Wat is er nieuw

Opstart Rio 300

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Erwin G
  • Startdatum Startdatum
E

Erwin G

Guest
Hallo allemaal,

Vandaag een tweedehands aquarium gehaald, een Rio 300.
Ik wil graag een Zuid Amerikaans biotoop gaan houden hierin maar zit nog met veel vragen.

Op dit moment heb ik een Rio 125 gezelschapsaquarium met een zandbodem. Zand vind ik zelf heel mooi maar merk dat het snel vies wordt, en dat zie je goed op wit zand. Hoe houden jullie dit schoon?

Mijn huidig visbestand wil ik overzetten naar de nieuwe bak. Deze vissen heb ik nu

  • 1 Ancistrus cf. Cirrhosus
  • Stuk of 10 kardinaaltetra's.
  • 2 of 3 Rode tetra
  • En een paar waarvan ik de naam niet weet(zie foto's)

IMG_3256.jpg

IMG_3261.jpg


In totaal zijn dit er plus minus 20.

Ik wil graag dus een zuid Amerikaanse biotoop met grote stukken hout en toch wel wat planten. Ik wil hier sowieso (dwerg)cichliden in gaan houden. Welke dat zijn weet ik nog niet.

Wie zou mij hier advies in kunnen geven en kunnen helpen hierbij? Wat is er allemaal voor nodig etc?

Wat ik al heb. Deze aquarium:
IMG_3250.jpg


Een Eheim professional 3 filter, een verwarming. In het aquarium zit een donkere achterwand en er zit LED verlichting in.

Hier paar links met foto's van biotopen die ik mooi vind:
  • http://4.bp.blogspot.com/-A2_wnmyNunk/T4HVMH3pdEI/AAAAAAAAAO8/ikdgqwZrSTc/s1600/SouthAmerica00004.jpg
  • http://s673.photobucket.com/user/imichal12/media/aquaticphotography/South%20America/aquarium%20photos/SouthAmerica00001.jpg.html
  • http://www.allesoverhetaquarium.nl/zamerika3.jpg

Volgens mij heb ik zo alles wel verteld.
 
Wat voor water wil je gaan gebruiken? Kraanwater,of zacht en zuur meer biotoop gericht?
 
Daar twijfel ik nog een beetje aan. Ik kan een osmose apparaat aanschaffen dat is geen probleem, maar als het met kraanwater ook goed gaat kies ik liever voor kraanwater. Al denk ik dat mijn kraanwater te hard is...
 
Mooi compleet setje wat je hebt! Ben benieuwd wat je er van gaat maken!
 
Ziet er een heel leuk project uit!
Om terug te komen op hard of zacht water, welk gebruik je nu in je 125? Ik zou het zelfde water gebruiken als je je vissen gaat overzetten, dat maakt het voor die beestjes wat gemakkelijker om te wennen aan de nieuwe bak.
Ik ben benieuwd naar het resultaat, keep us up to date zou ik zeggen 🙂
 
Ik gebruik nu gewoon kraanwater. Dit zijn de waardes van het kraanwater:

GH: 7
KH: 4
PH: 8
 
Dat water is wat hard voor een ZA biotoop (in het algemeen, er zijn natuurlijk uitzonderingen)

Wat ik heb gedaan in het begin is vissen inzetten met waterwaardes die ze gewend zijn, en langzaam aan de hardheid en pH naar beneden brengen met verversen. Dat ging met de vissen echt prima, dus dat kan ik an sich aanraden.

Voor het zand: ik kan filterzand aanraden. Ik gebruik dat in al mijn bakken en ben er zeer tevreden over. Het wordt niet snel vies, en is niet zo fijn als metselzand bijvoorbeeld, waardoor er wel wat doorstroom in de bodem plaatsvindt. Niet alle planten groeien er even goed in voor mijn gevoel, maar Echinodorus soorten doet het bijvoorbeeld prima. Ik had eerst 1 zak van 25kg in mijn bak gedaan, maar dat is wat dun als je planten wilt laten groeien. Uiteindelijk heb ik in mijn bak (bodem 120x45) een tweede zak voor 2/3e er in gegooid.
 
kan je filterzand mengen met iets waardoor de planten beter kunnen groeien?
 
Niet echt. In mijn ervaring wortelen sommige planten er niet zo goed in. Maar als je een ZA biotoop gaat opzetten, zit je toch met planten die tegen dat water moeten kunnen, en die groeien wel gewoon bij mij in het zand. Je zult wel kleibollen bij de wortels moeten steken, zodat ze voedingsstoffen krijgen, want in dat zand zit echt helemaal niets.
 
Dun laagje lateriet op de bodem en daar het zand over wordt ook wel gedaan om een ijzer depot te krijgen.
 
Hoe zit het met een voedingsbodem onder het zand? Gaat dat werken?
 
Ik zou er gewoon geen voedingsbodem ingooien. Ik zie de meerwaarde er simpelweg niet van. Er kan alleen maar ellende van komen. lateriet/klei bollen doen het echt prima, en het scheelt je een vermogen op zo'n grote bak.
 
Ik heb in mijn Zuid Amerika meterbak lateriet, kleibollenmix en leem gedaan, daaroverheen filterzand. Planten erin,mwater erin en kleibollen bij de wortels gestoken. Geen enkel probleem en de planten hebben me toch een wortelstelsel aangelegd.
 
Om terug te komen op je vissen: de bovenste foto zijn 2 sherrybarbeeltjes, Puntius titteya. Deze komen oorspronkelijk uit sri-lanka. De rode is een mannetje, de ander een vrouwtje.
 
oke bedankt voor de informatie.

@Fozzy, zou je mij kunnen vertellen hoe je dat hebt gedaan dat lateriet, kleibollenmix en leem?

@jdeV, bedankt. Volgens mij is dan het vrouwtje zwanger. Die heeft namelijk wel een hele dikke buik...
 
Heb het besteld via aquariumbemesting.nl, door elkaar gemengd in een schaal en toen gestrooid over de bodem, daarna de filterzand eroverheen gestrooid.
 
Werkt dat ook goed met onderhoud? Planten eruit om te snoeien bijvoorbeeld. Voedingsbodem en/of bollen wilt namelijk wel eens meekomen.
 
Als je het rustig aan doet met de plant eruit trekken is het geen probleem.
 
hmm dat is wel jammer ja omdat ik denk wel cichliden te nemen
 
Let op de toevoeging "die tot op" de bodem 😉
 
ik ga gewoon voor alleen zand en dan kleibolletjes toevoegen. Ga in het weekend even langs de winkel
 
Vandaag heb ik rivierzand, planten, houd en stenen gekocht. Ook ga ik morgen een tweedehands CO2 pakket ophalen.
Morgen lekker aan de slag met inrichten. Ik zal binnenkort een fotoalbum starten van het hele proces.
 
ow ja nog een vraagje over de voeding van dwergcichliden. Ik gebruik nu droogvoer(dupla rin) voor mijn gezelschapsbak. Kan ik dit ook aan de dwergcichliden geven?
 
Dwergjes voeden dus. Ik zou ten minste willen aanbevelen 1 soort diepvriesvoer. En als je dan toch diepvries gaat halen kun je net zo goed wat verschillende soorten meenemen, voor de afwisseling.

Niet dat enig 'compleet droogvoer' slecht is, maar zoals bij veel vissen is de bate van afwisseling goed zichtbaar.

Vergeet ook vooral niet wat 'rommeltjes' in je bak te hebben. Aan onze (nakomelingen van) wildvangexemplaren kunnen we duidelijk zien dat deze vooral happen op al die rommeltjes en algjes in de bak en er is geen enkele geldige reden om het instinct van deze vissen te negeren ;-)

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Dwergjes voeden dus. Ik zou ten minste willen aanbevelen 1 soort diepvriesvoer. En als je dan toch diepvries gaat halen kun je net zo goed wat verschillende soorten meenemen, voor de afwisseling.

Niet dat enig 'compleet droogvoer' slecht is, maar zoals bij veel vissen is de bate van afwisseling goed zichtbaar.

Vergeet ook vooral niet wat 'rommeltjes' in je bak te hebben. Aan onze (nakomelingen van) wildvangexemplaren kunnen we duidelijk zien dat deze vooral happen op al die rommeltjes en algjes in de bak en er is geen enkele geldige reden om het instinct van deze vissen te negeren ;-)

~ Ivo

Wat bedoel je met 'rommeltjes' Ivo? Voedselresten etc?

Ik heb op dit moment een diepvries strip met 5 soorten voer.
 
Bladeren, takjes en dat soort spul waar wat aufwuchs op groeit.
 
Vandaag mijn oude vissen overgezet naar de nieuwe bak. Had alleen erg veel moeite om mijn L nummer er uit te krijgen(zat vastgeplakt aan het raam en wilde er niet meer af komen).

Foto's volgen in fotoalbum!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan