opstart nieuw aquarium tanganyika


Nopanic

Well-known member
Lid geworden
12 juni 2020
Berichten
116
Leeftijd
39
Hallo, ik weet niet of ik het hier juist plaats. maar heb wat vragen betreft techniek (later ook qua visbestand)


ik heb een aquarium staan 200x50x60cm brut is dat 500liter (zonder zand of stenen)
ik heb 2 problemen

1ste probleem filtering.
deze gaat gebeuren met externe potfilter(s)
Ik heb een eheim 1200xl met ingebouwde heater (1700l/u) met 2 inlaten en 1 uitlaat
ik heb een klein vermoeden dat deze filter niet voldoende zal zijn en er een 2de bij zal moeten (jbl 1500 de oude of nieuwe versie, of n fluval 407 of fx4, of aquael 1500 of 2000 heb ik al eens bekeken)

met 2 filters heb ik wel wat voordelen, en met die combo heb ik ook interne heater en 3 inlaten(links midden en rechts)
of zal dit overkill zijn, en ga ik beter voor een andere optie, of maakt het allemaal niet zoveel uit)


2e probleem verlichting
hier staat een gelijkaardige vraag ergens op het forum en werd bv slechts een 1m ledbalk aangeraden. nu wat wil ik...
aan de zijkanten een wat donkerder gegeven, alsook zou ik de lamp meer aan de voorkant van het aquarium zetten zodat de achterwand ook wat donkerder is. aangezien led redelijk fel is en meestal toch gedimd word had ik gedacht aan iets van 150cm lang? maar hoeveel balken en welke zijn er interessant voor tanganyika. Er komt wat hoornblad en valisneria spiralis in. verder niets van planten. wel graag een timer erop en zons op en ondergang. JMB balkjes? kom ik met 1 toe?


alle suggesties of ervaringen mogen gepost worden. ik wil er wat moois van maken.
groeten enbedankt
 

Terug
Bovenaan