Wat is er nieuw

Opnieuw inrichten

• Onderwerp starter Onderwerp starter stuwmeester
  • Startdatum Startdatum
S

stuwmeester

Guest
Hallo mede hobbyisten,
Ik heb al 2 jaar een juwel vision 260 en wil graag deze op nieuw inrichten.
Ik wil er 2a 3 zakken zwart zand van Hornbach erbij gooien om met behulp van leisteen terrassen erin te bouwen en rotspartijen. Ook gaan mijn planten eruit en komt er een nieuw plantenpakket in.
Ik heb er 4 volwassen koi-maanvissen inzitten, 10 kardinaaltetra's , 5 corydoras panda, 5 platy's, 4 siamese algeneters en 2 Indische modderkruipers.
Ik heb wel een oud 60l bakje staan maar dit lijkt me niet fijn voor mijn maanvissen.
Zou ik de helft van het water erin kunnen laten met de vissen erin en dan opnieuw inrichten?????
Het zorgt natuurlijk wel voor stress maar zo houd ik wel een deel van mijn bacterien ook in stand tezamen met die in mijn filter.

Je kan de vissen best in de bak laten hoor als je het met beleid doet. Ik begrijp dat de huidige bodem erin blijft? Let er wel op dat je oplet als je 2 soorten bodem gaat mengen. Verschillende korrelformaten kunnen voor verstikking zorgen namelijk, maar het is me niet duidelijk welke bodem je nu hebt.
Ik heb 1 keer de bodem ook vernieuwd met de vissen erin. Dus zelfs dat kan maar dan moet je de waarden in de gaten houden en met beleid voeren. Maar zover ik uit je post begrijp vul je aan met zand dus zal de oude bodem intact blijven. Manen in een 60cm lijkt me inderdaad geen goed idee.

Als je verschillende korrelgroottes gaat mengen, heb je veel grotere kans dat je bodem gaat dichtslibben.

wat ik zelf zou doen:

je vissen 1.5-2 dagen niet voeren. sochtends beginnen, water overzetten naar de 60cm bak. al je vissen erin + luchtsteentje.

zoveel mogelijk water bewaren uit je grote bak in emmers/speciekuip (in het water zit niet heel veel bacterieen maar ben toch van mening dat het beter is dan volledig vers water te gebruiken)

je ding doen dat je wilt doen, wachten tot het aquarium weer bijgetrokken is en anders in de avond de vissen weer terug plaatsen.

zelf vind ik "grote" veranderingen aan het aquarium doen terwijl er vissen inzitten niet handig maar dat is ieder zijn ding.

PS: je zou je vissen ook kunnen opsplitsen over de reserve bak + emmers/speciekuip. als je er maar voor zorgt dat er iig een luchtslang/steentje in iedere bak hangt.

Als je verschillende korrelgroottes gaat mengen, heb je veel grotere kans dat je bodem gaat dichtslibben.
Nee Cedric Door het schoonmaken verlies om elke keer een beetje zand en er komt hetzelfde zand in terug hoor.

Dit is altijd leuk met zulke post dat iedereen er zo verschillend over denkt. Ik denk dat ik er tussenin ga zitten. Maanvissen in mijn bak houden en de rest in het 60l bakje.

Je hebt gelijk dat er meerdere wegen naar Rome leiden en ieder heeft vaak zn eigen werkwijze😉.

Ik denk dat beide methodes zijn voor- en nadelen hebben.

Als je de vissen in de bak laat dan hebben ze stress, maar het uitvangen, dan in onbekende bak zetten, daarna weer uitvangen geeft ook veel stress.
Zelf heb ik daarom de vissen in het aquarium gehouden tijdens de bodemwissel.

Helemaal met eens Sanneke

Zoals ik al schreef heb ik ze ook in de bak gelaten omdat overzetten ook stress geeft. Ik had de bodem in 3 uurtjes geheel vervangen en dan is de stress van vrij korte duur op dat moment.
Zover ik begrijp blijft de huidige bodem in de bak en dat scheelt wel een hoop werk en stress. Maar goed, leuk zullen de bewoners het natuurlijk niet vinden😉.

Klopt jessicapilon, er komt alleen zand bij om die terrassen te bouwen en allemaal nieuwe planten. De planten die ik nu heb zijn na 3 jaar redelijk op en vorige week met ledverlichting begonnen en dat vinden ze ook niet fijn.(alg begint te komen) Komen nu ook veel meer planten in dus hoop dan dat ik samen met plantengroei en bio-co2 de alg onder controle weet te houden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan