Opstarten 2dehands aquarium - 350L


phiet

Member
Lid geworden
19 september 2022
Berichten
5
Leeftijd
34
Goedenavond,

Ik heb vroeger een 180L aquarium maar door tijd gebrek deze van de hand gedaan. Nu ga ik een grotere weer kopen, 350L, 2dehands.

Nu ik opnieuw mag beginnen zijn er toch wel enkele vragen die jullie mij hopelijk van advies kunnen voorzien:
- Filter: Helemaal schoonmaken en opnieuw opstarten of juist zorgen voor doorstroming tijdens transport, veel water mee en herstarten (eventueel pomp laten draaien op omvormer) om zo de aanlooptijd te reduceren.
- Voedingsbodem: Ik wil er ook een mooie planten bak van maken en ga daarom werken met CO2, is een voedingsbodem aan te raden? Kan hier gewoon een laag zand overheen?
- Water verversen: Zit er aan te denken te denken om een extra aansluit kopje te kopen waar je 2 andere slangen op aan kunt sluiten. input in de wasbak waar vers water uit gezogen kan worden en de output in het aquarium. Zo hoef je niet te sjouwen met emmers en wordt het verse waker gelijk een keer door het filter gehaald en heb je meer het 'zelfde' water wat er in zat. Wat vinden jullie hier van? (ander idee is gewoon met een pompje het water rechtstreeks in de bak pompen.

Zoals je leest veel vragen, ontvang graag tips, je krijgt tenslotte maar één kans om het het in één keer goed te doen.

Groetjes
 
Welkom terug in aquariumland Phiet!

Ik kan je niet op alle vragen antwoord geven, maar een werkend filter is altijd te prefereren boven een nieuw filter. Ik weet niet hoe lang je onderweg bent, maar ze hebben mij verteld dat je een filter boven water wel enkele uren goed kunt houden, zolang het niet uitdroogt. De bacteriën hebben zuurstof nodig en dat zit nu eenmaal aanzienlijk meer in lucht dan in water.

Een voedingsbodem gaat een half jaar mee, daarna moet je hoe dan ook met extra bodemvoeding gaan werken -naast je voeding in het water die je al vanaf het begin moet geven. De meningen zijn verdeeld in hoeverre de voedingsbodem via voeding in het water bijvult.

Water via het filter bijvullen zie ik niet direct een toegevoegde waarde in, ik denk dat een goed werkend filter en regelmatig meten van de waardes belangrijker is.

Ik zit in min of meer dezelfde positie als jij, ons nieuwe huis wordt gerenoveerd en ik kan dus nu aanpassingen doen om aquariumwerk makkelijker te maken. Ik doe dat door een aansluiting te maken op een thermostaatkraan in de (gelijkvloerse) douche voor een tuinslang zodat het water op 1 of 2 C na al op temperatuur is. Bovendien zorg ik dat de hevelslang via een korte weg in de douche uitkomt. Dan is afhevelen een kwestie van aanzuigen (slang vol laten lopen) en het water in de douche weg laten lopen.
Als je een douche boven hebt, en de bak een verdieping lager, kun je voor vullen min of meer hetzelfde doen, met een tussenkraan of een afsluitstuk op je tuinslang. of goed timen wanneer je de kraan moet dichtdoen.
Voor afhevelen laat je via de kraan je slang vollopen, houdt hem dicht aan één kant en brengt het uiteinde lager dan de bak en dan kun je hevelen.
 
Ik zit in min of meer dezelfde positie als jij, ons nieuwe huis wordt gerenoveerd en ik kan dus nu aanpassingen doen om aquariumwerk makkelijker te maken. Ik doe dat door een aansluiting te maken op een thermostaatkraan in de (gelijkvloerse) douche voor een tuinslang zodat het water op 1 of 2 C na al op temperatuur is. Bovendien zorg ik dat de hevelslang via een korte weg in de douche uitkomt. Dan is afhevelen een kwestie van aanzuigen (slang vol laten lopen) en het water in de douche weg laten lopen.
Als je een douche boven hebt, en de bak een verdieping lager, kun je voor vullen min of meer hetzelfde doen, met een tussenkraan of een afsluitstuk op je tuinslang. of goed timen wanneer je de kraan moet dichtdoen.
Voor afhevelen laat je via de kraan je slang vollopen, houdt hem dicht aan één kant en brengt het uiteinde lager dan de bak en dan kun je hevelen.
Waarom niet gelijk een kraan en afvoer onder je aquarium maken voor een automatisch waterwisselsysteem?
 
Ten eerste ik me daar niet echt een voorstelling bij kan maken hoe dat dan werkt. Waar gaat het dan water dan naar toe? Hoe regel je dan de temperatuur?
Bovendien heb ik dan twee van die kranen nodig, (of 3 als ik mijn uitzwembak/ quarantainebak ook mee reken) en dit systeem is flexibel.
 
Ten eerste ik me daar niet echt een voorstelling bij kan maken hoe dat dan werkt. Waar gaat het dan water dan naar toe? Hoe regel je dan de temperatuur?
Bovendien heb ik dan twee van die kranen nodig, (of 3 als ik mijn uitzwembak/ quarantainebak ook mee reken) en dit systeem is flexibel.
Het systeem is vrij simpel, je laat in geval van een 350 liter bak continu 2 liter koud water in je aquarium druppelen met een Gardena druppelsysteem en zorgt voor een overloop in je aquarium die op de afvoer is aangesloten. Geen dure thermostaatkraan nodig. Makkelijkst is dat in combinatie met een bioloog onder het aquarium. Op die manier ververs je ongeveer een keer per week de inhoud. Zo hoef je nooit meer met emmers en slangen te tobben en blijft je water kwaliteit constant.
 
ok, dank je wel voor de uitleg, alleen ligt mijn verversfrequentie wel een stuk lager. Ik weet dat dat officieel niet mag, maar het het gaat goed, dus waarom dan moeilijk doen?
 
ok, dank je wel voor de uitleg, alleen ligt mijn verversfrequentie wel een stuk lager. Ik weet dat dat officieel niet mag, maar het het gaat goed, dus waarom dan moeilijk doen?
Je kunt eenvoudig het aantal liters per uur afstellen, een liter per uur kan ook. Dan heb je 50% vers water per week in je aquarium.
 
Bedankt voor de reacties.

Ik zal proberen zoveel mogelijk bacteriën te laten overleven in het filter en water mee te nemen.

Het vullen via het filter was meer een gemak dingetje dan echt noodzakelijk, ik heb nog een oud pompje liggen kijken of die het kan trekken.

De meningen over het nut van een voedingsbodem zijn nog al verdeeld. Ik ga er toch mee starten, mocht het niet wat zijn dan kan hij er altijd nog uit.

Nog meer voorstanders of tegenstanders van een voedingsbodem?
 
Nog meer voorstanders of tegenstanders van een voedingsbodem?
Ik zal je een praktische tip geven. Een fout waar ik niet oplette. Stel je hebt een wat lichte bodem, grind. Je legt eerst een zwarte voedingsbodem. Dan krijg je als je er een aantal planten uit haalt dat spul naar boven. Een lichte kleur voedingsbodem is dan beter.
Voor mij een punt van aandacht bij een aankoop. :)
 
Persoonlijk ben ik geen fan van een voedingsbodem en werk liever met bv kleibollen waar nodig. Je zal met zo n bodem altijd denk ik last hebben van mengen met het grind bij onderhoud aan je planten.
 
Persoonlijk ben ik geen fan van een voedingsbodem en werk liever met bv kleibollen waar nodig. Je zal met zo n bodem altijd denk ik last hebben van mengen met het grind bij onderhoud aan je planten.
Je bent dus geen groupie maar misschien een beetje (niet🤣) paparazzi? 😁👍

Dat klopt John, maar volgens mij heb dat ook met tabletten, capsules en kleibolletjes. Er zal altijd wel iets mee omhoog komen.
 
Ik zal je een praktische tip geven. Een fout waar ik niet oplette. Stel je hebt een wat lichte bodem, grind. Je legt eerst een zwarte voedingsbodem. Dan krijg je als je er een aantal planten uit haalt dat spul naar boven. Een lichte kleur voedingsbodem is dan beter.
Voor mij een punt van aandacht bij een aankoop. :)
Ik heb inderdaad een witte voedingsbodem met zwart grind, slechte combinatie 😄
Bij onderhoud of verschuiven van je planten stoft het nogal. Ik kan in ieder geval aanraden om de voedingsbodem niet te ver naar voren te leggen als je zand/grind laag daar wat dunner is, daar kom ik de voedingsbodem het vaakste tegen.😖
 
Ik heb met voedingsbodem gewerkt en met alleen grint.
Ik vind nadelen van voedingsbodem:
Het is maar korte tijd van nut voor je planten, op een gegeven ogenblik (maanden) gaan je planten het slechter doen en dan moet je toch kleibolletjes gaan toevoegen.
Het is relatief duur.
Als je een vis hebt die het leuk vindt om te graven, stoft het je hele bak door.
Grint is zwaarder dan de voedingsbodem, dus zelfs als je niets doet, komt op den duur de voedingsbodem naar boven. En waarvoor heb je dan grint in combi met voedingsbodem?

Voordeel van voedingsbodem:
het is wat makkelijker om plantjes te planten.

Eindconclusie:
voor mij geen voedingsbodem meer.
 
Ik heb inderdaad een witte voedingsbodem met zwart grind, slechte combinatie 😄
Bij onderhoud of verschuiven van je planten stoft het nogal. Ik kan in ieder geval aanraden om de voedingsbodem niet te ver naar voren te leggen als je zand/grind laag daar wat dunner is, daar kom ik de voedingsbodem het vaakste tegen.😖
😔
 

Terug
Bovenaan