Wat is er nieuw

Opstartbak met (witte) schimmel

Ramonvw

Well-known member
Lid geworden
31 augustus 2016
Leeftijd
31
Beste mensen,

Ik ben sinds kort gestart met de hobby met een bak van 60L, Ik zit nu op een indraaitijd van 14 dagen. Na een tijdje last te hebben gehad van flinke bacteriebloei ( wit troebel water, op hoogte punt zowat compleet troebel ) heeft dit zich met een portie geduld vanzelf opgelost. Momenteel is me water weer lekker helder alleen heb ik last van een schimmel,( wit draad/weefselachtig ). Hier en daar zit een plekje op de grond en het hangt veel aan me planten. Ik heb het idee dat me planten er wat onder lijden omdat ik wat meer bladsterfte opmerk. Mijn vraag is eigenlijk, moet ik hier actief wat tegen doen of net als de bacteriebloei maar even afwachten?

Komt vaker voor zeker op hout,en wat de planten betreft. De meeste planten worden boven water gekweekt,eenmaal onder water moeten zij zich aanpassen.Een foto of namen van planten kan dat verduidelijken.

Welke planten (soorten) gaat het om?

Ik weet cambomba's de andere 2 ken ik niet van de lage vermoed ik Lilaeopsis
.
IMAG1784.jpg
IMAG1785.jpg
IMAG1786.jpg

Cabomba wordt boven water gekweekt dus zou geen last moeten hebben van wat mondeo omschrijft.
Lilaeopsis wordt wel boven water gekweekt.
De andere soort zou wel eens Hygrophila polysperma kunnen zijn en die wordt ook wel boven water gekweekt.

Vuistregel: hangt het plantje 'slap' als je hem hebt gekocht: onder water soort of vorm; en andersom.

Wat ik wel zie is nog een behoorlijk witte waas (waterbloei).

Ik dacht dat witte waas bacterie bloei was? In ieder geval vandaag alweer helderder als gister. En heel stuk beter als vorige week. Misschien komt ook door de tl verlichting op de foto zo? En aangaande de schimmel op de plantjes , weghalen en hopen dat 't niet terug komt?

heb onlangs kienhout en spinnenhout in mijn aquarium geplaatst hij is nu ongeveer aan zijn 6de indraaidag toe
het hout heb ik er 3 dagen geleden ingeplaatst en plotst was het hout voledig wit van een soort schimmel onder het wit
word het zelfs al groen wat is dit eigelijk en het water begint ook helemaal bruin te kleuren
wat valt daar aan te doen ???:6:6

De verkleuring komt door afgifte van het hout en dat is normaal. Ook die witte schimmel zie je heel vaak en dat is een kwestie van tijd en kan geen kwaad.

Witachtig water is inderdaad water of bacteriebloei.

De verkleuring komt door afgifte van het hout en dat is normaal. Ook die witte schimmel zie je heel vaak en dat is een kwestie van tijd en kan geen kwaad.

dank voor de info 🙂🙂🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan