Wat is er nieuw

Oppervlakte pomp lijkt vis aan te zuigen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter RvanWijk
  • Startdatum Startdatum
R

RvanWijk

Guest
Hey!

Momenteel ben ik zeer tevreden met mijn 80cm bakje in combinatie met een Eheim ecco 130 pro die verbonden is aan een lilypipe. Dit voor de onderstroom perfect! Alleen mijn oppervlakte beweging was mwoah.

Ik heb daarom van de biobox de aqualantis pomp toegevoegd (los) en deze bevestigd linksachter in. Mijn lilypipe staat rechtsvoorin en de inlaat rechtsachter. De oppervlakte stroming is nu perfect alleen eergister zat er een Tetra dood bij de inzuiging van de pomp.

Nu vraag ik me af of die vast is gezogen of dat die al dood was en door de stroming uiteindelijk daar in is gekomen. Je moet verdomd hard je best doen om daar vast in te komen.

Wat is preventief een oplossing om er voor te zorgen dat het zeker niet voorkomt. Ik dacht een panty erom heen? Ik had eerst een stukje spons (blauw) maar na 3 dagen zat die redelijk vol met rotzooi waardoor het vermogen achteruit ging.

Bedankt alvast!

Vis was al dood.

Ik heb nog nooit een vis aangezogen zien worden door een roostertje.

Een vis kan alleen aangezogen worden, als je het vuilkorfje van de aanzuig haalt. Dan floept die zo in de buis.

Was misschien al dood, werd nu op gezogen.

Maar, Ecco pro 130 te weinig?

Vis was al dood.

Een vis kan alleen aangezogen worden, als je het vuilkorfje van de aanzuig haalt. Dan floept die zo in de buis.

Was misschien al dood, werd nu op gezogen.

Maar, Ecco pro 130 te weinig?

Akkoord! Wel een aparte gewaarwording dan is de circulatie in ieder geval goed haha.

Ecco pro 130 te weinig? Hoe bedoel je dit precies? Dat hij te klein is voor mn bak? Ik heb een 80 x 35 x 40 bakkie. Ik dan even van de binnenmaten uit: 79,5 x 34,5 x 39,5 met 5cm zand bodem = 89 liter waar ik nog wat spiderwood en hout wegreken en ik ongeveer op 80 liter kom. Althans dit is de verwachting. De ecco is geschikt voor tussen de 60 en 130 liter. Dan zou die toch moeten volstaan of? Gister een dopje nitrivec erin gedaan bij de lily pipe en hij gaat per goed naar de overkant vervolgens naar beneden en redelijk terug (dan verspreid het zich te veel om een goede stroming erin te zien). Water is verder kraakhelder en natuurlijk krijg je wat vuil op de bodem maargoed dat zuig je weer weg eens per week.

Wat zijn indicaties voor een te kleine pomp?

Nee, die pomp is genoeg.

Die heb ik zelf ook staan, in 3 maten.

Nee, die pomp is genoeg.

Die heb ik zelf ook staan, in 3 maten.

Ah ik schrok al. Maar is mijn beredenering goed of waar moet ik op letten dat hij toch te klein is?

Hij is niet te klein.
IK heb ze zelf op 60 cm en 80 cm staan.

Hij is niet te klein.
IK heb ze zelf op 60 cm en 80 cm staan.

Oke! Ben ik toch benieuwd wat je bedoelde met "te weinig" (ben altijd nieuwsgierig naar nieuwe invalshoeken haha)

Vis was al dood.

Het is dit pompje trouwens maar dan de versie met wat meer vermogen. Hier kan toch niks in worden aangezogen neem ik aan?

https://www.aquastorexl.nl/aquatlan...fqtIZQ-tZWutpfytW1SLlOqNFf7esqswaAj29EALw_wcB

Bertus vergat het woordje: hoezo

Helder haha thanks!

Of voor een hamburgermatfilter, daar zijn die pompjes prima voor geschikt, maar dat pompje zelf filtert dus niet

Ah ik schrok al. Maar is mijn beredenering goed of waar moet ik op letten dat hij toch te klein is?
WE hadden het over een Ecco pro. he.

Kom je met een opvoerpompje.

Nou, die heb ik er niet in staan.

Op zich zou het niet moeten kunnen. Maar dit is wel een pompje wat je niet zo (onbeschermd) in een aquarium moet hangen.

Dit is een opvoer pompje voor IN een filter.

Of voor een hamburgermatfilter, daar zijn die pompjes prima voor geschikt, maar dat pompje zelf filtert dus niet

WE hadden het over een Ecco pro. he.

Kom je met een opvoerpompje.

Nou, die heb ik er niet in staan.

Jullie begrijpen we denk ik verkeerd excuus daarvoor. Mijn hoofdfilter is inderdaad een ecco pro. Alleen deze zorgt voor een goede doorstroming van de bak maar totaal niet voor een oppervlakte stroming. Gevolg is een kamlaag. Nu heb ik het oude aqualantis pompje gebruikt puur voor de oppervlakte stroming maar is meer de vraag of ik die zonder bescherming erin kan zetten of dat ik misschien beter iets anders hiervoor kan gebruiken? De lilypipe zorgt voor nagenoeg geen oppervlakte beweging vandaar dat ik na een alternatief zoek daarvoor. Moet zeggen dit werkte prima maar je voelt wel een trilling ervan af komen.

Kaamlaag moet je met keukenrol opleggen.
als je dat een paar keer doet is het weg.

Dat is overschot bacterie.

Wat ook kan is stuk schuim voor de aanzuig. dan gebeurt dat niet.

Kaamlaag duid op onbalans van de bak. Rust en regelmaat laat de laag verdwijnen.

Een lily pipe moet je perfect poditioneren. Dan krijg je aan het oppervlak een heel klein kolkje.
Dit zorgt ervoor dat kaamlaag verdwijnt.

De truc van Bertus met keukenpapier werkt heel goed. Maar is meer een tijdelijke oplossing.

Je lilypipe iets omhoog wilt vaak wel helpen, hij moet namelijk niet volledig onder water zitten

Kaamlaag moet je met keukenrol opleggen.
als je dat een paar keer doet is het weg.

Dat is overschot bacterie.

Wat ook kan is stuk schuim voor de aanzuig. dan gebeurt dat niet.

Klopt dit doe ik momenteel maar is helaas niet preventief. Merk wel zodra ik de stroming beter heb boven in dat het verdwenen is.

Kaamlaag duid op onbalans van de bak. Rust en regelmaat laat de laag verdwijnen.

Een lily pipe moet je perfect poditioneren. Dan krijg je aan het oppervlak een heel klein kolkje.
Dit zorgt ervoor dat kaamlaag verdwijnt.

De truc van Bertus met keukenpapier werkt heel goed. Maar is meer een tijdelijke oplossing.

Je lilypipe iets omhoog wilt vaak wel helpen, hij moet namelijk niet volledig onder water zitten

Heb ik gedaan. Heb alleen het idee dat het maar iets meer uithaalt. Vind iets meer oppervlakte stroming ook net wat mooier. Tips hiervoor buiten een opvoerpomp?

Heb ik gedaan. Heb alleen het idee dat het maar iets meer uithaalt. Vind iets meer oppervlakte stroming ook net wat mooier. Tips hiervoor buiten een opvoerpomp?

Lily pijp vervangen door haakse uitstromer of breedstraler.

Lily pijp vervangen door haakse uitstromer of breedstraler.

Vind alleen de lilypipes een prachtig gezicht in de bak. Is een stromingspompje niet een idee? Opvoerpomp is dus uit den boze. Ben overigens dan wel benieuwd waarom precies (buiten natuurlijk dat het niet daarvoor bedoeld is)

Je kan ook een poppypipe nemen.
Maar als je echt alleen kaamlaag wilt verwijderen zou je een eheim skimmer kunnen doen

Vind alleen de lilypipes een prachtig gezicht in de bak. Is een stromingspompje niet een idee? Opvoerpomp is dus uit den boze. Ben overigens dan wel benieuwd waarom precies (buiten natuurlijk dat het niet daarvoor bedoeld is)

Oke. Je vind een lily pipe mooi.

En zo’n lelijk plastic pompje ook?

Maar goed. Kaamlaag gaat vanzelf weg.

Oke. Je vind een lily pipe mooi.

En zo’n lelijk plastic pompje ook?

Maar goed. Kaamlaag gaat vanzelf weg.

Nee maar dat pompje had ik perfect weggewerkt dus niet zichtbaar.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan