Wat is er nieuw

Opstart met seachem stability en prime

Ronbrab

Member
Lid geworden
9 februari 2021
Berichten
21
Leeftijd
68
Wie heeft er ervaring met de opstart van een niet te beplanten Malawi bak met seachem stability bacterie starter in combinatie met seachem prime.?
Dit eventueel in plaats van de opstart methode met ammoniumchloride/salmiak poeder, het zgn 30 dagen plan.
 
Seachem prime is alleen van toepassing als er chloor in het drinkwateer zit, in Nederland dus niet van België heeft er wel baat bij.
Seachem stability heeft niets van doen met opstart en nitrificatie proces, is eerder bedoeld voor aquariums die last hebben van organische vervuiling die niet kan worden afgezogen.

Voor opstarten raad ik liever Dr Tim one and only aan, maar daar zit een langere levertijd op. via amazon.
Microbe lift Nite out voor zoetwater is een goede vervanger...MITS deze niet warm heeft gestaan, en niet ouder is dan 6 maanden na productie datum.
En dat is moeilijk te vinden.....of weet je niet dat het klopt.
 
Seachem stability heeft niets van doen met opstart en nitrificatie proces, is eerder bedoeld voor aquariums die last hebben van organische vervuiling die niet kan worden afgezogen.
Wat is het verschil dan met de Purigen want dat is er toch ook voor bedoeld om organische belasting op te nemen?
 
Geen idee John, ik kijk gewoon wat de fabrikant zelf schrijft over zijn producten, en beiden horen niet thuis / voegen niets toe bij een biologische opbouw van een biofilm / nitrificatieproces.
 
Wat is het verschil dan met de Purigen want dat is er toch ook voor bedoeld om organische belasting op te nemen?
Dit lees ik over stability:

"Stability heeft een speciale formule voor het aquarium dat bestaat uit een synergetische mix van aerobische, anaerobische en facultatieve bacteriën. Organische vervuiling, ammoniak, nitriet en nitraat wordt door deze mix afgebroken. Stability is compleet onschadelijk voor alle aquariumbewoners en planten en geeft daarmee geen risico met overdoseren. Ideaal voor het sneller opstarten van het aquarium."

Als ik dit zo lees zijn het vooral 'filterbacteriën' (weet die moeilijke namen nooit) welke nodig zijn in de stikstofkringloop. Dus wordt het organische afval omgezet ik uiteindelijk nitraat.

Purigen:

"Purigen controleert ammoniak, nitriet en nitraat door het verwijderen van stikstofhoudend organisch afval dat anders voor deze schadelijke stoffen zou zorgen."

Hier wordt het afval volgens mij opgenomen. Daarom moet het ook geregenereerd worden.
 
Oeps, dan zeg ik ff sorry....geen idee wat ik gelezen had over stability.
Zo te lezen kan het wel toegepast worden.

Purigen lijkt mij geen toegevoegde waarde te hebben bij opstart !, wel bij een gerijpte aquarium...old tank syndrome ???
 
Purigen lijkt mij geen toegevoegde waarde te hebben bij opstart !, wel bij een gerijpte aquarium...old tank syndrome ???
Mee eens. In de opstart lijkt het me zelfs tegenwerken.

Old tank syndrome hoeft niet met Purigen. Het zorgt ook voor extra helder water. De kleur van hout wordt bijvoorbeeld opgenomen, maar plantenvoeding niet. Dus dat is een voorbeeld ten opzichte van kool.
Ik gebruik ook Purigen en heb echt geen old tank syndrome 🙂
 
Thanks.....
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan