel goed op dat de filter voor voldoende stroming zorgt. Dat is in iedere bak van belang.

De Cabomba doet het uitstekend. De vallisnera's daarentegen niet. Misschien op de foto zien ze er redelijk uit, maar ze waren 2x zo groot toen ik ze kocht/binnenkreeg. Toen overwoekerde ze over de bak, als je dat zo zegt. Ik heb binnen een week ontzettend veel kapotte, rotte bladeren moeten weghalen. Plus de voorgrondplantjes die op vreemde wijze zomaar verdwijnen.

Meen je die van die javavaren? Waarom wordt mij dat niet verteld in die speciaalzaak? Njah, goed dat je me er op wijst. Gezien de hoeveelheid alg erop lijkt het me misschien ook een idee om hem eruit te gooien, dan om aan een draadje te hangen.

Voordat ik drastische maatregelen ga nemen mbt mijn eigen voorstel, kan ik beter eerst dit doen:
Filter schoonmaken, decoratie schoonmaken, no3 en po4 meten, plantenvoeding 1x per week geven, javavaren verwijderen/opbinden, nog iets anders??
 
Je plannen lijken me wel goed hoor.
Misschien iets korten het licht aan waardoor er minder voeding wordt verbruikt.
In principe is op dik 50 liter ook maar 5 ml profito nodig dus je kan als je wilt die 15 ml wel wat terugbrengen lijkt me.
 
Als je tevreden bent, moet je niks anders gaan doen.
En al die dingen die John voorsteld, gaan je evenwicht om zeep helpen.
Je kent misschien wel de uitspraak ; Never change a winning team ..
Met aquaria is dat precies hetzelfde..

Het enigste wat je zou kunnen doen is elke week een groot glas aan water vervangen.
 
Zou eerst de bodem voor uitzuigen,met sera pijp,of zo.
Dan is het zwarte eruit, en dan de laag dunner maken, net boven de rand.
dunner maken, net boven de rand.

Molm in de bodem veroorzaakt ook narigheid.
 
jessicapilon zei:
Op zich lijken de planten helemaal niet slecht, alleen de Javavaren in de hoek hoort niet in het grind. deze moet je eigenlijk ergens opbinden omdat deze met de wortels weer de voeding uit het water haalt.
Dus die plant moet je niet in het grind zetten.
Verder zou ik eerst niet veel veranderen en kijken of het straks beter gaat.
Ik zou wel de filter en dat bouwwerk goed schoonmaken van algen. Dat gaat prima met een schuursponsje denk ik.
Maar je hebt voldoende co2 en je geeft voldoende plantenvoeding dus dat is wel ok dus.
De Cabomba lijkt het ook goed te doen als ik de foto bekijk.

Let er wel goed op dat de filter voor voldoende stroming zorgt. Dat is in iedere bak van belang.

Tom,
Volgens mij staat hier juist om niet dingen te veranderen.
Algen verwijderen dat zou ik wel doen maar verder niet.
Althans niet in de bak. Daarnaast vind ik dat bakje met 24W wel flink verlicht. Maar ja dat is misschien persoonlijk.
Maar hier stel ik verder niks voor.
 
Bertus zei:
Zou eerst de bodem voor uitzuigen,met sera pijp,of zo.
Dan is het zwarte eruit, en dan de laag dunner maken, net boven de rand.
dunner maken, net boven de rand.

Molm in de bodem veroorzaakt ook narigheid.

Dan verstoor je zoals Tom ook al aangaf wel weer de organismen die je nodig hebt in je bak.
Ik zou de bodem dan juist niet gaan zuigen ;).
Want dan maak je alles los in de bodem natuurlijk.

Edit: wel vind ik dat de filter en het ornament algvrij kunnen worden gemaakt en dat de waarden ook best allemaal eens goed in kaart mogen worden gebracht.
Dat doet op zich verder niks met de bak denk ik.
 
Alleen de voorkant,he.
Blijft achter in tact.
Aangezicht wil ook wat.
 
Bertus zei:
Alleen de voorkant,he.
Blijft achter in tact.
Aangezicht wil ook wat.

Ja dat klopt ook wel Bertus.
Dan praat je over een klein deel begrijp ik.
 
Ja,niet heel de bak.

Dan begin ik wel over bodemafzuiging.
Werkt 100 % beter.

Heb een nieuw boek,met wel 1000 nieuwe (oude)idee-en.
 
Ik lees nu gemengde reacties. Alvorens ik per ongeluk een verkeerde beslissing maak, wat kan ik nu het beste doen?

Filter + decoratie schoonmaken, grind omwoelen zodat de filter extra werk kan verrichten en wat grind aan de voorkant verwijderen (desnoods aan de achterkant van de bak plaatsen)?

;)
 
Sorry Bertus maar wat een xxxxfilmpje ..

Ik gebruik een dun buisje waar ik een lange dunne spijker aan heb gemaakt met plakband.
De spijker gaat door de bodem en zichtbare restanten haal ik zo weg.
Maar in dit geval is dat eigenlijk nog helemaal niet nodig.

Het grind dient een minimale hoogte van 2 cm te hebben.
Is voornamelijk omdat de wortels ook zijwaards moeten groeien.
Dit zullen gidsen zoals Tien, Triple en Bigsmoke ook bevestigen.
Vergelijk het maar even mat wat ze in een winkel wel of niet vertellen..

Wat je zou kunnen doen is elke vierde dag wat plantenvoeding en langszaam gaan verversen.

Decoratie liever vervangen..
 
Dient als voorbeeld, he.
Of moet ik het voor gaan doen?
Ik heb ook die Sera buis, en gaat perfect.

Dun buisje? dan schieten die stukjes in het slangetje. en verstopt.
Met 5 cm zuig je het vuil eruit.

IK laat het gelijk in een emmer lopen,en gooi het weg.
 
bolino12345 zei:
Ik lees nu gemengde reacties.

Je kunt de plukjes alg vergelijken met mos wat tussen stenen groeid.
Het is een volkomen natuurlijke ontwikkeling en is juist iets positiefs.

Indien bepaalde planten niet groeien, kun je beter wat anders proberen.
Bacopa monnieri is bijvoorbeeld een plantje dat aardig geschikt is ..
 
Terug
Bovenaan