Wat is er nieuw

Opstarten Aquascape

• Onderwerp starter Onderwerp starter yips1976
  • Startdatum Startdatum
Y

yips1976

Guest
Ik ben 15 jaarmet aquariums bezig maar ga nu voor de eerste keer eens experimenteren met echte planten.
Mss leg ik de lat wat hoog maar ik ga voor een "iguami stijl" van 180 liter.
De keuze van planten en de aanleg zelf is geen probleem maar ik vind het verschrikkelijk moeilijk om de
juiste keuze te maken in het assortiment " bacterieen, voedingsbodems,substrate,.....
Kan er iemand me zeggen wat er precies nodig is om op een juiste manier te starten hiermee enniet TE VEEL gebruik.
Ik gebruik een bodemverwarming en als bodembedekking heb ik gekozen voor de eerste laag "Lavasplit van Superfish"
samen met "JBL ProFloraStart Set 200" en als bovenste laag "JBL Monado Dark 25 liter"
Moet ik nu nog "Plantsoil" zoals "Amazonia, ADA.." toevoegen of is de set van JBL voldoende?
Als verlichting heb ik een "LED RGB set met timecontroller" met voldoende "kelvins"
Welke producten moet ik nog aanschaffen om de planten gezond te houden? Om te beginnen ga ik enkel met "Cryptocorine en Anubias" werken
omdat deze simpel zijn ommee te starten , hebben ze me gezegd. Is dit nook zo?.

Heel wat vragen, alvast bedankt wie hier even tijd wil voor maken.

Grtz

Ben

Qua bodem zou ik er zeker niet meer bij doen. Een te dikke of dichte bodem en je bodemverwarming werkt niet meer namelijk.
Je hebt verder nog plantenvoeding nodig, iets van nitraat, fosfaat en sporenelementen. Verder een filter natuurlijk, maar die heb je denk ik al.
Je kiest voor gemakkelijke planten, dus co2 zou ik nog even laten voor wat het is of je moet er echt een bak licht boven hangen.
Ik weet niet wat voor led je gebruikt, maar zou naast een rgb strip ook een gewone witte strip hangen. Alleen rgb geeft een beetje een rare kleur licht.

Leuk dat je voor een "iguami stijl" gaat. Ben benieuwd welke stijl je gaat kiezen. Een sanzon, een radiaal, een kare sanui of een westerse stijl?
Maar positief dat je een uitdaging aangaat maar een Iwagumi is waarschijnlijk het allermoeilijkste wat je kunt bedenken, dus je plaatst de lat wel erg hoog.

Maar ik zal er niet omheen draaien:
De bodem die je gaat gebruiken heb ik geen ervaring mee. Maar het is van JBL dus ben ik altijd sceptisch... :sorry:
Daarbij is soil van JBL Manado 1 van de mindere in de wereld van aquasoils. Een extra laag soil is daarbij idd een beetje overkill.
Aangezien ik niet weet welke voedingstoffen er in die bodem zijn geïmpregneerd kan ik je ook niet adviseren welke voeding te nemen. Maar in iedergeval het volledige pakket voedingsstoffen (NPK en micro)

Cryptocorine en Anubias zijn idd wel makkelijke planten maar horen niet in een een Iwagumi thuis.
Dus of je hebt een verkeerd beeld voor ogen wat een Iwagumi is; of ik heb je bericht verkeerd begrepen. :juggle:
Wellicht kun je dat wat verduidelijken

Let wel op: anubias zal verbranden bij teveel ligt. Als je echt met “iwagumi planten” wilt gaan werken heb je waarschijnlijk wel extra CO2 nodig.

Leuk dat je voor een "iguami stijl" gaat. Ben benieuwd welke stijl je gaat kiezen. Een sanzon, een radiaal, een kare sanui of een westerse stijl?
Maar positief dat je een uitdaging aangaat maar een Iwagumi is waarschijnlijk het allermoeilijkste wat je kunt bedenken, dus je plaatst de lat wel erg hoog.

Maar ik zal er niet omheen draaien:
De bodem die je gaat gebruiken heb ik geen ervaring mee. Maar het is van JBL dus ben ik altijd sceptisch... :sorry:
Daarbij is soil van JBL Manado 1 van de mindere in de wereld van aquasoils. Een extra laag soil is daarbij idd een beetje overkill.
Aangezien ik niet weet welke voedingstoffen er in die bodem zijn geïmpregneerd kan ik je ook niet adviseren welke voeding te nemen. Maar in iedergeval het volledige pakket voedingsstoffen (NPK en micro)

Cryptocorine en Anubias zijn idd wel makkelijke planten maar horen niet in een een Iwagumi thuis.
Dus of je hebt een verkeerd beeld voor ogen wat een Iwagumi is; of ik heb je bericht verkeerd begrepen. :juggle:
Wellicht kun je dat wat verduidelijken
Hoi Cornelius,

Eerst en vooral, Super dat je zo snel reageert. Bedankt hiervoor.
Aan je reactie kan ik merken dat je ervaring hebt in de "aquascape" wereld.
Ik ben al even op zoek naar iemand die bereid is om me wat tips te geven.
Cornelius, eerlijk gezegd ken ik van aquascaping niets. Ik heb wel 15 jaar een aquarium met 2 "pleco hypostomus" van +_ 25 cm maar zonder planten.
3 maanden geleden heb ik "Takashi Amano" ontdekt en ik was meteen verkocht.. Ik vind zijn aquascapes geweldig en ook al zijn producten lijken me "Topkwaliteit"
Iguami is de stijl die me meteen het meest aansprak. Ik had geen flauw idee dat er nog verschillende soorten waren. Dit ga ik meteen uitpluizen en dan laat ik je wat meer weten.
Welke stijl zou je me aanraden om mee te beginnen? Ik ben graag dagelijks bezig met mijn aquarium en heb wel een beetje "groene vingers". De maten van de bak zijn 101X40X50
Alvast bedankt

Grtz

Hoi Cornelius,

Eerst en vooral, Super dat je zo snel reageert. Bedankt hiervoor.
Aan je reactie kan ik merken dat je ervaring hebt in de "aquascape" wereld.
Ik ben al even op zoek naar iemand die bereid is om me wat tips te geven.
Cornelius, eerlijk gezegd ken ik van aquascaping niets. Ik heb wel 15 jaar een aquarium met 2 "pleco hypostomus" van +_ 25 cm maar zonder planten.
3 maanden geleden heb ik "Takashi Amano" ontdekt en ik was meteen verkocht.. Ik vind zijn aquascapes geweldig en ook al zijn producten lijken me "Topkwaliteit"
Iguami is de stijl die me meteen het meest aansprak. Ik had geen flauw idee dat er nog verschillende soorten waren. Dit ga ik meteen uitpluizen en dan laat ik je wat meer weten.
Welke stijl zou je me aanraden om mee te beginnen? Ik ben graag dagelijks bezig met mijn aquarium en heb wel een beetje "groene vingers". De maten van de bak zijn 101X40X50
Alvast bedankt

Grtz
Ga HIER maar eens rondneuzen :thumbs: Dan ga je al de redelijk goede richting op

Een belangrijke tip: Bekijk eens welke planten je mooi vindt. Ga je over de gekozen soorten alvorens te kopen inlezen. Wat zijn je gekozen planten nodig aan licht, bemesting, temperatuur, waterkwaliteit. Dan moet je je gaan afvragen of je het gevraagde kan en wilt bieden qua hardware. Je bodemsoorten ken ik niet allemaal. Maar eigenlijk heb je hier al een keuze gemaakt zonder te weten of het de goede is voor je planten? Eerst dus inlezen en dan pas doen!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan