Wat is er nieuw

Opstart nieuw aquarium -- stand van zaken

arcss

Member
Lid geworden
7 juni 2025
Leeftijd
39
Na jaren geen aquarium te hebben heb ik onlangs eentje opgestart, deze keer MET echte planten. Het draait nu al van 25 juni (11 dagen).
In het begin kwamen er planten los, deze doen dat uiteindelijk niet meer en raar maar waar komen er van dezelfde al scheutjes uit het zand piepen.
Het valt mij op dat er zin die bovengronds wortels krijgen, anderen krijgen minimaal zwarte puntjes op de bladeren. Er komen Bruine algen op het zand en tegen ramen, alsook licht- en donkergroene. Drijvertjes krijgen wortels. De bodem is gewoon zand en het water is zonder toevoegingen. De lampen branden van 10h00 tot 20h00.
Mijn planten zijn een makkelijke mix van aquariumplantenshop, maar vergat waar ik de bijhorende kaartjes legde 🙂

Hoe ga ik momenteel best verder?

IMG_20250706_134945.jpg

IMG_20250706_135002.jpg
IMG_20250706_135012.jpg
IMG_20250706_135021.jpg
IMG_20250706_135030.jpg
IMG_20250706_135036.jpg
IMG_20250706_135043.jpg

Bijlagen

• IMG_20250706_135100.jpg
    IMG_20250706_135100.jpg
    115.9 KB · Weergaven: 8
Bruinalgen horen vaak bij de opstart maar ik zou wel iets geven aan voeding voor de planten.

Planten uit de LFS zijn vaak emers gekweekt en moeten omschakelen op blad datgeschikt is voor submerse groei.
Je gaat plantenvoeding nodig hebben met nitraat, fosfaat en kalium en mineralen en sproenelementen. LET OP: vaak is wat verkocht wordt als een All in One, dat niet, dan zitten nitraat, fosfaat en kalium er niet in!
Bruinalg is bij een opstartende bak gebruikelijk, dus daar moetje je geen zorgen overmaken.
Verder verkruimel je eens per week een klein beetje (vis)voer in je bak, zodat de filterbacteriën iets hebben om op te eten. En ga je 3 weken op je handen zitten en de boel laten indraaien.

Planten uit de LFS zijn vaak emers gekweekt en moeten omschakelen op blad datgeschikt is voor submerse groei.
Je gaat plantenvoeding nodig hebben met nitraat, fosfaat en kalium en mineralen en sproenelementen. LET OP: vaak is wat verkocht wordt als een All in One, dat niet, dan zitten nitraat, fosfaat en kalium er niet in!
Bruinalg is bij een opstartende bak gebruikelijk, dus daar moetje je geen zorgen overmaken.
Verder verkruimel je eens per week een klein beetje (vis)voer in je bak, zodat de filterbacteriën iets hebben om op te eten. En ga je 3 weken op je handen zitten en de boel laten indraaien.
'nog' 3 weken, of 3 weken in totaliteit? 🙂

Als ik wat Google zie ik tig van producten, is er een bepaalde soort dat aangeraden wordt?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan