Wat is er nieuw

Opnieuw inrichten Tetra EX800 plus

• Onderwerp starter Onderwerp starter kanariepiet
  • Startdatum Startdatum
K

kanariepiet

Guest
Vandaag mijn Tetra EX800 plus opnieuw ingericht volgens het principe wat PondGuru op YouTube zet.

Was (van onder naar boven in 4 manden zoals de Tetra handleiding):
- Keramische buisjes + grove filtermat
- Bio ballen
- Grove filtermatten
- Grove, medium en fijne filtermat en zakje Purigem

Is (van onder naar boven in 4 manden zoals advies PondGuru):
- Grove, medium, fijne filtermat
- Siporax
- Siporax
- Bioballen (voor nu ivm bacterie cultuur) en zakje Purigem

Nu heb ik het idee dat de doorstroming van het filter wat minder is en vooral omdat ik nog een co2 reactor ertussen wil zetten betwijfel ik helemaal of de doorstroming nog voldoende is.
Momenteel bewegen alle plantjes een beetje, maar moet niet veel minder zijn.

Ik heb de ex800 op een Lido 120 die natuurlijk hoger en dieper is dan een normale 60 cm bak.

Twijfel of ik toch niet een zwaarder filter moet halen die ik dan indien nodig een beetje kan knijpen?

JBL e902 of bv een EHeim classic 2215 zou het goed doen bij jouw aquarium en dan met dezelfde opzet als Pondguru moet het goed gaan 🙂

JBL e902 of bv een EHeim classic 2215 zou het goed doen bij jouw aquarium en dan met dezelfde opzet als Pondguru moet het goed gaan 🙂
Een e902 is volgens mij niet veel zwaarder dan een ex800.
Een Eheim classic ben ik geen fan van, werk het liefst met mandjes en een startknop.

als die net zo zwaar is dan kan ie het makkelijk aan,
Maar dan houdt je weinig keus dan de 1502 of een 2273/5 ofso. wellicht een FX6 😀

Maar dan houdt je weinig keus dan de 1502 of een 2273/5 ofso. wellicht een FX6 😀
Ja dat zou ook mijn idee zijn, slangen zijn ook niet super vuil.
Kunnen de mandjes te vol zitten?

En vooral alsnog de reactor er nog tussen hang, dan hou ik mijn idee weinig stroming meer over.

Ja dat zou ook mijn idee zijn, slangen zijn ook niet super vuil.
Kunnen de mandjes te vol zitten?

En vooral alsnog de reactor er nog tussen hang, dan hou ik mijn idee weinig stroming meer over.
ja zou de mandjes niet te vol proppen nee. denk 3 kwart vullen. 1 liter siporax is goed voor 200l water nou heb je wss 2 liter. zou een beetje van beide weg halen en dan proberen
Sws alles wat je er tussen hangt houdt debiet weg.

Ik heb een 902 slangen direct in een aquarium gaat lekker. heb ernaast een 902 met een uvc unit eraan op de out slang debiet minder,

ja zou de mandjes niet te vol proppen nee. denk 3 kwart vullen. 1 liter siporax is goed voor 200l water nou heb je wss 2 liter. zou een beetje van beide weg halen en dan proberen
Sws alles wat je er tussen hangt houdt debiet weg.

Ik heb een 902 slangen direct in een aquarium gaat lekker. heb ernaast een 902 met een uvc unit eraan op de out slang debiet minder,

ik heb ze wel helemaal volgepropt hahaha en denk in totaal voor beide bakken 1,75 liter gebruikt.
En misschien toch kijken voor een wat zwaarder filter.

naja 1,75 is wel veel ink denk als je 20% van beide bakjes weg haalt en dan test zou je wel verschil zien.,

Zit met een schuin oog te kijken naar een gebruikte Eheim professional 4 350 of een professional 2 2026.

Ook met een schuin oog naar een Sunsun / aquanova achtig filter, maar krijg niet echt gevonden of die stil zijn.

Zou met hele oog naar de jbl e1502 kijken😉

Laatst bewerkt:
Zou met hele pog naar de jbl e1502 kijken😉
Ik wil het liefst geen nieuwe kopen, want heb de laatste tijd al zoveel geld aan mijn aquarium uitgegeven dus euro of 80/90 is de max.

Kan heel voordelig een Eheim xperience 350 aanschaffen, 950 ltr/uur lijkt me wel voldoende voor een Lido 120 met co2 reactor ertussen toch?
Zijn er nog voor of nadelen ten opzichte van een professional 2 (950 liter) of 4 (1050 liter) waar ik gebruikt bijna het dubbele voor moet betalen?

hmm een xperience heeft geen startknop volgens mij en vertik het om zelf aan te zuigen......

Zou met hele oog naar de jbl e1502 kijken😉
Zie net op Amazon een Tetra ex1200 plus voor 98 euro, ook interessant en scheelt maar 15 euro met wat ze op MP vragen voor een Eheim professional 2 of 4......

Mijn voorkeur zou toch die eheim pro zijn, plus als je pech hebt moet je invoerkosten betalen als je importeert uit het buitenland vandaan https://www.belastingdienst.nl/wps/...n_ik_de_belasting_bij_invoer_internetaankopen
Ik blijf het lastig vinden wat nu de juiste keus gaat zijn 🙂
De Tetra die ik nu heb is stil, maar ook na herinrichten filter is de doorstroming niet super, de ex1200 is via amazon.de, die gooit automatisch NL belasting erop.

De Eheims lijken mij erg goed, ben in gesprek voor een Pro 2, 3 en 4, alleen die van de 4 wil eigenlijk niet verzenden en ga niet naar de andere kant rijden voor een filter.
Zit er verder nog veel verschil tussen de Pro series? Vraagprijzen op MP liggen voor allemaal nagenoeg gelijk.

Ja van de pro serie van eheim zijn er wel verschillen voornamelijk qua inhoud, maar de ene pro 3 is de andere pro 3 niet ook tussen die twee kunnen verschillen zitten (google is je vriend)

naja Ik blijf erbij 😛 dan even een maandje bij sparen en 35 eu meer heb je een goede filter.

Ik ben niet weg van de Tetra. maar dat ben ik. en jij is jij 😀

Eheim pro is ook goed.

classic is ook goed. Ik heb de jbls maar gebruik de startknop nooit. geen gebruik er van is ook weer kans op lekkage minder 🙂
gewoon ff lekker lurken aan de slang en dan doet de rest het zelf. zo gedaan. ook sneller dan drukken op een knopje. drama

Ik ga toch de Tetra EX1200 laten voor wat hij is.
Via MP nog wat in discussie voor een Eheim pro 3 of 4, maar als ik dan nieuwe filtermatten moet aanschaffen of bij sommige ook nieuwe slangen of spraybar kan ik net zo goed voor een nieuwe JBL e1502 gaan.

Hobby kost geld. op filters zou ik niet bezuinigen. dat is het hart van je aquarium "Lifesupport"

maar je moet doen waar jij goed bij voelt.

Hobby kost geld. op filters zou ik niet bezuinigen. dat is het hart van je aquarium "Lifesupport"

maar je moet doen waar jij goed bij voelt.
Gisteren via MP een complete e1501 op de kop getikt met een zelfgemaakte spraybar over de gehele breedte van de bak voor een fractie van de prijs van een e1502 :cooll:

Zit nu alleen nog te denken of het zinvol is de ombouw kit voorfilterbak van JBL te halen zodat er een veel groter voorfilter in zit???

Gisteren via MP een complete e1501 op de kop getikt met een zelfgemaakte spraybar over de gehele breedte van de bak voor een fractie van de prijs van een e1502 :cooll:

Zit nu alleen nog te denken of het zinvol is de ombouw kit voorfilterbak van JBL te halen zodat er een veel groter voorfilter in zit???
Goedzo. Ja gelijk doen. Zeker de moeite waard om die upgrade te maken. Maar goede keus.

Goedzo. Ja gelijk doen. Zeker de moeite waard om die upgrade te maken. Maar goede keus.
Vandaag eindelijk tijd gevonden om het filter eens goed te testen, maar na een schoonmaak beurt zit er een redelijke brom in het filter, waar de Tetra altijd muisstil is geweest, hopelijk een kwestie van weer wat indraaien.
Hopelijk is het van tijdelijke aard, want dit lawaai gaat echt niet naast de bank staan 🙁

Vandaag eindelijk tijd gevonden om het filter eens goed te testen, maar na een schoonmaak beurt zit er een redelijke brom in het filter, waar de Tetra altijd muisstil is geweest, hopelijk een kwestie van weer wat indraaien.
Hopelijk is het van tijdelijke aard, want dit lawaai gaat echt niet naast de bank staan 🙁
wordt minder. komt goed 🙂

Ik hoop het, ben de komende tijd erg druk met werk i.v.m. eindejaarsafsluiting dus weet niet of ik het filter al kan installeren in de bak.
Zou het helpen als ik het filter een tijdje in de schuur laat "draaien" om het stiller worden daar te doen i.p.v. in de woonkamer 🙂

Ik hoop het, ben de komende tijd erg druk met werk i.v.m. eindejaarsafsluiting dus weet niet of ik het filter al kan installeren in de bak.
Zou het helpen als ik het filter een tijdje in de schuur laat "draaien" om het stiller worden daar te doen i.p.v. in de woonkamer 🙂
Kan alleen weet ik niet of dat kou kwaad kan.?

Tot op heden nog steeds dezelfde brom, geen lucht en pompt genoeg water dus tot nu toe nog niet super enthousiast.

Wel vanmiddag in het dorp een via MP een Eheim pro 4 350+ op de kop getikt, schoongemaakt, ff opgestart en stil, moest gewoon vlakbij luisteren om hem te horen draaien.

Denk dat de Eheim een blijvertje is.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan