Wat is er nieuw

Opstart plantenadvies

Eff

Active member
Lid geworden
23 maart 2018
Leeftijd
32
Deze week mijn rio 180 opstarten, filterzand heb ik net besteld, morgen even een nieuwe eheim buitenfilter scoren en dan aan de slag. Ik wil er een mooi beplante bak van maken, maar wat zijn nou mooie planten om mee te beginnen? En meteen vanaf dag 1 erin of is het beter om nog even te wachten?
Plantenvoeding dan ook meteen mee beginnen? Vloeibare CO2? (ik probeer me te verdiepen in de CO2 wereld, maar moet ook rekening houden met mijn budget.. want ik moet me ook nog verdiepen in welke verlichting er boven komt..)
Ik vind bijvoorbeeld de javavaren, mayaca vandelli, limnophila heterophylla wel mooi, en wil er het liefst ook wel iets roods tussen, dus ehm, alle adviezen zijn welkom!

Ik zet de planten er gelijk in en begin dan ook met de voeding want de planten willen wel wat te eten hebben. In het begin is snelgroeiers aan te raden. Als je echte co2 wilt gebruiken dan kun je eens op MP kijken. Als je weinig licht boven de bak hebt dan is soms co2 niet nodig maar dat hangt ook van de behoefte van de planten af.
Crypto s en javavaren zijn makkelijke planten. Rode planten hebben vaak meer licht en voeding nodig.

Even wachten met de rode planten dus, totdat de bak een beetje loopt.
Die javavaren, ik heb ergens gelezen dat je die niet in de bodem moet zetten?
Ik wil wel echte CO2 ja, ik heb het idee dat je daar toch wel een mooiere bak van krijgt. Tot die tijd zou ik het met vloeibaar kunnen doen, heb het allemaal wel staan in huis. In principe wil ik voor led verlichting gaan.

Javavaren op hout of een steen binden. Co2 kun je ook later mee starten als de planten waarmee je begint al lekker gewned zijn en je bak wat verder opgestart is. Plantenvoeding zou ik wel direct mee beginnen.

goede LED verlichting is duur dus houd daar rekening mee 🙂

Je moet echt gaan voor kwaliteit zoals de dure JMB balken bijvoorbeeld.
en voor een mooie plantenbak heb je er daar al gauw 2 a 3 van nodig.

Die van JMB liggen voor nu wel echt te ver boven mijn budget, maar dan heb je het ook wel over de beste. Ben al spaarpotjes aan het maken en ik zal eens op mp kijken.
(Ga trouwen over 2 maanden, daarna heb ik wat meer spaarruimte😀)

Nou alvast gefeliciteerd met het voorgenomen huwelijk:thumbs:

Thanks!! 😀

Het is goed om je te realiseren dat planten een aantal zaken nodig zijn. Allereerst licht, daarna CO2 met daaropvolgend overige bemesting. Als je gaat voor leds is het belangrijk te kiezen voor kwaliteit zoals hierboven al gezegd. Het is beter om over te hebben dat net genoeg. Maar al te vaak blijken besparingen op met name licht tot teleurstellingen te leiden. Dimmen kan altijd maar bij licht tekort moet er wéér gekocht worden. Jij zult niet de eerste zijn die dit overkomt. Dit gezegd hebbende raad ik aan dus niet te besparen op licht!

Alvast gefeliciteerd met je voorgenomen huwelijk!

Het is goed om je te realiseren dat planten een aantal zaken nodig zijn. Allereerst licht, daarna CO2 met daaropvolgend overige bemesting. Als je gaat voor leds is het belangrijk te kiezen voor kwaliteit zoals hierboven al gezegd. Het is beter om over te hebben dat net genoeg. Maar al te vaak blijken besparingen op met name licht tot teleurstellingen te leiden. Dimmen kan altijd maar bij licht tekort moet er wéér gekocht worden. Jij zult niet de eerste zijn die dit overkomt. Dit gezegd hebbende raad ik aan dus niet te besparen op licht!

Alvast gefeliciteerd met je voorgenomen huwelijk!

Dankjewel!

En ik ben het wel met je eens hoor, ik moet alleen stap voor stap investeren.
Ik heb ook HVP voorbij zien komen, dat lijkt iets goedkoper dan JMB? En anders toch maar een tijd met TL?

TL kan ook altijd. Maar ga, hoe dan ook, voor voldoende lichtintensiteit! Als gezegd, licht is een eerste basisbehoefte voor elke plant.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan