Opschonen vijver


S

Sweetlake

Guest
Beste leden,

Onlangs ben ik verhuist naar een woning met een vijver in de tuin.
In het begin was het water niet eens te zien door de hoeveelheid lelies.
Na dit bij te hebben gesnoeit en de filter (Hozelock Bioforce 6000) een aantal weken aan te hebben gehad is het water al een stuk schoner geworden.

Helaas is de lelie wel over de hele bodem gaan groeien.
Mijn idee is het om alles eruit te halen en hiermee ook hopelijk een hoop bodemslib te kunnen verwijderen.
Ik zie de vissen veel tussen de wortels zwemmen. Door alles op te schonen hoop ik ook meer ruimte voor hen te maken.

Wordt dit idee afgeraden?
En kunnen de vissen eventueel in de vijver blijven? (1 koi en nog wat goudvissen e.d.)

IMG_0226-1_zpsj7dv03el.jpg
 
ik zou de lelie eruit halen en in een mand zetten , als je hem weinig voeding geeft dus kaal in de mand zal hij ook minder snel groeien.
je kunt de vijver nu best opschonen hoor heeft het de hele winter de tijd om weer bij te trekken.
het is wel aan te raden niet al het water eruit te halen dus probeer het van de bodem te halen kijk uit dat je geen vissen meeneemt.
met koi en goudvissen erin is het helder houden erg lastig . dan zul je er weinig vis in moeten zetten , ze wroeten namelijk lekker in de bodem en goudvissen poepen enorm veel.
goede filter erachter dat had je al en veel zuurstofplanten erin komt het vast wel weer goed
 
ik zou de lelie eruit halen en in een mand zetten , als je hem weinig voeding geeft dus kaal in de mand zal hij ook minder snel groeien.
je kunt de vijver nu best opschonen hoor heeft het de hele winter de tijd om weer bij te trekken.
het is wel aan te raden niet al het water eruit te halen dus probeer het van de bodem te halen kijk uit dat je geen vissen meeneemt.
met koi en goudvissen erin is het helder houden erg lastig . dan zul je er weinig vis in moeten zetten , ze wroeten namelijk lekker in de bodem en goudvissen poepen enorm veel.
goede filter erachter dat had je al en veel zuurstofplanten erin komt het vast wel weer goed

Inmiddels zijn alle lelies eruit. Zo een 200 liter eruit gehaald om zo het werk te vereenvoudigen.
Water trekt inmiddels al bij en vissen hebben stuk meer ruimte. Waterwaardes nog op laten meten (kh/ph/gh) en zijn geheel in orde.
Water is redelijk helder.

Wel zijn tegen de wand van de vijver een hoop groene haartjes te zien (alg?).
Daarnaast loopt de filter (Hozelock Bioforce 6000) redelijk snel verstopt.
-Met 1 spons loopt de filter goed door, maar komt het vuil al snel onderin de filter.
-Met 2 sponsen komt er na +-5 uur nog maar heel weinig water door. De sponsen zijn dan al met vuil bedekt. Onderin de filter blijft het dan wel weer schoon...
 
Ook dat moet op den duur beter gaan ik houd zelf geen goudvissen dus mijn water is spathelder minder vervuiling
 

Terug
Bovenaan