Wat is er nieuw

opstart aquatlantis 80

• Onderwerp starter Onderwerp starter loekoek
  • Startdatum Startdatum
L

loekoek

Guest
Dit is mijn nieuwe Aquatlantis 80 in de opstartfase naar toekomstig gezelschapsbakje. Bodem van zand en daarop wat zwart gravel. (net als in de SF30) Staat vandaag 2 weken. Er zitten een paar slakjes in maar nog geen vis (nog in de SF 30 met een paar plantjes) en toekomstig naast kleine schooltjes wellicht wat garnaaltjes. Filter staat constant aan en ik heb er voor gezorgd, door een verlengbuisje haaks naar de achterkant, dat de stroming niet te hard is voor de planten. Ik zie toch nog voldoende water door de Biobox2 stromen. Had kool in de filter er bij gedaan want verleden week iets teveel plantenvoeding gegeven. Sinds een paar dagen wat bruine alg- zie (GSM)foto- op Biobox. Nu dus kool verwijderd en witte filterwatten bovenin. Onderin naar boven: kleikorrels, witte watten,blauw foam, witte watten. Valt wel op dat de ledverlichting niet echt helder tot aan de bodem komt. (Temp. 23C.) Misschien is dat de reden dat de lotusplanten wat dunne gerafelde bladeren hebben en er soms een blad loslaat. Maar 1 van de lotussen heeft wel nieuw blad. Zie de planten gemiddeld iets, maar niet hard, groeien. Licht staat ongeveer 7 uur aan. Ik heb gewoon kraanwater, geen osmose, geen CO2. Waterwaardes met strip gemeten. NO3-10, NO2-0, GH >7, KH 6-10, PH 6,8-7, CL2-0. Nog steeds geen waterwissel gedaan, doe ik pas als er een paar visjes in gaan.
20170809_210911.jpg

Mooi bakje, succes met de opstart!

Dank Ben. Bij schokkende veranderingen in de bak zal ik weer posten. Tot nu toe enkel wat teveel aan slakjes verwijderd.

Wat voor een plantenvoeding gebruik je?

Ik gebruik FloraGrow Pro van Colombo. Gebruik veel minder dan voorgeschreven1 pompje per 5 liter. Totaal niet meer dan 5 pompjes in een emmerbodempje water (uit aquarium) en dat gemengd waarna terug naar aquarium. 1x per week moet zat zijn.
De bruine alg breidt zich niet uit en zie ik eerder iets minder worden. Filter werkt prima met witte watten bovenop want zat al aardig wat vuil in.

Ik zou uiteindelijk gaan voor een ander merk plantenvoeding, want 1 pompje voor 5liter water klinkt nou niet als goed spul. ik gebruik zelf dupla dagbemesting, daarvoor is 1 druppel voor 50liter water. maar als je toch liever wekelijks toevoegt dan is profito van easylife een goede optie (10ml op 100L) of de plantenvoeding van dennerle (1pompje voor 50liter). Belangrijk is wel nooit met plantenvoeding over te doseren want dan is het overschot alleen maar voeding voor de algen.

Bruine alg is typisch een alg bij een opstartende bak. maar ik ben wel benieuwd naar het soort LED dat je gebruikt, want de standaard 'easy led' die bij een nieuwe aqualantis geleverd wordt is juist vaak te fel, waardoor een controller vaak raadzaam is.
Te weinig licht is vaak ook de oorzaak van bruinalg, Een bak zonder CO2 heeft niet veel licht nodig. Maar ik zou toch je verlichting minimaal 8uur aan laten staan en max. 10uur.

@TheSailorman. Allereerst dank voor de tips. Qua uren verlichting ga ik uitbouwen via 8 naar 10 uur. Uiteindelijk is/was het ook mijn bedoeling van 13-23 uur verlichting aan te hebben; net zoals nu nog in de Superfish 30.
Inderdaad heb ik de standaard meegeleverde led van Aquatlantis. De safelight 119 -12 Volt d.w.z. 2 rijen van 40 witte leds en daartussen 1x 39 geelachtige leds.In de donkere avonduren meen ik voldoende licht te hebben tot op de bodem. Overdag echter, dat kan mede door het zwarte gravel komen, vind ik het licht nogal geel overkomen; d.w.z. de gele leds overheersen dan. Voor mij persoonlijk echter niet storend. ik vind het rustgevend overkomen in onze huiskamer.
Wat betreft de plantenvoeding ga ik me zeker oriënteren op easylife en dennerle. Als echte Hollander (weggooien is zonde) met deels Vlaamse roots zal ik het pompje van Colombo blijven gebruiken totdat dit leeg is.
De bruinalg is trouwens al aan het minderen. De nitrietpiek zit er m.i. wel aan te komen. NO2 bleek gestegen bij meting vandaag (ca1-2). De rest van de waardes volgens de strips zijn ok. Dus voorlopig nog geen vis er in.

Heb het water elders laten testen; ik vertrouwde mezelf niet en ik wilde graag verder. Was allemaal prima daarom in delen de visje over gezet van de SF30 naar de Aquatlantis 80. Helemaal geen bruinalg meer. De visjes vermaken zich prima en zijn lekker actief. Had al een foto gemaakt van hoe de zaak er nu voorstaat maar ik ben niet tevreden over de weerschijn van mezelf in de bak. Nieuwe foto ter afsluiting van dit topic volgt daarom nog. Elders zal ik een nieuw topic starten over het bestand in deze bak en mijn eventuele wensen en wat anderen mij dan afraden. Overigens net bij Aquastorexl de Colombo test lab besteld; levering komende maandag. Dit n.a.v. een adviesmelding door Ton Hageraats elders op de site.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan