Wat is er nieuw

Opruimen medicijn resten

Owenp

Active member
Lid geworden
20 februari 2019
Leeftijd
55
Goedendag,
Enkele weken geleden had een zalmkopje in mijn aquarium de witte stippen ziekte. Ik ben gelijk begonnen met Exit anti-witte stip. Dat heeft geholpen, de andere vissen zijn niet besmet geraakt en de zalmkop leeft ook nog. Hij is qua kleur wel veel grauwer dan de andere en ziet er wel minder "fris" uit maar dat ter zijde.
Mijn vraag gaat over de medicijnresten die liggen op de bodem van het aquarium. Op de bodem liggen allemaal stukjes groene resten van het Exit medicijn. Het is lastig te verwijderen, Ik ben om de avond bezig met een pincet stukjes er uit te halen maar dat gaat moeilijk, het schiet niet op. Het pakt niet makkelijk en valt er vaak af. Dan dwarrelt het rond en hecht zich ook een beetjes aan de plantjes. Niet fijn dus 🙂
Ook tijdens water verschonen lukt het niet goed. Het lijkt zwaar te zijn, als ik er met mijn afzuigslang overheen gaat, pakt de slang het niet op omdat het te zwaar is, het dwarrelt gewoon weer naar beneden uit de slang.
Heeft iemand hier ervaring mee en/ of tips hoe ik de medicijn resten eruit krijg?
Groetjes, Owenp

Eruit zuigen ? met een slang?

Als ik het water verschoon zuig ik de bodem schoon met een slang maar ondanks de aanzuiging wordt het niet opgepakt, het is dus zwaar materiaal aangezien het niet de afzuigslang inkomt.

Eruit zuigen zou ook mijn ingeving zijn, met welke maat slang heb je dat geprobeerd?

Krijg je wel je bodem eruit gezogen? Anders gewoon met stukje bodem en al eruit halen.

Hier ook, uitzuigen lijkt mij de beste oplossing.
Bij het uitzuigen, gebruik je dan zo'n speciale siphon met grote 'mond'? Die zuigkracht daarvan is niet zo hoog. Wat je wel kan proberen is alleen een stuk aquariumslang te proberen, die heeft een grotere zuigkracht en die kun je eventueel doseren door je duim op de uitlaat in je emmer te houden.

Ik heb inderdaad zo'n speciale bij de aquariumzaak gehaald met brede oppervlakte. Goed idee om alleen een stuk slang te proberen met grotere zuigkracht!

Verder wordt er na een medicijn periode aangeraden om veel water te verversen of een tijdje over actieve kool te gaan filteren. Ik doe zelf meestal beide. 50% water verversing en zo'n 3 dagen filteren over actieve kool.

Wat Bertus zegt. Ja.....

Weet jij zeker dat het geen blauwalg is? Heb je een foto?

Zou eigenlijk ook wel kunnen... Het zat er precies een paar dagen nar de keur en heeft exact dezelfde kleur. Zal straks foto plaatsen.

Dit soort stukjes zitten door de bak

Bijlagen

• IMG_20190710_1803397.jpg
    IMG_20190710_1803397.jpg
    57.4 KB · Weergaven: 106
Ruikt dat spul ook extreem?
Vooral dat stuk rechts onder je steen lijkt mij helaas erg op blauwalg.

Dat is toch stom, dat het van exit is. Exit is toch vloeibaar?
Scherp!
:thumbs:

Weet jij zeker dat het geen blauwalg is? Heb je een foto?
Ook scherp!

Dit soort stukjes zitten door de bak
Ik denk dat RichD1011 gelijk heeft. Lijkt me ook blauwalg.
Grondig afhevelen (effectief met slang zonder hulpstuk) en blijven verwijderen terwijl je de oorzaak zoekt en aanpakt.
Sowieso is veel verversen aangeraden wanneer je blauwalg bestrijdt.

Duidelijk blauwalg en ook de planten zitten er flink onder zie ik al wel. Er is denk ik Esha exit gebruikt want dat is ook tegen witte stip.

Dank voor de reacties, ik ga ermee aan de slag.

Nou, na ruim twee maanden ben ik van de blauwalg af!
Ik heb om de paar dagen steeds grondig afgeheveld en een blue exit kuur gedaan zonder resultaat. Ik heb ook alle tips te vinden op internet geprobeerd behalve het drie dagen afplakken met vuilniszakken. Helaas allemaal zonder echt resultaat. Deze week naar de aquariumzaak geweest en alles uitgelegd en watermonster meegenomen. Alle waardes waren perfect. Ik heb een geel goedje meegekregen dat ik in het aquarium moest mengen. Nu naar 4 dagen neemt het blauwalg duidelijk af en de planten zien er ook beter uit! Wie weet wat dat goedje was? Het leek een beetje op kip kerrie poeder.
Groetjes

Nou, na ruim twee maanden ben ik van de blauwalg af!
Ik heb om de paar dagen steeds grondig afgeheveld en een blue exit kuur gedaan zonder resultaat. Ik heb ook alle tips te vinden op internet geprobeerd behalve het drie dagen afplakken met vuilniszakken. Helaas allemaal zonder echt resultaat. Deze week naar de aquariumzaak geweest en alles uitgelegd en watermonster meegenomen. Alle waardes waren perfect. Ik heb een geel goedje meegekregen dat ik in het aquarium moest mengen. Nu naar 4 dagen neemt het blauwalg duidelijk af en de planten zien er ook beter uit! Wie weet wat dat goedje was? Het leek een beetje op kip kerrie poeder.
Groetjes

Fijn te horen dat je blauwalg probleem verminderd. Wel moet je in de gaten houden dat de alg, eigenlijk een cyanobacterie, om een reden is ontstaan. Daar zou, indirect, best het gebruik bijvoorbeeld van het geneesmiddel aan bijgedragen kunnen hebben. Vaak is vervuiling met een minder goede waterdistributie als oorzaak aan te wijzen. Een (te) laag nitraatniveau kan ook als indicatie in aanmerking komen. Het bestrijden van blauwalg is helaas iets van een lange adem. Probeer dus uit te vinden waar de oorzaak in eerste instantie lag. Je hebt nu de bestrijding uitgevoerd met een middel maar de oorzaak is misschien nog daar. En dat betekend dat het terug kan komen. Dat goedje wat je hebt meegekregen, had dat een verpakking met misschien een merknaam?

Fijn te horen dat je blauwalg probleem verminderd. Wel moet je in de gaten houden dat de alg, eigenlijk een cyanobacterie, om een reden is ontstaan. Daar zou, indirect, best het gebruik bijvoorbeeld van het geneesmiddel aan bijgedragen kunnen hebben. Vaak is vervuiling met een minder goede waterdistributie als oorzaak aan te wijzen. Een (te) laag nitraatniveau kan ook als indicatie in aanmerking komen. Het bestrijden van blauwalg is helaas iets van een lange adem. Probeer dus uit te vinden waar de oorzaak in eerste instantie lag. Je hebt nu de bestrijding uitgevoerd met een middel maar de oorzaak is misschien nog daar. En dat betekend dat het terug kan komen. Dat goedje wat je hebt meegekregen, had dat een verpakking met misschien een merknaam?
Hoi, volgens de aquarium winkel zijn er twee hoofdredenen voor blauwalg, overvoeren en te warm water.
Toen het in juli zo warm was, was de watertemperatuur wel een lang tijdje 29C. M'n aquarium staan niet bij het raam of in zon licht.
Zou ook niet weten hoe je de watertemperatuur dan naar beneden zou kunnen krijgen? De verwarming had ik op 24C staan. Wellicht nog lager zetten?
Ik kreeg het goedje in een los zakje mee dus stond niks op maar vroeg mij nu af wat het eigenlijk was.

Hoi, volgens de aquarium winkel zijn er twee hoofdredenen voor blauwalg, overvoeren en te warm water.
Toen het in juli zo warm was, was de watertemperatuur wel een lang tijdje 29C. M'n aquarium staan niet bij het raam of in zon licht.
Zou ook niet weten hoe je de watertemperatuur dan naar beneden zou kunnen krijgen? De verwarming had ik op 24C staan. Wellicht nog lager zetten?
Ik kreeg het goedje in een los zakje mee dus stond niks op maar vroeg mij nu af wat het eigenlijk was.
Te veel voeren kan zorgen voor vervuiling dus indirect kan dat een reden zijn voor blauwalg. Verhoging van de temperatuur kan inderdaad ook een rol spelen. Maar er kunnen meer redenen, zoals ik eerder aangaf, mogelijk zijn. Wees er alert op! Wanneer je verwarming op 24 graden stond dan heeft het geen zin om hem nog lager te zetten. De thermostaat zorgt ervoor dat bij temperaturen hoger dan de ingestelde waarde het apparaat niet aanslaat. Je kan je lichtkap, als je die gebruikt, openzetten zodat de warmte van je verlichting je oppervlaktewater niet extra verwarmt. Eventueel kun je zelf een koeling in elkaar knutselen van bijvoorbeeld oude computerventilatortjes. Op de foto zie je hoe ik dat deed. Maar ze zijn ook kant en klaar te koop.
IMG_20180529_100026.jpg

https://nl.aliexpress.com/item/4000...chweb0_0,searchweb201602_3,searchweb201603_55

Blauwalg blijft nog een beetje een raadsel.
Komt door warm water, ik heb hier een bak tegen de 30 graden gehad maar geen blauwalg.
Ph verlagen want blauwalg kan slecht tegen zuur, ik heb wel eens blauwalg gehad in een bak met een ph van 6.4.

Het is meer een samen gaan van een aantal zaken.
Laag nitraat gehalte maar wel flink was fosfaat kan deels de oorzaak zijn maar mogelijk zijn er nog wat factoren die een rol spelen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan