Opstart twijfels


Norbert69

Well-known member
Lid geworden
22 februari 2022
Berichten
86
Leeftijd
55
Mede-hobbyisten,

Vanaf 18 december staat m'n oase highline 300 te draaien, na een 4tal weken indraaien zijn de eerste bewoners toegevoegd en zo ook langzaam aan de eerste algjes gekomen.
Begon met vrij veel bruin alg, vrij standaard met opstarten. Ik ben nu al vanaf 18 januari dit 2-3x per week aan het verwijderen met een tandenborstel maar veel verandering treedt er nog niet op. Normaal is geduld + goede waardes en waterwissels hiervoor de oplossing (te weinig geduld meestal).
Nu begint er ook een beetje groene alg te ontstaan en penceelalg. De penceelalg kan ik begrijpen aangezien mijn co2 fles leeg was en de daardoor meer co2 ging geven:S dropchecker een dag geel geweest (20mg/l vloeistof). Co2 schommeling brengt vaak penceelalg.
Hoe een 2kg co2 fles in een maand leeg kan zijn is ook een raadsel, hij moet wel gelekt hebben. Ik heb een PRO-SE dual stage regulator.

Dit hele verhaal is allemaal niet zo spannend en zal hopelijk vanzelf wel weggaan.

Om m'n algen het zo moeilijk mogelijk te maken probeer ik nitraat-fosfaat verhouding van 10:1 te creëren.
Mijn waterwaardes zijn:

PH: 7
KH: 4
GH: 6
Ammoniak: 0
Nitriet 0
Nitraat 10
Fosfaat 0

Ik kan elke dag een oplossing (fosfaat 4gram/500ml) 50ml toevoegen en een paar uur later een fosfaat van 1 te meten maar 24 uur later weer 0. Ik denk dat de oase scapers soil de fosfaat volledig buffert. Nu ben ik al een week fosfaat toe aan het voegen en dit verhaal verandert niet.
Moet ik dagelijks blijven toevoegen tot het niet meer gebufferd wordt? of ligt het probleem ergens anders...

Ergens heb ik wel het gevoel dat het toevoegen van de fosfaat helpt en dat de volledig met bruin bedekte planten langzaam nieuw groen blad maken.

(fHardware info: Biomaster 850, 2 mandjes seachem matrix, 2 mandjes biohome ultimate. Verlichting 2 balken HVP Goldline 7 uur op 95%. Onder de oase scaperssoil ligt 5-10cm JBL proscape volcano )
 
Zover ik weet trekt de bodem fosfaat eruit en zover ik dan weer weet hecht dat aan het ijzer in de bodem. Lid @Cornelius kan je dat vast beter uitleggen.
 
Niet proberen je bodem te verzadigen met fosfaat , je bodem werkt beetje als een spons en neemt oa fosfaat maar ook andere plantenvoeding (sporenelementen) op.
Met zo een bodem gaan ze hun dure lean dose plantenvoeding promoten maar het lukt met een beetje zoeken naar de juiste afsteling/verhouding van nitraat/fosfaat ook wel.
Beginnen met een wekelijkse no3/po4 verhouding 6/3 en deze spreiden over 2 a 3x per week.
Binnen enkel weken je no3 eens meten is die meetbaar (tussen 1-5mg/l)en je planten groeien goed en zijn op kleur blijf bij deze verhouding .
Loopt de no3 (+10mg/l) waarde op maar groeit alles ok zou ik kaliumnitraat wat minderen maar kaliumfosfaat gelijk houden..
Na vele maanden/jaren ga je plots merken dat bij het testen dat je po4 meetbaar word (0.1- 0.2mg/l) dit wil zeggen dat je bodem begint met uitwisselen ipv enkel maar opnemen.
hoeveelheid sporenelementen zou ik starten op 150% wekelijks aanbevolen dosis
Ik gebruik een gelijkaardige bodem en na 10 jaar smult die nog altijd fosfaat en is mijn verhouding in toedienen van N/P +-6/2
 
Het is bekend dat soil fosfaat buffert.
Daarbij is niet noodzakelijk om zoveel fosfaat toe te dienen met soil, het zit nml allemaal al in de bodem. Dat is ook de reden dat de plantbemesting die bij een aquasoil hoort nauwelijks tot geen fosfaat bevat.
Alle extra PO4 die je toevoegt word direct door de soil opgenomen en gaat zich ophopen. In sommige gevallen kan dat zelfs tot toxicity leiden.
 
Ik heb een makro oplossing staan van 1000ml met 44g kno3, 3.44g KH2Po4 en 20g so4.

Verder nog een kno3 en fosfaat oplossing los om bij te sturen.


De bedoeling was om wekelijks de makro oplossing toe te voegen en wachten met sporenelementen en ijzer wanneer de planten daadwerkelijk groeien en groter zijn.

Nu ik met de soil dus geen redfield ratio kan volgen tegen de alg moet ik een ander plan maken:unsure:
 
Het is bekend dat soil fosfaat buffert.
Daarbij is niet noodzakelijk om zoveel fosfaat toe te dienen met soil, het zit nml allemaal al in de bodem. Dat is ook de reden dat de plantbemesting die bij een aquasoil hoort nauwelijks tot geen fosfaat bevat.
Alle extra PO4 die je toevoegt word direct door de soil opgenomen en gaat zich ophopen. In sommige gevallen kan dat zelfs tot toxicity leiden.
Heb afgelopen december navraag gedaan bij oase over de soil, aangezien het een vrij nieuw product is kon ik er weinig info en geen ervaringen over vinden. Dit is het antwoord wat ik kreeg van oase:


Een Soil is een soil. Dat is een voedingrijke aquariumbodem die dus al veel voeding in zich bevat.



Soil

Het voedselrijke Soil bestaat uit natuurlijke aarde, die rijk is aan macro- en Mikro voedingsstoffen.

Soils moet niet van te voren worden uitgespoeld!
Soils dient niet regelmatig te worden afgezogen!

Omdat het Soil de waterhardheid reduceert en het water zuurder maakt, adviseren wij om een mengsel te gebruiken van kraanwater met omgekeerde osmose water. Gestreefd zou moeten worden naar een KH waarde van 3-4 en GH van 6-8. De pH en KH verlagende eigenschappen van het Soil werken slechts 1-2 maanden. Daarna behoud het de zurende eigenschappen enkel nog in het substraat, zodat de aquariumplanten zeer goed kunnen groeien.

Voeding wordt lang afgegeven en hoeft dus pas later weer te worden toegevoegd in de bodem. Wel is het belangrijk dat je vloeibare voedingstoffen toedient.
 
Een Soil is een soil. Dat is een voedingrijke aquariumbodem die dus al veel voeding in zich bevat.
Er bestaat wel degelijk verschil tussen aquasoils onderling. De 1 is na 3 maanden al uitgewerkt, de ander gaat zomaar 3 jaar mee zonder van bemestingsstrategie te veranderen.
De 1 is na een half jaar al gereduceerd tot een stoffige uiteen gevallen bende, de andere korrel is na 3 jaar nog steeds in uitstekende staat
 
en welke hoeveelheid voeg je dan precies toe in ppm? En hoeveel waterwissel doe je per week?
Foutje, deze oplossing is op 500ml water.

Ik voeg woensdag en zaterdag 60ml toe na water wissel. Dus 2x per week waterwissel (30-40%)

Echter na eenmalig 60ml toevoegen (1ste x) ben ik weer gestopt wegens alg. daarna alleen nog po4 toegevoegd uit advies van C. Buddendorf.
 
Er bestaat wel degelijk verschil tussen aquasoils onderling. De 1 is na 3 maanden al uitgewerkt, de ander gaat zomaar 3 jaar mee zonder van bemestingsstrategie te veranderen.
De 1 is na een half jaar al gereduceerd tot een stoffige uiteen gevallen bende, de andere korrel is na 3 jaar nog steeds in uitstekende staat
Helemaal mee eens, ik heb 4 jaar ervaring met de soils van Ada, maar merk nu al groot verschil met die van oase.

Tevens is mijn ada soil na anderhalf jaar voor 50% verpoederd.
 
Foutje, deze oplossing is op 500ml water.

Ik voeg woensdag en zaterdag 60ml toe na water wissel. Dus 2x per week waterwissel (30-40%)

Echter na eenmalig 60ml toevoegen (1ste x) ben ik weer gestopt wegens alg. daarna alleen nog po4 toegevoegd uit advies van C. Buddendorf.
Laat voor alle duidelijkheid nog een keer de vraag herhalen ;): hoeveel ppm van elke NPK voeg je in totaal toe per week?

edit: en werkte je bij dei vorige bak ook met de RR?
 
Laat voor alle duidelijkheid nog een keer de vraag herhalen ;): hoeveel ppm van elke NPK voeg je in totaal toe per week?

edit: en werkte je bij dei vorige bak ook met de RR?
Excuses, wilde even duidelijk maken dat ik eigenlijk nog niks toedien.

Maar het zou dan dit moeten zijn:

22.50 ppm NO3Nitraat
2.00 ppm PO4Fosfaat
22.50 ppm KKalium
0.05 ppm BBorium
0.27 ppm CaCalcium
0.06 ppm CuKoper
0.40 ppm FeKalium
0.00 ppm MgMagnesium
0.27 ppm MnMangaan
0.01 ppm MoMolybdeen
3.07 ppm SSulfaat
0.06 ppm ZnZink
0.00 ppm dGHHardheid
 
Het is logisch dat er algen komen wanneer je vissen toevoegd want je bak moet weer een balans zoeken. Dan zal je even algen hebben dan blijven ze weg en uiteindelijk komen ze weer terug. Je moet je planten ook de tijd geven te wennen aan veranderen. Het kan soms wel 4 tot 6 weken duren voor je veranderingen kan waarnemen als je nu iets doet in je bak. Veel tijd en geduld is waar je je tol vooral mee zal moeten betalen ben ik bang voor!
 
Dat is ook correct, voordat ik wil beginnen met een volledige voeding toe te voegen was ik van plan mijn no3 -po4 op 10:1 hebben, daarom heb ik nu 4x 50ml po4 toegevoegd (4g-500ml)
 
Misschien is het wel eens opgevallen dat als je een plantenbemesting gebruikt in combinatie met hetzelfde merk soil, dat je nauwelijks tot geen PO4 toevoegt.
Die is voornamelijk al in je soil opgeslagen in de hoeveelheden wat genoeg is voor goede plantengroei. Dat is de ADA manier.
Die verteld ons dat je de waarden in de waterkolom minimaal moet zijn en dat in 1e instantie de bodem verantwoordelijk moet zijn voor het voedingsaanbod voor de planten.
Dit is een uiterst effectieve benadering en deze voeding en bemestingsstrategie is inmiddels door veel andere soil- en plantenvoedingsproducenten is gekopieerd.

De geadviseerde waarden die gemeten moeten worden icm met een soil (dus lean dose) zijn tot 2ppm NO3 en tot max. 0.5 ppm PO4) Dat is ook de reden waarom er nauwelijks (oude ADA lijn)
tot geen (nieuwe ADA lijn) fosfaat in de bemesting is verwerkt. Die fosfaat word namelijk ook door de vissen in je bak aangevuld.
Daarom is het wel essentieel dat, als je de ADA manier gebruikt, je wel vissen in je bak moet hebben!

Een Rich dose doe je niet in een opstartende scape met soil als bodem. Daar kan je eventueel later mee beginnen. Wat denk je wat er gaat gebeuren als jij toch een rich-dose gaat gebruiken
in je opstartende scape? Als ADA tot 2ppm NO3 en tot max. 0.5 ppm PO4 adviseerd ben je de scape enorm aan het overdoseren met een rich-Dose wat altijd nadelige gevolgen heeft op de
gezondheid van je planten en zeker in de vorming van opstartalg en algvorming in het algemeen. Zeker in die opstartperiode.
Rich dose ga je pas toepassen als je bak gematured is. En dat is in de regel pas na een jaar en als de soil de 1e tekenen van 'ver-arming' laat zien.

Dus starttargets zijn bijvoorbeeld,als jezelf bemesting gaat toevoegen/maken), zoals hierboven al is aangegeven door Triple; nitaat/fosfaat: zo rond de 6/3
Ikzelf gebruik de wekelijkse waardes van NPK 7/2/25 omdat dit bij mij het best werkt op soil.
 
Misschien is het wel eens opgevallen dat als je een plantenbemesting gebruikt in combinatie met hetzelfde merk soil, dat je nauwelijks tot geen PO4 toevoegt.
Die is voornamelijk al in je soil opgeslagen in de hoeveelheden wat genoeg is voor goede plantengroei. Dat is de ADA manier.
Die verteld ons dat je de waarden in de waterkolom minimaal moet zijn en dat in 1e instantie de bodem verantwoordelijk moet zijn voor het voedingsaanbod voor de planten.
Dit is een uiterst effectieve benadering en deze voeding en bemestingsstrategie is inmiddels door veel andere soil- en plantenvoedingsproducenten is gekopieerd.

De geadviseerde waarden die gemeten moeten worden icm met een soil (dus lean dose) zijn tot 2ppm NO3 en tot max. 0.5 ppm PO4) Dat is ook de reden waarom er nauwelijks (oude ADA lijn)
tot geen (nieuwe ADA lijn) fosfaat in de bemesting is verwerkt. Die fosfaat word namelijk ook door de vissen in je bak aangevuld.
Daarom is het wel essentieel dat, als je de ADA manier gebruikt, je wel vissen in je bak moet hebben!

Een Rich dose doe je niet in een opstartende scape met soil als bodem. Daar kan je eventueel later mee beginnen. Wat denk je wat er gaat gebeuren als jij toch een rich-dose gaat gebruiken
in je opstartende scape? Als ADA tot 2ppm NO3 en tot max. 0.5 ppm PO4 adviseerd ben je de scape enorm aan het overdoseren met een rich-Dose wat altijd nadelige gevolgen heeft op de
gezondheid van je planten en zeker in de vorming van opstartalg en algvorming in het algemeen. Zeker in die opstartperiode.
Rich dose ga je pas toepassen als je bak gematured is. En dat is in de regel pas na een jaar en als de soil de 1e tekenen van 'ver-arming' laat zien.

Dus starttargets zijn bijvoorbeeld,als jezelf bemesting gaat toevoegen/maken), zoals hierboven al is aangegeven door Triple; nitaat/fosfaat: zo rond de 6/3
Ikzelf gebruik de wekelijkse waardes van NPK 7/2/25 omdat dit bij mij het best werkt op soil.
Bedankt voor deze duidelijke uitleg.

Wat ik hieruit begrijp is het voor mij nu het beste om te stoppen met bemesten ten eerste. 2x waterwissels zeker aanhouden per week. Vertrouwen op m'n bodem. Zoals oase aangeeft op het begin geen voeding nodig.

Nu de vraag, wanneer begin je wel met voeden? Naar mijn mening op gevoel? Kijk dagelijks met veel passie naar alles in mijn aquarium, gebrek bij planten zou ik direct moeten merken.

Of bijv over een maand beginnen met lean dose 6/3?
 
Ik zou direct gaan beginnen met een lean-dose en als je plantmassa is verdubbeld ga je ook 2x de normale dosis geven
 
6ppm /3ppm zit niet in lijn met de redfield ratio, niet dat ik het erg vind. Maar hoe zit dit gecombineerd dan.
 
Laatst bewerkt:
6ppm /3ppm zit niet in lijn met de redfield ratio, niet dat ik het erg vind. Maar hoe zit dit gecombineerd dan.
Als de RR cijfers converteert van atomaire massa naar de ppm die wij gebruiken kom je uit op ongeveer 7/1
en dan zit je aardig richting de aanbevolen targets die hierboven zijn beschreven.
 
Niet te druk maken om die RR en zorgen dat er genoeg voeding voor handen is:

 
6ppm /3ppm zit niet in lijn met de redfield ratio, niet dat ik het erg vind. Maar hoe zit dit gecombineerd dan.
Maar het zou dan dit moeten zijn:

22.50 ppm NO3Nitraat
2.00 ppm PO4Fosfaat
22.50 ppm KKalium
Maar de cijfers die je net laat zien zijn toch ook niet gebaseerd op de RedfieldRatio, maar juist op de De Estimative Index..? :deal:
 
Dat is ook correct, voordat ik wil beginnen met een volledige voeding toe te voegen was ik van plan mijn no3 -po4 op 10:1 hebben, daarom heb ik nu 4x 50ml po4 toegevoegd (4g-500ml)
Dat klopt, dat is gewoon de aanbeveling van aquarium bemesting.nl daar heb ik de poeders ook gekocht. Maar tegen de alg was ik de RR van plan.
 
Klopt dit?

KNO3 30g opgelost in 500ml
PO4 13g opgelost in 500ml

Wekelijks van beide 50ml toevoegen (of 2x na waterwissel 25ml)

geeft +/_ 6/3 ppm
 
voor 6ppm Nitraat (dmv KNO3) gebruik je 29,35 gram in een 500ml fles, en doseer je 50mlvoor in je 300L bak

voor 3ppm Fosfaat (dmv KH2PO4) gebruik je 16,51 gram in een 500ml fles, en doseer je 50mlvoor in je 300L bak
 
voor 6ppm Nitraat (dmv KNO3) gebruik je 29,35 gram in een 500ml fles, en doseer je 50mlvoor in je 300L bak

voor 3ppm Fosfaat (dmv KH2PO4) gebruik je 16,51 gram in een 500ml fles, en doseer je 50mlvoor in je 300L bak
Op 29.35g KNO3 kwam ik ook op uit. Alleen KH2Po4 heel anders😅
 

Bijlagen

  • 16755258637925421106002339069842.jpg
    16755258637925421106002339069842.jpg
    159.6 KB · Weergaven: 47
Dat is ook correct, voordat ik wil beginnen met een volledige voeding toe te voegen was ik van plan mijn no3 -po4 op 10:1 hebben, daarom heb ik nu 4x 50ml po4 toegevoegd (4g-500ml)
Op zich valt het dus reuze mee hoeveel po4 ik heb toegevoegd zie ik nu😅 de 3ppm die jullie aanraden is stukken hoger dan wat ik deed. 50ml oplossing 4g op 500ml... Voor die 3ppm moet ik 16.5g oplossen, dat is 4x zoveel.

Dus ga in principe meer toevoegen nu dan ik deed.
 

Terug
Bovenaan