Opstart alg?

Z

Zammm

Guest
Sinds vandaag zie ik dat er alg in mijn aquarium zit, het zit alleen op de voorruit. De bak draait sinds 4 februari (1 week en 1 dag). Op internet lees ik overal dat opstartalgen bruin zijn, de algen die in mijn bak zitten zijn groen. Is dit normaal voor een pas opgestarte bak? Of is er iets anders aan de hand?

Mijn waterwaarden zijn:
PH: 6.5
KH: 6
No3: 25mg/L
Po4: 0,5mg/L
Temp: 25 graden
CO2: +- 20mg/L

Het licht brand 8 uur per dag, en bestaat uit 4 T5 balken, 2x dennerle amazon day, 1x dennerle special plant en 1x dennerle color plus.

De bak is een RIO 300 (120x50x60).

Hier is nog een foto van de alg, heb het bijna helemaal weggehaald, maar het zat dus over de hele voorruit.
Iwi3IpddL0sb5WreCPQ8ybkQUYlsp8r2.jpeg


Groeten Sam
 
Ik via deze pc de foto niet zien maar is een aardig klapje licht boven de bak iig en de waarden zijn ook niet helemaal in balans volgens schema.
Nitraat is veel te hoog in verhouding met het fosfaat.
 
Bedankt voor je reactie,
Wat zou je me aanraden om te doen? Meer fosfaat toevoegen of nitraat omlaag brengen? Minder licht geven?

Groeten Sam
 
De eerste maanden is dit normaal hoor.

Je hebt idd wel veel licht.
Branden ze alle 4 heel de tijd?
Geen alg op planten?

Verhouding tussen je nitraat en fosfaat is hier zeker niet de oorzaak van, daar hoef je je niets van aan te trekken.
Die waardes zijn ok.
 
Bedankt voor je reactie,

Ze branden alle 4 tegelijkertijd ja, er zit nu geen alg op de planten. Wat ik zelf ook raar vond is dat het alleen op de voorruit zit, de zijruiten zijn volledig algvrij.

Wat denk je dat ik het beste kan doen qua licht?

Groeten Sam
 
Zou het vooral wat tijd geven en ervoor zorgen dat je genoeg plantenvoeding geeft.
Pas wel op met zoveel licht, als er iets mis gaat kan dit snel grote gevolgen hebben.
In een paar uur kan je onder de algen zitten, maar je geraakt er niet in een paar uur vanaf.
Als je reflectoren hebt, richt ze dan zo dat de lampen niet teveel op de ruiten schijnen.
Op hout of stenen kan je dit ook tegenkomen.

Welke plantenvoeding gebruik je?

Als ik dit op mijn ruit wil, moet ik een paar dagen geen plantenvoeding geven.
Dus in mijn geval ligt het aan voeding.

Je kan dit makkelijk testen:
-Zorg ervoor dat de ruiten proper zijn.
-Voeg je plantenvoeding toe.
-Kijk na hoeveel tijd het terug op de ruiten komt.
-Als dit bv na 4 dagen is, maak je de ruit terug proper en voeg je plantenvoeding toe.
-Nu voeg je na 3 dagen terug plantenvoeding toe, en kijk je of het de volgende dag terug komt.
 
backplay zei:
Verhouding tussen je nitraat en fosfaat is hier zeker niet de oorzaak van, daar hoef je je niets van aan te trekken.
Die waardes zijn ok.

Ik zie hier nu 2 jaar van verschillende mensen langskomen dat dit juist wel crusiaal is in het algenverhaal,dat de po4 het beste een tiende van de hoeveelheid no3 moet zijn maar is dus niet waar zeg je?
 
Drijfgroen in de bak doen.
Dempt het licht wat.
En verbruikt ook Nitraat.
Fosfaat komt er wel in,als er vissen in poepen.
 
Ik heb geen reflectoren. Als plantenvoeding gebruik ik KH2Po4 oplossing, KNo3 oplossing, en sera florena. Ook geef ik CO2 bemesting. Ik zal het zeker even uitproberen met die plantenvoeding.

Ik zal ook wat drijfplanten halen binnenkort.


Groeten Sam
 
Seabait zei:
backplay zei:
Verhouding tussen je nitraat en fosfaat is hier zeker niet de oorzaak van, daar hoef je je niets van aan te trekken.
Die waardes zijn ok.

Ik zie hier nu 2 jaar van verschillende mensen langskomen dat dit juist wel crusiaal is in het algenverhaal,dat de po4 het beste een tiende van de hoeveelheid no3 moet zijn maar is dus niet waar zeg je?

De RR is eigenlijk achterhaald en meer een verhaal uit de zoutwaterwereld. De verhouding is niet zo belangrijk dus zoals Backplay al aangeeft.
Dit is even simpel verwoord ;)
 
jessicapilon zei:
De RR is eigenlijk achterhaald en meer een verhaal uit de zoutwaterwereld.
Als je de Redfield Ratio - een verschijnsel in de natuur, verhoudingen die daar gemeten worden - gaat loslaten op iets als aquariumbemesting kun je inderdaad bedrogen uitkomen. Maar is de RR daar als verschijnsel door achterhaald? Mijns inziens niet.

~ Ivo
 
Nog even een vraagje hoor, als uit de test die backplay aangeeft uitkomt dat ik bijvoorbeeld na 3 dagen weer plantenvoeding moet toedienen, moet ik dan weer de wekelijkse dosering toedienen? En de No3 en Po4 gewoon aanvullen tot +-20mg/L en +-0,5mg/L?

groeten Sam
 
Seabait zei:
Ik zie hier nu 2 jaar van verschillende mensen langskomen dat dit juist wel crusiaal is in het algenverhaal,dat de po4 het beste een tiende van de hoeveelheid no3 moet zijn maar is dus niet waar zeg je?

Vraag dan volgende keer eens een degelijke uitleg waarom dit zo cruciaal is, en welke algen er dan zouden verschijnen.


Mascha&Ivo zei:
Maar is de RR daar als verschijnsel door achterhaald? Mijns inziens niet.

~ Ivo

Zeker niet!
Vraag dat maar eens aan wetenschappers die zich met de klimaatsverandering bezig houden.


Zammm zei:
Ik heb geen reflectoren. Als plantenvoeding gebruik ik KH2Po4 oplossing, KNo3 oplossing, en sera florena. Ook geef ik CO2 bemesting. Ik zal het zeker even uitproberen met die plantenvoeding.

Ik zal ook wat drijfplanten halen binnenkort.

Dan zeker geen reflectoren bijplaatsen.
Voor de rst ben je goed bezig! :thumbs:
 
backplay zei:
Seabait zei:
Ik zie hier nu 2 jaar van verschillende mensen langskomen dat dit juist wel crusiaal is in het algenverhaal,dat de po4 het beste een tiende van de hoeveelheid no3 moet zijn maar is dus niet waar zeg je?

Vraag dan volgende keer eens een degelijke uitleg waarom dit zo cruciaal is, en welke algen er dan zouden verschijnen.

Volgens zo'n schema wat vaak bij deze bewering wordt gegeven zou er met de verhouding no3 en po4 zoals de ts heeft een grote kans op groene alg zijn bv.
Maar ik snap je punt!
Wat is dan de reden dat de verhouding van deze 2 niks met algengroei te maken heeft?
 
Mascha&Ivo zei:
jessicapilon zei:
De RR is eigenlijk achterhaald en meer een verhaal uit de zoutwaterwereld.
Als je de Redfield Ratio - een verschijnsel in de natuur, verhoudingen die daar gemeten worden - gaat loslaten op iets als aquariumbemesting kun je inderdaad bedrogen uitkomen. Maar is de RR daar als verschijnsel door achterhaald? Mijns inziens niet.

~ Ivo

Ik bedoelde met de opmerking dat het is achterhaald dat men een juiste verhouding moet hebben in onze bakken.
Vroeger dacht men van wel en die gedachte is dus achterhaald.
Ik doelde ook niet echt op het verschijsel opzich.
 
Terug
Bovenaan