Opstart verkorten, zinvolle onzin?

Discussie in 'Experts uitgedaagd' gestart door AF-Beheer, 27 nov 2018.

View Users: View Users
  1. Kjell..

Kjell..

Lid geworden:
    15 mrt 2017
    Interessant topic dit!
    Ik heb tot nu toe al mijn bakken minstens 3 weken ingedraaid.
    Nooit nitriet gemeten maar toch voor de zekerheid.

Mijn bak draait nu 2,5 week en vorige week had ik nitriet van 0.5. Deze week is het nitriet 0 en het nitraat 10.
    Dus volgens mij is de bak redelijk ingedraaid. Ik heb wat voer erin gegooit en gewoon plantenafval.

Ik wacht nog een ruime week voordat ik er iets levends in ga doen. Wil namelijk garnalen dus dan moet de bak ietsje rijper zijn.
    Wordt tussen de 4 en de 5 weken dat de bak dan staat.

2. D@nny H

D@nny H

Lid geworden:
    20 feb 2016
    Indraaien is eigelijk alleen zinvol voor een gloednieuw aquarium zonder voorganger.
    Als je al een goed draaiend aquarium heb en de bodem en filter en planten hergebruikt kan je het indraaien verkorten naar 24 uur.
    Wel bij redelijk sterke vissen uiteraard om de risico's te beperken. En niet een klein aquarium
    Garnalen is minimaal 6 weken indraaien maar die zitten vaak in een klein aquarium.

3. Altispinosa

Altispinosa

Lid geworden:
    26 mei 2011
    Ik heb altijd 6 weken aangehouden en 1 keer zelfs 8 weken.

4. Henma

Henma

Lid geworden:
    9 jan 2019
    Zou het kunnen ? Jazeker. Is het wenselijk ? Soms.

Zelf heb ik eigenlijk altijd de geduld methode gehanteerd.

Meten os weten natuurlijk en omdat elke bak anders is kan je volgens mij geen vaste methoden voorschrijven.

5. Patrix

Patrix

Lid geworden:
    16 feb 2014
    Dit heb ik 2,5 week geleden gedaan, van een 200 liter naar een 60 liter, tot nu toe is alles goed gegaan, bakje draait zelfs prima, ook met de garnalen gaat het goed (jong spul gesignaleerd)
    Nu ben ik dit straks ook weer van plan maar dan andersom, van de 60 liter naar een (nieuwe) 180 liter, het binnenfilter gaat dan een tijdje meedraaien met het nieuwe buitenfilter wat op de 180 liter bak komt, de bodem zal ook nieuw zijn.
    Is dit raadzaam of is het beter om de nieuwe bak minimaal 4 weken in te laten draaien?

Laatst bewerkt: 9 jan 2019
  6. D@nny H

D@nny H

Lid geworden:
    20 feb 2016
    Over wat voor filters hebben we het dan?

7. Patrix

Patrix

Lid geworden:
    16 feb 2014
    Ik heb een Fluval U4 binnenfilter, en de nieuwe is een Cristal profi 902

Er gaan ook maar een paar vissen mee, 7 x Corydoras Panda en een algeneter van 6 cm

Ook heb ik zitten denken om al het filtermedia van het binnenfilter in één van de bakjes van het buitenfilter te doen, als ik de nieuwe bak ga starten.

Laatst bewerkt: 10 jan 2019