Wat is er nieuw

Opstart CRS Nano

• Onderwerp starter Onderwerp starter ThijsvdL
  • Startdatum Startdatum
T

ThijsvdL

Guest
Hallo,

Ik ben bezig om een tweede aquarium in te richten, dit keer met de focus op het kweken van Crystal Red's.
Op marktplaats een tweedehands Superfish Aqua 40 op de kop getikt omdat ik een arme student ben, daarna benodigdheden gaan kopen:
- Filter > http://www.bol.com/nl/p/superfish-filte ... 010938641/
- Verwarming 15 watt
- Tetra substrate
- Fijn zwart zand
- stukje Kienhout (om de ph te verlagen)
- Garnalen buizenpyramide
- Bactosprint (voor de extra bacteri�n)

Daarna wat planten:
- 3x bosjes Waterpest tegen de achterwand aan
- 3x Javamos
- 1x Mosbol
- 2x Ranunculus inundatus

Groot deel van het water komt uit mijn gezonde verzamelbak met een vari�teit aan garnalen en vissen.
Het bakje is nu 3 weken aan het indraaien (met bactosprint) en ga nog twee weken op vakantie, daarna komen de eerste 10 Crystal Red SS+ erin. En doe ik een panty om de filter heen (we willen niet dat de jonkies in de filter terecht komen)

Nu is mijn vraag: Ik zie overal op internet dat mensen grove korrels gebruiken als bodembedekker. Ik ben zo eigenwijs geweest om er fijn zwart zand in te doen. Blijkbaar heb ik overal overheen gelezen dat ik een ph verlagende korrel bodem moest kopen. Is het een probleem dat ik dit niet heb? De ph zit al 3 weken op 6,5 - 6,3.

En ben ik verder nog iets vergeten? (Ik zal vanavond een foto posten, ben nog aan het werk)

Heb je verder niks toegevoegd om de ph te verlagen want kienhout maakt enkel het water wat bruiner normaal gesproken,of hebben jullie een lage ph uit de kraan?

Check ff de ph van waar je de garnalen neemt en houdt dat aan.

Heb verder alleen nog een heeel klein beetje vloeibare CO2 bij gedaan, verder niet. Volgensmij is het Amsterdamse kraanwater zo'n 7,2 in ph, weet het niet meer uit mijn hoofd. Ik bestel de garnalen op internet dus kan de ph niet checken helaas. Is dit erg van belang? Anders mail ik het bedrijf even daar over.

Is wel van belang ja,voor hetzelfde geld worden ze daar gekweekt op een ph van 7 bv en dan zit je goed met enkel het kraanwater.

Ah de waardes van waar ik de garnalen koop zijn:

- PH 5.8-6.7
- KH 2-4
- GH 3-6
- Temperatuur: 23-25 graden

Dus dat zit wel goed dan. Ik zag dat het kraanwater in Amsterdam zo'n ph van 8,3 heeft. Dus als ik steeds ververs met Spa Blauw (ph 6) moet dat ook wel goed komen toch? Anders moet ik er nog een laag korrels in gooien, maar dan wordt de bodem wel erg hoog.

ThijsvdL zei:
Ah de waardes van waar ik de garnalen koop zijn:

- PH 5.8-6.7
- KH 2-4
- GH 3-6
- Temperatuur: 23-25 graden

Dus dat zit wel goed dan. Ik zag dat het kraanwater in Amsterdam zo'n ph van 8,3 heeft. Dus als ik steeds ververs met Spa Blauw (ph 6) moet dat ook wel goed komen toch? Anders moet ik er nog een laag korrels in gooien, maar dan wordt de bodem wel erg hoog.

Zou ik niet doen.. werk dan met een ph-verlagende bodem.. Akadama bijvoorbeeld.
Doe ik ook met deze garnaaltjes.. ook met Amsterdams-kraanwater 😉
Dan kun je dit soort waardes krijgen en stabiel houden.

Edit: http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/bodembedekking/akadama-extra-hard-1-5mm
hmm.. niet meer leverbaar.
Dan hier.. http://www.aquaplantsonline.nl/p/7670:c:341_614/bodembedekking/akadama/akadama-extra-hard-2-mm-bodembedekking-14-liter/

kellemes zei:
Zou ik niet doen.. werk dan met een ph-verlagende bodem.. Akadama bijvoorbeeld.
Doe ik ook met deze garnaaltjes.. ook met Amsterdams-kraanwater 😉
Dan kun je dit soort waardes krijgen en stabiel houden.

Dus ik kan een deel van het fijne zwarte zand eruit halen en gewoon daarna die korrels erin doen?

De hele bodem vervangen met deze korrel.. dikke laag, 3 cm of zoiets.. Dan wachten en meten totdat je ph/kh/gh stabiel is.
Na verloop van tijd is het uitgewerkt, dan moet je het gaan vervangen.. hoe lang dat duurt weet je van te voren niet, maar meestal wel een half jaar tot een jaar.

Allright, Akadama besteld en de zand bodem gaat er dus uit!

Voordat je het in je bak doet een paar keer goed spoelen, zit nogal wat stof in en dat dwarrelt dan door je bak een flinke tijd 😉
Niet schadelijk trouwens, hooguit irritant.

ThijsvdL zei:
De ph zit al 3 weken op 6,5 - 6,3.
Ik las hier blijkbaar de hele tijd overheen..
Toch vreemd dit.. 'vloeibare co2' zal dat niet doen en zou ik persoonlijk niet doen met crystals trouwens..
'Amsterdams kraanwater' is juist aan de harde kant, hoe komt je ph dan zo laag?
Vraag me af op wat voor waarden je dan uitkomt met Akadama.

Maar goed.. meten is weten.

Klopt Mark, de vloeibare co2 doet de ph niet dalen.
Maar de TS heeft nu een ph van 6.3-6.5 en dat is toch prima als ik de waarden bekijk waarop ze zijn gekweekt??

Ik heb zelf ook net een bakje opgestart voor cb s F1 en daar de Enviroment bodem in gekocht. Volgens ingewijden gaat die veel langer mee dan akadama en het verkruimelt niet. Zakje van 4 kilo was wel dik 15 euri s.
Je kan om de ph te verlagen ook een stukje panty pakken en er wat turfvezels indoen en dat achter de filter duwen.
dat doe ik ook bij de cr s hier.

jessicapilon zei:
Maar de TS heeft nu een ph van 6.3-6.5 en dat is toch prima als ik de waarden bekijk waarop ze zijn gekweekt??
Ja lijkt me wel (ik zat niet op te letten blijkbaar).. ik kwam met Akadama maar met deze waarden lijkt me dat niet nodig.. al blijft dan dus de vraag hangen waar die lage ph vandaan komt.
Het water bij ons heeft dezelfde oorsprong als dat van Amsterdam op fietsafstand.. in mijn gezelschap-bak is de ph nooit lager dan 7,4/7,5. En recht uit de kraan meet ik vaak 7,8 oid.

Een PH verlagende bodem is zeker niet nodig en ik heb ongeveer net dezelfde bak als jij.
Heb ook fijn zwarte grind ipv dikke korrels en na drie maanden zijn ze hier eindelijk aan het kweken.

Je PH zit prima, ik gebruik 50/50 met osmosewater omdat hier PH 8 uit de kraan komt.
Zelf is mijn PH rond de 6.

Telkens word er ook gehamerd dat garnalen moeten gekweekt worden op de waterwaarden waarin ze geboren zijn, ik vind dat onzin. Dezelfde waterwaarden verhoogt alleen de kans op kweek maar het kan zeker met compleet ander water ook.

Is geen kwestie van moeten maar is gewoon een advies om de waarden hetzelfde te houden.
Zijn meer voorbeelden dat het kweken totaal niet lukt dan wel met andere waarden.
Waarom gebruik jij dan osmose water vraag ik me af? 😉

Precies,dan verander je de waarden toch ook?
Maakt niet uit met wat je het doet maar komt op hetzelfde neer lijkt mij.
Aan ph verlagende bodems is niks chemisch hoor,zijn gewoon gebakken kleikorrels.

Anders lagen de garnalen snel op hun zij als dr echt troep in zou zitten denk ik.
Ik gebruik het al jaren en straks weer dus.

jessicapilon zei:
Anders lagen de garnalen snel op hun zij als dr echt troep in zou zitten denk ik.
Ik gebruik het al jaren en straks weer dus.

Bedoel je dan PH/KH minus?
Ja ik gebruik gewoon niet graag chemische middeltjes in mijn bak als het natuurlijk en goedkoper ook kan.

Aah, als ik een tweede keer mocht beginnen dan deed ik er inderdaad ook die korrels in.
Toen ik mijn 40 liter bakje kocht had ik nog nooit gehoord van een PH verlagende bodem, jammer genoeg.

John: met troep bedoelde ik dus niet die korrels.

Dan zal ik mijn order voor de ph verlagende bodem maar weer annuleren dan.
Ik heb verder ook geen idee waar de lage ph vandaan komt met het water dat hier uit de kraan komt.
En als het nou echt een probleem blijkt te zijn dan doe ik inderdaad wel wat turf vezels in een panty om de filter.

Het is ook echt een rot werk om met een bijna ingedraaide bak weer van bodem te verwisselen. En blijkbaar dus ook niet nodig.

Ik zou ook niks veranderen met die waarden hoor. Daar doen ze het dan vast prima op.
En het scheelt je weer opnieuw indraaien.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan