Opnieuw in gerichte bak (door nood toch de vissen er maar in).

B

Bart646

Guest
Ik heb mijn op marktplaats gekochte 180 cm aquarium ingericht en door omstandigheden de vissen er in moeten doen omdat de 1m tijdelijke een lek had ;(

Nu draaid de boel 3 dagen en heb ik het oude filter ge�nt

Er zit dus nu 1x jbl 1500 C-pofi aan (oud) en een nieuwe jbl 1501

Ik test dagelijks met strips om afwijkingen in de waardes te zien

13-1 ververs ik 250 liter =1/3
15-1 ververs ik 250 liter

Er zitten 4 maanvissen en 6 kardinalen in.

Maar heb een beetje angst voor een nitriet piek.

Zou graag advies willen over hoe en wat te doen nog
 
Net de planten ook aangevuld




 
Ziet er goed uit!
Nu heb je wel je aquarium niet kunnen indraaien, en dit kan wel wat nadelen hebben ...
 
Wat voor onvoorziene problemen Cedrick?
 
Je hebt de oude filter meedraaien en dat scheelt gelukkig wel weer. Ik zou de eerste weken erg zuinig voeren en de waarden goed in de gaten houden.
Zo n formaat bak kun je bijna als ligbad gebruiken zeg :D ;)
 
jessicapilon zei:
Je hebt de oude filter meedraaien en dat scheelt gelukkig wel weer. Ik zou de eerste weken erg zuinig voeren en de waarden goed in de gaten houden.
Zo n formaat bak kun je bijna als ligbad gebruiken zeg :D ;)

Inderdaad, dit was ik nog vergeten te melden in mijn vorig bericht, een beetje uit het oog verloren, je hebt de oude filter en dat is toch al wat beter, zo kan je de nitrietpiek mee proberen te vermijden, hierbij zeg ik wel niet dat hij er niet zal komen.
 
oei, kan dat kwaad? in mijn bak heeft het plantje ook nog zijn potje.
 
EllinaCuzo zei:
oei, kan dat kwaad? in mijn bak heeft het plantje ook nog zijn potje.

Meestal zitten er in deze potjes steenwol, en dit hoort niet thuis in een aquarium. Je moet het potje er uitdoen, de steenwol verwijderen en je plantje 'planten'.
 
Ieder plantje moet je zonder potje (steen of kunststof) in de bak zetten. Anders hebben de wortels geen ruimte en het steenwol kan giftig/slecht zijn voor de bewoners.

Waterpest is ook een prima drijver overigens.
 
Koop Sera Nitrivec.
SERA BIO NITRIVEC - Aquaria Veldhuis



www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=6142


Sera nitrivec Een speciale mix van verschillende hoogwaardige reinigingsbacteri�n voor aquariumwater. sera nitrivec verhindert een toename van ammoniak
Goed schudden.
Doe daar 1 of 2 dopjes van in je water.
Vesterkt de bacterie.



Plant in potje, lijkt Cabomba. moet je5cnm uit elkaar zetten, anders vallen de onderste blaadjes er af.
En kan beter uit groeien.
 
jessicapilon zei:
Ieder plantje moet je zonder potje (steen of kunststof) in de bak zetten. Anders hebben de wortels geen ruimte en het steenwol kan giftig/slecht zijn voor de bewoners.

Waterpest is ook een prima drijver overigens.

Sorry voor het privebericht, zag nu pas dat je al gereageerd hebt.
Ik dacht ook al dat dit niet mocht en dat het verstandigste is om het potje te verwijderen.
 
en het steenwol kan giftig/slecht zijn ????
Dan allemaal de stenen uit de bakken.

Steenwol is niet giftig... WEL slecht, als ze een hap nemen, blijft steken.
 
oei kan dat dan mssn de schimmel in men bak veroorzaakt hebben? want de plant is nog redelijk nieuw. (de steenwol)
 
Nee, steenwol geeft geen schimmel, is geen natuur product.
Had wel met voer kunnen komen,,maar dat wordt door bacterie opgegeten.

O,wacht even, sluiertje,he?

Maar, je zit in andermans topic.
 
haha sorry ;) was snel vraagje. wie weet was dat de oorzaak heb het potje en steenwol er net afgehaald
 
Bertus zei:
en het steenwol kan giftig/slecht zijn ????
Dan allemaal de stenen uit de bakken.

Steenwol is niet giftig... WEL slecht, als ze een hap nemen, blijft steken.

Het is wel slecht, want het bevat ammoniak, dus zo goed moet het dan toch niet zijn...
 
C�dric Vleminckx zei:
Bertus zei:
en het steenwol kan giftig/slecht zijn ????
Dan allemaal de stenen uit de bakken.

Steenwol is niet giftig... WEL slecht, als ze een hap nemen, blijft steken.

Het is wel slecht, want het bevat ammoniak, dus zo goed moet het dan toch niet zijn...
Je bent vast bereid aan te geven waar die wijsheid vandaan kom... ;)
 
C�dric Vleminckx zei:
Bertus zei:
en het steenwol kan giftig/slecht zijn ????
Dan allemaal de stenen uit de bakken.

Steenwol is niet giftig... WEL slecht, als ze een hap nemen, blijft steken.

Het is wel slecht, want het bevat ammoniak, dus zo goed moet het dan toch niet zijn...

Je praat weer voor je beurt.

Steenwol wordt door hoge hitte gesmolten. met sterke blowers weg geblazen.
opgevangen, en tot dekens geformeerd.

Hoe weet ik dat? Heb er elf in de fabriek op afstand gekeken.

Hoe moet er dan ammoniak in komen?
 
Als de vissen dit binnenkrijgen op ��n of andere manier, is het altijd gevaarlijk. Daarom raad ik het gewoon aan om Ellina en Bart dit zo snel mogelijk te verwijderen uit hun aquarium.
 
C�dric Vleminckx zei:
Als de vissen dit binnenkrijgen op ��n of andere manier, is het altijd gevaarlijk. Daarom raad ik het gewoon aan om Ellina en Bart dit zo snel mogelijk te verwijderen uit hun aquarium.

Kijk, nu zeg je het anders.
:thumbs:
 
bart646 je hebt een beste bak en het zijn niet al te veel vissen dus ik denk dat het wel goed gaat zeker omdat je ook een oud filter hebt gebruikt.
verder zou ik de eerste weken niet te veel verversen dit verspoedigt de opstart zeker niet.
gewoon de waardes goed in de gaten houden en als er wat gebeurt wat niet hoort gaan verversen anders de eerste 3 weken lekker laten draaien daarna gewoon wekelijks gaan verversen en als je bak zwaarder gaat belasten kun je altijd nog meer gaan verversen
 
Bertus zei:
C�dric Vleminckx zei:
Als de vissen dit binnenkrijgen op ��n of andere manier, is het altijd gevaarlijk. Daarom raad ik het gewoon aan om Ellina en Bart dit zo snel mogelijk te verwijderen uit hun aquarium.

Kijk, nu zeg je het anders.
:thumbs:

Inderdaad, nu zie ik het ook, had het verkeerd uitgedrukt, maar niet met deze bedoelingen.
Sorry, Bertus, als ik een beetje te erg heb gereageerd !
 
Ik hou de waardes nou lettend in de gaten test dagelijks met een strip en er veranderd nog niets.

Ik heb nitriet omzettende bacteri�n toegevoegd van het merk Ada en Jbl

Gister de Led ge�nstalleerd

Er staan 2 potjes in de hele bak zonder glas of steen wol maar met steentjes omdat het snel groeiers zijn en ik ze ff kwijt moest. Word vervolgd
 
Terug
Bovenaan