Opstarten aquarium


olemla

Well-known member
Lid geworden
13 april 2021
Berichten
53
Leeftijd
57
Hallo, ik wil gaan beginnen met het starten van een aquarium. Daarvoor ga ik filterzand gebruiken en breukstenen omdat ik hierin graag een klein groepje cichliden in wil houden.
Kunnen jullie mij zeggen welke middelen ik onmiddellijk moet toevoegen qua bacteriën en bijvoorbeeld het verhogen van de PH waarden? Er zijn namelijk veel verschillende te koop, zit hier veel verschil in?
 
Nou je kan prima een bak indraaien zonder middeltjes toe te voegen hoor. Ik zou hem dan 4 wk laten indraaien. Bacterien toevoegen kan maar is zonde van het geld vindt ik.
Wat voor ph heb je uit de kraan en welke ph wil je bereiken dan? Ik zou goed kijken of voor de vissen die je wilt gaan houden de ph wel omhoog moet.
 
Nou je kan prima een bak indraaien zonder middeltjes toe te voegen hoor. Ik zou hem dan 4 wk laten indraaien. Bacterien toevoegen kan maar is zonde van het geld vindt ik.
Wat voor ph heb je uit de kraan en welke ph wil je bereiken dan? Ik zou goed kijken of voor de vissen die je wilt gaan houden de ph wel omhoog moet.
Morgen @olemla

Een kleine aanvulling op deze reactie van John. Het geld dat je daarbij niet uitgeeft aan flessen middeltjes kun je besteden aan een aankoop van bijvoorbeeld een goed buitenfilter en/of biologisch filtermateriaal zoals (bijvoorbeeld) siporax.

Welkom bij de club van AF.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reacties. Heb even nagezocht, we hebben hier een PH van ongeveer 7,8 (dus best hard). Ik wilde graag Labidochromis caeruleus gaan houden, dus denk dat het met die PH waarde wel goed zit, toch?
Dus in principe hoef ik de eerste weken niets te doen, ook niet zoiets toevoegen als op de afbeelding?

 

Bijlagen

  • hs-aqua-bacto-turbo.jpg
    hs-aqua-bacto-turbo.jpg
    22.9 KB · Weergaven: 74
Dank voor de reacties. Heb even nagezocht, we hebben hier een PH van ongeveer 7,8 (dus best hard). Ik wilde graag Labidochromis caeruleus gaan houden, dus denk dat het met die PH waarde wel goed zit, toch?
Dus in principe hoef ik de eerste weken niets te doen, ook niet zoiets toevoegen als op de afbeelding?

4 weken het aquarium in laten draaien is voldoende. Bacterien ontwikkelen zich vanzelf en dan ben je voorbereid op een nitrietpiek.
Water testen met een druppeltest koffertje zoals van Colombo wordt aanb door meerdere mensen op het AF waaronder ook door mij.
 
Lekker 4 wk laten indraaien en je kan wekelijks een klein beetje voer verkruimelen om alles wat te versnellen.
 
Dank voor de reacties. Heb even nagezocht, we hebben hier een PH van ongeveer 7,8 (dus best hard). Ik wilde graag Labidochromis caeruleus gaan houden, dus denk dat het met die PH waarde wel goed zit, toch?
Dus in principe hoef ik de eerste weken niets te doen, ook niet zoiets toevoegen als op de afbeelding?

Ditsoort producten zijn heel goed..... voor de vet belegde boterham van de winkelier en meer niet, een aquarium opstarten laat zich niet dwingen met middeltjes uit flesjes en heeft gewoon 4 weken nodig om in balans te komen
 
Dank allen voor de reacties. Dan ga ik dit weekend de bak inrichten en dan vervolgens een maandje wachten. Wat betreft de Labidochromis caeruleus die ik daarna wil toevoegen. Aan de PH hoef ik dus ook niets te doen (want die is al 7,8 in mijn woonplaats).
Moet ik ook nog rekening houden met GH, KH en andere waarden?
je kan wekelijks een klein beetje voer verkruimelen om alles wat te versnellen.
Maakt het nog uit welk voer dit is?
 
Welk voer maakt niet zoveel uit en ik gebruik gewoon wat vlokken.

Volgens mij is je ph goed hoor maar in de link lees je info:

 
Ik heb die vissen ook gehad en mijn water had een ph van 7,5.
Ik gebruikte ook gewoon fijn filterzand en breuksteen. Zorg dat je genoeg holletjes hebt waar de vissen zich kunnen verschuilen.
 
Dank allemaal voor jullie reacties. Ben vandaag begonnen en de eerste opstelling heb ik klaar. Alleen de poster op de achterwand zit vol bubbels, hopelijk trekken die nog weg, maar ben er bang voor.
Anders haal ik morgen het water er maar weer uit, en probeer ik het opnieuw. Hierbij een eerste foto van hoe het er nu uitziet...
 

Bijlagen

  • aquarium.png
    aquarium.png
    1.6 MB · Weergaven: 89
Mooi, maar ik zou wel oppassen dat je stenen er niet af vallen. 😉
 
Hallo Speci19. Het ziet er misschien nogal wiebelig uit, maar de stenen zijn echt wel stevig op elkaar geplaatst hoor... Maar we kunnen inderdaad niet hebben dat ze eraf vallen :confused:
 
Wat betreft de poster. Naaldje pakken en met een bankpasje de bubbels eruit duwen.
 

Terug
Bovenaan