oppervlakte vissen


berk

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2020
Berichten
215
Leeftijd
19
Locatie
Eefde
hoi hoi,
ik heb mijn visbestand bijna uitgedacht.
Ik wil Pseudomugil paksai/luminatus in het midden, toch maar een corydoras beneden en een koppel mikrogeophagus ramirezi 'electric blue'.
Ik zit ook nog na te denken over een schoonmaak ploeg citroengarnalen.
Alleen boven mist er nog een school... hiervoor heb ik lang in gedachten gehad om epiplatys annulatus te nemen, maar deze zijn qua bouw wel heel erg hetzelfde als de pseudomugil... kan ik niet beter een andere soort nemen? een kleine bijlzalm of een nannostomus soort die boven zwemt?
met die laatste wil ik wel echt eentje die ook echt boven zwemt...

hebben jullie suggesties of bedenkingen? ik hoor ze graag!
 
De marmer bijlzalm blijft wel echt bovenin. Deze heb ik vroeger ook gehad. Ze springen soms ook naar vliegjes, dus een deksel/kap is wel echt noodzakelijk.
Bijlzalmen hebben ook een unieke vorm, dus misschien wel erg leuk :)
 
  • Leuk
Waarderingen: berk
Ik ben trouwens bang dat de Ramizeri de citroengarnalen als een snack zien. Is het niet een optie om de wat grotere Japonica garnaal te nemen? Dit zijn ook erg goede (misschien zelfs betere) schoonmakers.
 
Altijd een uitdaging, de bovenlaag, de keuze is daar gewoon wat minder groot. Ik heb al tientallen keren naar mogelijkheden gezocht, en dit zijn de interessantste opties die ik tot nu toe heb gevonden.

Nannostomus eques (penseelvisje) is een èchte oppervlaktevis.
Net als Thayeria boehlkei (hockeystick), die ook erg mooi schoolt.
En Dermogenys pusilla (halfsnavelbekje.

De honinggoerami (Trichogaster chuna) en de dwerggoerami (T. lalius) zwemmen ook vooral aan de oppervlakte, waar ze dan wèl heel graag wat drijfplantjes om zich heen hebben. Iets originelere opties zijn de kleine knorgoerami (Trichopsis pumila, vaak nog te koop onder de oude naam Osphromenus pumila), de grote knorgoerami (Trichopsis = Osphromenus vittatus) of de chocoladegoerami (Sphaerichthys osphromenoides).

Laubuka dadiburjori schijnt ook leuk te zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee en weet ik weinig van.

Bijlzalmpjes kunnen natuurlijk ook, misschien is het dan leuk om een andere dan de geijkte marmerbijlzalm (Carnegiella strigata) te kiezen, bijvoorbeeld C. myersi.
 
De marmer bijlzalm blijft wel echt bovenin. Deze heb ik vroeger ook gehad. Ze springen soms ook naar vliegjes, dus een deksel/kap is wel echt noodzakelijk.
Bijlzalmen hebben ook een unieke vorm, dus misschien wel erg leuk :)
Die van mij denken dat ze corydoras zijn
 
Ik ben trouwens bang dat de Ramizeri de citroengarnalen als een snack zien. Is het niet een optie om de wat grotere Japonica garnaal te nemen? Dit zijn ook erg goede (misschien zelfs betere) schoonmakers.
ja, dat vraag ik me dus ook af... iemand die hier ervaring mee heeft?
 
Altijd een uitdaging, de bovenlaag, de keuze is daar gewoon wat minder groot. Ik heb al tientallen keren naar mogelijkheden gezocht, en dit zijn de interessantste opties die ik tot nu toe heb gevonden.

Nannostomus eques (penseelvisje) is een èchte oppervlaktevis.
Net als Thayeria boehlkei (hockeystick), die ook erg mooi schoolt.
En Dermogenys pusilla (halfsnavelbekje.

De honinggoerami (Trichogaster chuna) en de dwerggoerami (T. lalius) zwemmen ook vooral aan de oppervlakte, waar ze dan wèl heel graag wat drijfplantjes om zich heen hebben. Iets originelere opties zijn de kleine knorgoerami (Trichopsis pumila, vaak nog te koop onder de oude naam Osphromenus pumila), de grote knorgoerami (Trichopsis = Osphromenus vittatus) of de chocoladegoerami (Sphaerichthys osphromenoides).

Laubuka dadiburjori schijnt ook leuk te zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee en weet ik weinig van.

Bijlzalmpjes kunnen natuurlijk ook, misschien is het dan leuk om een andere dan de geijkte marmerbijlzalm (Carnegiella strigata) te kiezen, bijvoorbeeld C. myersi.
ik wil inderdaad niet de te algemene vissen... zit in mij xD
hockeysticks scholen alleen als ze nog jonger zijn... heb er toevallig vier die nog een huis zoeken maar die hebben dus territoria ingericht
de eques had ik ook al gezien, maar vraag me af of die ook echt alleen boven zwemt.

ik heb al salvinia nathans drijven dus dat is binnen een paar weken een grote verschuil mogelijkheid.
 
Ja, dat is wel een belangrijk puntje uiteraard. :D
 
Ik lees mee, zit zelf ook te kijken naar mooie oppervlakte vissen. Heb nu zelf bijlzalmen in een andere bak.
Vraag mij af of goeramis alleen aan het oppervlakte blijven of ook naar het midden gaan.
 
Ik heb liever niet zulke grote vissen als gouramis oid. Vandaar ook dat ik de halfsnavelbekken niet wat vind... of zijn daar ook soorten van van 3 cm?
Ik heb niet heel veel stroming, ik las dat de bijlzalmen dat wel prefereren?
 
Ik heb liever niet zulke grote vissen als gouramis oid. Vandaar ook dat ik de halfsnavelbekken niet wat vind... of zijn daar ook soorten van van 3 cm?
Ik heb niet heel veel stroming, ik las dat de bijlzalmen dat wel prefereren?
Mijn bijlzalmen vinden het prima als er geen stroming is of een beetje.
 
Mijn bijlzalmen vinden het prima als er geen stroming is of een beetje.
Hangen ze dan alleen maar bij het beetje stroming dat er is of gaan ze wel de hele bak rond?
 
Hangen ze dan alleen maar bij het beetje stroming dat er is of gaan ze wel de hele bak rond?
Ze wachten gewoon wat onder mijn drijfplanten. Voor de rest zijn ze niet heel actief. Misschien is dit ook beetje vertekend doordat ik koperzalmen heb, die zijn extreem druk.
 
De honinggoerami (Trichogaster chuna) en de dwerggoerami (T. lalius) zwemmen ook vooral aan de oppervlakte, waar ze dan wèl heel graag wat drijfplantjes om zich heen hebben. Iets originelere opties zijn de kleine knorgoerami (Trichopsis pumila, vaak nog te koop onder de oude naam Osphromenus pumila), de grote knorgoerami (Trichopsis = Osphromenus vittatus) of de chocoladegoerami (Sphaerichthys osphromenoides).

Bij mij waren de pumila en vittatus echt geen oppervlaktevissen, maar zwommen vnl in de middenlaag.
 
Net als Thayeria boehlkei (hockeystick), die ook erg mooi schoolt.

Deze scholen alleen als jong dier goed. Eenmaal volwassen nemen ze allemaal een klein territorium in, en worden ook wat bijterig. (ze hebben tandjes).
 
Toch wel wat aanmerkingen op mijn vondsten op internet.
Gelukkig niet bij de soorten die ik zelf heb gehouden .....
Ik neem dit weer in mijn achterhoofd mee.

Maar wat dan voor jou overblijft is volgens mij:
- Carnegiella myersi of C. strigata
- Epiplatys annulatus
- Laubuka dadiburjori
- Nannostomus eques
- Trichogaster chuna of T. lalius (niet al te grote goerami's, met name T. chuna)

Je geeft aan dat je liefst voor minder standaard soorten wilt gaan.
In dat geval zou volgens mij L. dadiburjori de beste keus zijn, gevolgd door C. myersi.
Beiden verschillen in elk geval duidelijk van P. luminatus (=P. paskai).

Maar dat laatste geldt ook voor de beide Trichogaster-soorten.

En ik zou ook nog wel een lans willen breken voor N. eques, wat volgens mij de meest oppervlakte-gebonden soort van allemaal is.

Een heel aardige puzzle alles bij elkaar, lijkt mij.
Ik zei het al: de bovenlaag is altijd weer een hele uitdaging !!!!!
 

Terug
Bovenaan