Wat is er nieuw

Opstarten aquarium beginner

• Onderwerp starter Onderwerp starter JosBoss
  • Startdatum Startdatum
J

JosBoss

Guest
Hallo allen,

Ik ben nieuw op dit forum, dus excuses als ik dit op de verkeerde plaats zet..🙂

Ben een complete beginner, dus heb een 'platy' aquarium gekocht van 54 liter met filter en verwarming erbij. Filter is met koolstof, keramieke buisjes en biologisch filterschuim. Kook kreeg ik een voedingsbodem mee en plantenvoeding (tropical nutrition) watervoorbereider ( procell van hs aqua) en een filterstarter (bacto van HS aqua). Als beginner heb ik braaf de handleidingen gevolgd, maar na 10 dagen zijn alle planten dood en zit de bak vol wit slijm (vooral op het hout) en een witte waas waardoor ik niks meer zie in de bak. Ik heb de helft van het water eruitgehaald inmiddels, met een afzuigslang om de steentjes ook schoon te maken, en alle dode planten verwijderd. Het filter uitgespoeld want die liep ook niet echt meer dood vanwege al het slijm... Wat doe ik fout? Had ik eerder moeten verversen of meer planten moeten toevoegen voor het afbreken van afvalstoffen oid? Het water stond/stinkt enorm naar slootwater en is behoorlijk bruin, maar dat kan door het hout komen denk ik?

Jos

Alle fouten die een starter kan maken, heb je gemaakt, daar leer je van.
Schimmelend hout/bruine alg afstervende planten hoort bij de opstart.
Waterverbeteraars, bacterien in een flesje zijn vooral goed voor de portomonee van de winkelier maar verder niet, er bestaan geen middeltjes om de opstart te versnellen, is allemaal commercieel gewauwel.
De bruine kleur komt van je hout, verdwijnt vanzelf.
Kool hoort niet in een filter want het filtert ook de goede stofjes uit je water: eruit halen dus.
De witte waas hoort bij de opstart: niks aan doen dus.
Als je filter zo snel dicht slaat istie niet toereikend en kan je beter investeren in een groter (met voorkeur een ext

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan