Opnieuw beginnen


C

Carpool

Guest
Hallo,

Ik zal mij even kort voorstellen,
ik ben Carlo de Groot en niet geheel onbekend met aquariums.
Ik ben zelf nog uit de tijd van de oude forum. Na een paar jaar een aquarium te hebben gehad,
ben ik een paar keer verhuist. Inmiddels woon ik een paar jaartjes samen met mijn vriendin,
die een keer spontaan zij dat ze een aquarium wel leuk vond. Ik ben gaan zoeken of ik op het forum,
mijn oude aquarium kon vinden (opbouw van een zelfgemaakte achterwand), en ja hoor!

Mijn handen jeuken om weer te beginnen maar ik moet nog even geduld hebben. Het idee is om
een juwel trigon 190 te nemen. Ik heb een schitterend hoekje in me huiskamer waar hij kan staan. Eventueel zou ook de 350 kunnen, maar ik weet niet of ik dit ga doen. Ik heb namelijk ook een leuke hond die anders zijn plekkie helemaal kwijt is. En dat wil ik niet :D.


Uiteraard ga ik voor dit aquarium ook zelf een achterwand maken. Omdat ik zo een gezellige gozer ben:petjeaf:wordt het wel een redelijke gezelschapsbak met een lichte voorkeur naar een Azië biotoop.
In mijn vorige aquarium wilde ik echt (dwerg)goerami's houden. Uiteindelijk zijn die niet gekomen. Nu wordt dat we; het geval, maar dan diamant goerami's. En daar komt het al. De juwel trigon 190 is 1 meter lang. Nu zie ik veel op internet dat het eventueel zou kunnen (geadviseerd wordt minstens 1.20 m).

Goed ik loop een klein beetje op de zaken vooruit. Je zal hier dus mijn opbouw vinden van mijn aquarium met zelfgemaakte achterwand. Dit zal niet binnen een maandje gebeuren en ik ben bang dat ik ook pas in juni/juli ga beginnen. Wel ben ik druk aan het brainstormen voor mijn vissenbestand.

O ja hier nog een link naar mijn oude aquarium. Foto's zijn altijd leuk.
https://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=569064&page=1
 
Ik ben benieuwd hoe gezellig jij en je bak zullen zijn;)
 
Zo even een update, iets sneller dan verwacht zeker gezien de drukte die ik heb op dit moment (werk en opleiding) heb ik een trigon 190 op de kop kunnen tikken.
Wel wat gebruikersschade natuurlijk (2e hands op marktplaats) maar zeker de prijs waard. Er zat ook een Tetra ex 600 buitenfilter bij met toebehoren (slangen filtermateriaal) en nog wat extra dingetjes.
Ik heb hem 2 weken geleden al gekocht, maar deze week heb ik tijd om de eerste dingetjes te doen. Even goed schrobben, en kijken voor tempex platen en aqua kit om aan de achterwand te beginnen.

IMG_9308.JPG
IMG_9331.JPG


Inmiddels zitten de deuren er ook gewoon in. Er zit ook ledverlichting in, voor de poster komt een achterwand dus die hoef ik niet weg te halen.
Achteraf had ik toch misschien de trigon 350 kunnen nemen, maar die kost dan ook weer meer geld. Al met al ben ik nu tevreden met de deal dus laat ik het zo maar houden:)!
 
Mooi koopje dan!
 
Nadat er toch alweer een tijdje tussen zat, is er langzaam maar zeker schot in de zaak gekomen. Ik denk dat het vanaf nu wel een stuk harder gaat eigenlijk.
Vorige week al een paar styrofoam platen gekocht (maquette platen) die snijden toch het best en zijn goed stevig. De vorige plaat heb ik uit piepschuim gesneden maar kreeg toch niet het gewenste effect.
Ik merk toch dat deze platen een verbtering zijn.

foto 1 opbouw achterwand.JPG


Hond zag de bui al hangen blijkbaar :p

foto 2 wel bewerkt.png


foto 3 opbouw aquarium.JPG
foto 4 opbouw aquarium.JPG


Voor de oplettende kijkers heb ik 2 pijltjes erbij getekend bij de 2e afbeelding. Mijn vraag was of wanneer ik de uitvoer meer in de hoek zet bij pijl 1 (dus iets meer verleng), de uitvoer meer bij pijl 2 en de verwarmingselement zet waar de uitvoer nu op dit moment (tijdelijk) hangt, dit goed is voor de stroming etc.

Het is/was even aanvoelen met het materiaal, maar heb bij de gamma een handig setje kunnen kopen met allemaal verschillende mesjes etc om lekker te snijden. Volgend weekeind weer lekker verder :D
 
Wat een leuk project zo!
 
Mooi begin en de hond heeft zo ook nog voldoende ruimte zie ik;)
 
Zo het lijkt of ik een tijd niks heb gedaan maar ben juist tussendoor lekker bezig geweest.
Kost veel tijd en moeite om in het materiaal te snijden maar het gaat tot nu toe zeer naar wens.
1 wand is bijna af (qua snijwerk dan). De andere wand die ik heb wil ik mijn inlaat in een pvc buis wegwerken.
Deze wil ik vervolgens zo verwerken dat het lijkt op een ''boom''. Even wat fototjes:

aqua met schijven.JPG
aqua foto met gewoon licht.JPG
aqua led.JPG


En ja de hond heeft gelukkig genoeg ruimte, maar hij moest behoorlijk wennen aan z'n nieuwe plek haha.
 
Voor de oplettende kijkers heb ik 2 pijltjes erbij getekend bij de 2e afbeelding. Mijn vraag was of wanneer ik de uitvoer meer in de hoek zet bij pijl 1 (dus iets meer verleng), de uitvoer meer bij pijl 2 en de verwarmingselement zet waar de uitvoer nu op dit moment (tijdelijk) hangt, dit goed is voor de stroming etc.

Ik zou het heel simpel houden. Het is een relatief kleine bak, dus dode plekken krijg je niet hoor.
Dus de uitstroom achterin een haaks buisje, of eendenbek en recht naar het midden van de vooruit laten blazen.
Het water slaat hier dan naar onderen om via de bodem naar de aanzuig te gaan.
Vuil gaat naar achteren. De meeste stroming in het midden, zit ook de grootste watermassa. Een deel gaat via de zijkanten.
 
Ik zou het heel simpel houden. Het is een relatief kleine bak, dus dode plekken krijg je niet hoor.
Dus de uitstroom achterin een haaks buisje, of eendenbek en recht naar het midden van de vooruit laten blazen.
Het water slaat hier dan naar onderen om via de bodem naar de aanzuig te gaan.
Vuil gaat naar achteren. De meeste stroming in het midden, zit ook de grootste watermassa. Een deel gaat via de zijkanten.

Ah mooi dan hoef ik daar niet al te moeilijk over doen dus. Ik probeer het gelijk goed te doen, heb geen zin om heel de tijd grote veranderingen aan me bak aan te brengen wanneer deze draaiend is :)
 
Leuk project! Ik ga zeker volgen.
 
In het kader je mag nooit de smoes gebruiken, ik heb het te druk, ga ik de smoes gebruiken het was een aardige drukke periode voor mij :oops:
Maar afgelopen tijd ben ik weer bezig geweest. Tweede deel van me hoekachterwand is zo goed als klaar. Ben alleen nog bezig met een PVC boom en iets van een grot.
Ben er zelf redelijk tevreden over, maar moet het nog verder uitwerken. Ik ga ook nog kleine openingetjes maken in de bovenkant van de grot, hopende dat er iets wat van licht naar binnen valt.
Ook heb ik een verwarmingselementje gekocht een Hydor ETH externe verwarmingselement. Hij was in de aanbieding, ben benieuwd.
Hier nog wat foto's :br:
27537018_557436087982491_1090559039_o.jpg
27535166_557436097982490_1774653114_o.jpg
27535029_557436091315824_1394449896_o.jpg
27399186_557436101315823_205566319_o.jpg
 
Dat ziet er zeker niet slecht uit en er komt schot in de zaak ik blijf het volgen en de hond ligt best wel goed zo aan de verwarming.
 
De hond kijkt altijd zo zielig maar hij komt niks te kort hoor:D


Nog even verder geweest en het gaat nu zeker snel. De achterwanden zijn af.
Ik wil alleen nog een soort stronk maken van een PVC buis waar de inlaat van me buitenfilter komt.
Ik ga morgen wat wortelvormig hout hiervoor kopen zodat het ''echt'' lijkt dat dit uitlopers zijn. Resultaat zien jullie dan wel weer!
Is het nodig om het hout een lange tijd in een emmer met water te ''weken'', zodat het water niet zo kleurt??

Heb met een go pro wat fototjes gemaakt. Ziet er best grappig uit met zo een groothoek lens. Ik ga in de toekomst ook de camera in het water hangen om filmpjes te maken.

G0195148.JPG
G0095119.JPG
G0075113.JPG
G0105122a.jpg
G0115123.JPG
G0135129.JPG


Volgende week hopelijk beginnen met tegelijm:D
 
Zo even nog een klein fotoje om te laten zien hoe ik het 1 en ander wil wegwerken

AE9F6FB5-BD56-484F-8087-20C75E0DFE82.jpeg
 
Even bezig geweest met tegellijm. Moeten nog 2 lagen op denk ik.
Iemand ervaring met verven? Ik wil namelijk echt rotseffect (bruinige tintenen) creëren.

Ook nog even 2 :foto:

2E54A254-C0CF-4F39-B13C-5286AA3CD179.jpeg
B28129C7-377E-431D-942C-BBA0A9C0BAD6.jpeg
 
Ziet er strak uit...

Zelf feen ervaring, maar misschien met een spons of kwast wat grijs of zwart toevoegen voor wat kleurverschil. Dit ziet er vaak natuurlijker uit....
 
Ziet er goed uit, zelf heb ik vroeger ook wel eens een achterwand gemaakt van tempex. Echter zie ik dat je geen tempex gebruikt maar een ander soort schuim, welk schuim gebruik je daar voor en waarmee lijm je het aan elkaar?
 
Waarom de andere kant ook niet helemaal ? Ik dacht oh moet nog een stukje :D
 
Ik ga er proberen een beetje bruinige tint aan toe te voegen. Athans ik zeg wel ik, het is mijn vriendin die heel goed kan schilderen:rolleyes:

Ziet er goed uit, zelf heb ik vroeger ook wel eens een achterwand gemaakt van tempex. Echter zie ik dat je geen tempex gebruikt maar een ander soort schuim, welk schuim gebruik je daar voor en waarmee lijm je het aan elkaar?

Ik heb styrofoam platen gebruikt. Die zijn een stuk steviger dan piepschuim, je moet wat meer kracht zetten maar je kan net wat mooier snijden. Het lijmen gebeurd met Bison kit glas die ook voor aquaria geschikt zijn.

Waarom de andere kant ook niet helemaal ? Ik dacht oh moet nog een stukje :D

Ja ik heb het zo gedaan omdat het dan wat ruimtelijker is (voor mijn gevoel dan haha). Als ik hem aan 2 kanten helemaal dicht had gemaakt lijkt het heel erg dicht en wat minder ruimtelijk.
 
Kleine update :)

2 lagen tegellijm aangebracht en nu ook een deel geverfd. Ik heb de ene kant nog een beetje aangepast met bijsnijden dus daar moet ik (nu nog 1x) een beetje tegellijm overheen smeren.

Gister iets te enthousiast een stuk hout gekocht. Vind hem wel heel mooi maar weet niet zeker of ik hem erin houd.

We werken de wand qua kleuren nog een beetje bij

C8233318-EB99-4D20-A717-4B89C80E607E.jpeg
CC0E0B09-0875-46FF-9637-DC420E0DB11C.jpeg
F6948DB6-9AB1-4139-8EE0-4DAC3F2B5CA0.jpeg
 
Op de 3de en laatste foto zie ik serieus wat krassen (op het glas)is dat zo of zie ik dat verkeerd :S
 
Heel gaaf gemaakt! Ziet er heel echt uit!
 
Op de 3de en laatste foto zie ik serieus wat krassen (op het glas)is dat zo of zie ik dat verkeerd :S

Ik moet zeggen dat het op die foto wel heel erg lijkt. Ik heb dit bakkie 2e hands gekocht dus er zitten wel krassen helaas maar het valt wel mee. Als je de foto hieronder ziet zie je er haast niks van. Komt denk ik ook doordat de achterkant nu donker is.

AB4B07D5-3830-4C5C-AC24-A60C05FCD25B.jpeg
C4D4744D-CB7A-445C-B9FA-46168B1CF541.jpeg


We zijn nog niet helemaal tevreden over de kleur, want het is nu een beetje koperkleurig. Maar ik hoorde dat wanneer je er epoxy overheendoet het wat donkerder uitvalt? Iemand hier ervaring mee?
 

Terug
Bovenaan