Wat is er nieuw

Oppervlakte zuigers

  • Onderwerp starter Onderwerp starter mss
  • Startdatum Startdatum
M

mss

Guest
Beste,

Zit er over te denken om toch een oppervlakte zuiger te kopen. Mijn vraag is passen deze allemaal op je aanzuig slangen of moet je een speciaal model kopen die bij je filter past.

Wil hem aansluiten op de Jbl E1500 tevens vroeg ik mij af zit er bij een oppervlakte zuiger ook nog onder een korf of aanzuiging of echt enkel van boven?.

Iemand een goede site waar ik een oppervlakte zuiger kan kopen?

Kwam deze tegen oppervlakte zuiger

enkel vraag ik mij af of hij ook van onder aanzuigt of enkel van boven.

Groet
stijn
 
Klopt..kende hem maar wilde eigenlijk niet nog iets qua pomp/apparatuur in de bak hangen.

Misschien dat je zo'n oppervlakte filter ook wel zelf kunt maken?
 
Zo'n ding hang je ook in de bak en is normaal gesproken zichtbaar, maar jj hebt een donkere bak dus dat scheelt een hoop.
 
Last van blijvende kaamlaag denk ik?
 
Ik skim mijn oppervlak gewoon via de potfilter . Je hoeft enkel een T-stuk er tussen te zetten en hierop een pijpje van 12mm met mof erop . Dat is wel niet zelfregulerend maar dat is niet belangrijk .
De hoofdtoevoer blijft onderaan boven je bodem , dus geen probleem voor bv. luchtaanzuigen .
 
Erwin2. Dat was inderdaad ook mijn gedachten denk dat ik het maar gewoon zo ga doen. Beetje klussen is ook nog leuk.

@melvin kaamlaag wil ik het niet noemen ik las dat door het oppervlakte te zuigen je ook extra zuurstof in het water krijgt en vuil wat eventueel naar boven drijft word ook opgezogen dat is eigenlijk de reden.
 
Als je boven echt vuil wil afzuigen zal mijn optie hierboven niet ideaal zijn .
Daar gaat maar een klein debiet doorheen , echt puur om het langzaam af te romen .
Vuilblaadjes wegzuigen gaat op deze manier niet , omdat je dan een krachtigere waterstroom moet maken .
En als je dat doet gaat je pomp lucht aanzuigen .
Ik laat het water dus minimaal in het buisje lopen , maar op deze manier is ook een 2 meterbak op een half uurtje geheel proper .
Heel belangrijk is om het T-stuk zo laag mogelijk in je bak te maken .
In het afroompijpje zal ook echt een waterstand te zien zijn .
 
Wilde als het waren een bakje bevestigen en dan gleuven erin maken zodat er geen vissen in kunnen maar wel een groter oppervlakte gezogen kan worden. Deze kun je dan net iets boven het water uitlaten komen en zal dan geen lucht mee aanzuigen.

Wilde T-stuk inderdaad op zo'n 25 cm diepte plaatsen en daaronder de korf.

Ik heb een stromingspomp en deze stuurt het vuil gelukkig richting 1 kant en aan die kant wil ik dan ook uiteraard de oppervlakte zuiger bevestigen (ook de grootste filter)
 
mss zei:
Wilde als het waren een bakje bevestigen en dan gleuven erin maken zodat er geen vissen in kunnen maar wel een groter oppervlakte gezogen kan worden. Deze kun je dan net iets boven het water uitlaten komen en zal dan geen lucht mee aanzuigen.

Wilde T-stuk inderdaad op zo'n 25 cm diepte plaatsen en daaronder de korf.

Ik heb een stromingspomp en deze stuurt het vuil gelukkig richting 1 kant en aan die kant wil ik dan ook uiteraard de oppervlakte zuiger bevestigen (ook de grootste filter)

Kan je proberen , maar ik denk dat het niet gaat werken .
Groter oppervlak betekent een flinke aanvoer van water , anders werkt het niet .
T-stuk ook een stuk dieper plaatsen , minstens op 35-40cm .
Aanzuigkorf er niet direct onder , maar met een knieke en een stuk over of in de bodem en daarna pas de korf .
 
Volgens mij kan ik dan gewoon beter zo'n kant en klare kopen om me zelf het niet moeilijker te maken.

Maar in ieder geval bedankt voor de tips en hulp
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan