Opstarten bak/ideeën opdoen


El Cammacho

Member
Lid geworden
16 mei 2020
Berichten
18
Leeftijd
40
Hallo,

Ik ben nieuw hier en volg al een paar maanden de onderwerpen hier. Vroeger vissen gehad en nu alweer enige jaren een 54l bak met platys op dr kamer van mijn dochter.
Ik heb recent een Aqualantis 120 gekocht (260l, 120x60x40) en ben nu aan het indraaien. Heb een filterzandbodem gelegd en heb nu 3 stukken Talawanahout erin liggen om te laten zinken. Enkele stukken brokkelsteen als decoratie... Heb er de Oase biofilter 600 opgezet. Geen substraat, wil veel gaan werken met Valisnera, Javaplant en mos.
Ben nu aan het zoeken naar bezetting en was benieuwd of er iemand nog leuke suggesties heeft... Corydoras vanzelfsprekend als bodem is en dacht aan blauwzalmpjes als schoolvis. Ik wil misachien 4 a 5 maanvissen erbij plaatsen en dan even kijken hoe het gaat. Iemand nog suggesties?

Groet Gijs
 

Bijlagen

  • IMG-20200518-WA0005.jpeg
    IMG-20200518-WA0005.jpeg
    95 KB · Weergaven: 126
Volgens mij hebben maanvissen een grotete bak nodig,maar weet dit niet zeker.
 
Vind de 40cm diepte krap aan voor maanvissen, kwa lengte en hoogte moet het theoretisch kunnen aldus de kenners.

Wil je nog in een bepaald continent blijven? bijvoorbeeld alleen Z-A of maakt dat weinig verschil?
 
Eens op het gebied van de maanvissen, daar wil je eigenlijk net een wat hogere bak voor hebben. Corydoras zijn wat mij betreft altijd een aanrader.
Ik zou je trouwens willen aanraden je staaf verwarming in een hoek van 45 graden te hangen, dan gaat ie wat langer mee.
 
Dank voor de suggesties en opmerkingen. Heb ondertussen mijn staaf in de filter geïntegreerd... Dus dat scheelt.

Wil eigenlijk Z-A georiënteerd blijven... Heb de planten nu staan. Heb het grootste gedeelte wel bepaald; Corydora Panda/Sterbaii, Otocinculus, blauwe koningszalm... en dan twijfel ik. Maanvissen was een optie... maar vind Ramirezi ook mooi, of een koppel Diamant Goerami. Maar die zijn dan weer Aziatisch... iemand nog opties als blikvanger? Overigens is aquarium 60 hoog en 40 diep.
 
Aquarium nu met planten ingericht...
 

Bijlagen

  • 20200531_105012.jpg
    20200531_105012.jpg
    167.7 KB · Weergaven: 98
Er zijn nog wel meer soorten te bedenken die wel uit Z-A komen. Niet alles is bij de dierenwinkel op de hoek te krijgen, maar je kunt bijvoorbeeld eens kijken naar een kleinerblijvende geophagus soort.
 
Ziet er al goed uit.
Niet alles is bij de dierenwinkel op de hoek te krijgen, maar je kunt bijvoorbeeld eens kijken naar een kleinerblijvende geophagus soort.
Veelal zijn de soorten die ze niet hebben ook wel te bestellen door de meeste winkels. Grotendeels wordt dit bij www.ruinemans.com gedaan, daar zou je eens kunnen kijken naar de voorraad
 
Welke wetenschap zit daar precies achter?

Vrij simpel verhaal, je verwarmingselement kun je een beetje zien als een lichtbolletje. Een lichtbolletje wat de hele dag aan en uit word geschakeld heeft minder lichturen in zich dan een bolletje wat continue aan staat. Het aan en uit schakelen is de zwaarste belasting. Dit zelfde geld voor je staaf verwarming. Daarom wil je die in een hoek van 45 graden hangen, warm water gaat net als warme lucht omhoog. Als je je verwarming in een hoek van 45 graden hangt voorkom je daarmee dat alle hitte langs je verwarming omhoog gaat. Je thermostaat zit bovenop, dus die zal eerder denken de juiste temperatuur te hebben bereikt en uitschakelen om vervolgens later toch weer aan te moeten. Daarnaast heeft een staafverwarming behoorlijk veel stroming nodig om zijn hitte goed kwijt te kunnen, lukt dit niet goed is het schadelijk, op 45 graden heb je de beste verdeling van warmte aan het water.
 
Aquarium nu met planten ingericht...
Ziet er leuk uit! Mooi hout ook! Alleen ik zie dat je toch wat andere planten hebt dan in je eerste post. Ik raad je aan om toch wat voeding (capsules bijvoorbeeld) bij de zwaardplanten achterin te stoppen om te zorgen dat ze flink groot worden en mooi rood blijven.
Als hij 60 hoog is dan kunnen maanvissen wel, maar dan zou ik p. scalare nemen en niet p. altum.
Je kan er een schooltje bijlzalmpjes bij stoppen. Ramirezi's zijn ook leuk, maar dan moet je wel zorgen dat de waterkwaliteit goed stabiel is.
In Amersfoort zit een zaak (Utaka) die gespecialiseerd is in Zuid Amerikaanse soorten, volgens mij hebben ze daar bijzondere soorten uit het gebied.
 
Ziet er leuk uit! Mooi hout ook! Alleen ik zie dat je toch wat andere planten hebt dan in je eerste post. Ik raad je aan om toch wat voeding (capsules bijvoorbeeld) bij de zwaardplanten achterin te stoppen om te zorgen dat ze flink groot worden en mooi rood blijven.
Als hij 60 hoog is dan kunnen maanvissen wel, maar dan zou ik p. scalare nemen en niet p. altum.
Je kan er een schooltje bijlzalmpjes bij stoppen. Ramirezi's zijn ook leuk, maar dan moet je wel zorgen dat de waterkwaliteit goed stabiel is.
In Amersfoort zit een zaak (Utaka) die gespecialiseerd is in Zuid Amerikaanse soorten, volgens mij hebben ze daar bijzondere soorten uit het gebied.
Thanx! Planten zijn allemaal met extra tablet geplaatst. Ga vanaf volgende week.vloeibare CO2 toevoegen. Ben ondertussen toch mn bestand aan t bijstellen... Corydora Sterbaii en n.a.w. manen Rio Nanay. Dan kijlen we weer e even. Een koppel dwergchicilden lijkt me ook top. Ik laat de scholenvis even achterwege.

Ik ga weer eens wat sites afstruinen. Ik heb verwarming geïntegreerd in mn filter... scheelt ook weer.
 
Vrij simpel verhaal, je verwarmingselement kun je een beetje zien als een lichtbolletje. Een lichtbolletje wat de hele dag aan en uit word geschakeld heeft minder lichturen in zich dan een bolletje wat continue aan staat. Het aan en uit schakelen is de zwaarste belasting. Dit zelfde geld voor je staaf verwarming. Daarom wil je die in een hoek van 45 graden hangen, warm water gaat net als warme lucht omhoog. Als je je verwarming in een hoek van 45 graden hangt voorkom je daarmee dat alle hitte langs je verwarming omhoog gaat. Je thermostaat zit bovenop, dus die zal eerder denken de juiste temperatuur te hebben bereikt en uitschakelen om vervolgens later toch weer aan te moeten. Daarnaast heeft een staafverwarming behoorlijk veel stroming nodig om zijn hitte goed kwijt te kunnen, lukt dit niet goed is het schadelijk, op 45 graden heb je de beste verdeling van warmte aan het water.
Verdulleme wat een hoop urban myths in 1 post. Of je een peertje beter kan laten branden of niet heeft te maken met t type verlichting en is niet generiek van toepassing op alle lampjes, zelfde voor de geclaimde surge bij aanzetten ervan. Dat zomaar even vergelijken met een verwarmingselement gaat me al helemaal een brug te ver. Als je waterflow op orde is, is er ook geen noodzaak om je thermometer te 'beschermen' zoals jij schetst. Nog nooit gezien dat ie meteen na t aangaan weer uitgaat.
Verwarmingselementen gaan kaduuk als jeze droog laat opereren, dus betere tip is om die gewoon uit te zetten voordat je een waterwissel doet. Dan gaan ze pas echt langer mee..
 
Ja, want als jij er nog niets over gehoord hebt moet het wel onzin zijn natuurlijk. (y)
 
Ja, want als jij er nog niets over gehoord hebt moet het wel onzin zijn natuurlijk. (y)
Ik heb toch gevraagd welke wetenschap erachter zit? Echte wetenschap of bronnen heb ik nog niet voorbij zien komen.
 
Verdulleme wat een hoop urban myths in 1 post. Of je een peertje beter kan laten branden of niet heeft te maken met t type verlichting en is niet generiek van toepassing op alle lampjes, zelfde voor de geclaimde surge bij aanzetten ervan. Dat zomaar even vergelijken met een verwarmingselement gaat me al helemaal een brug te ver. Als je waterflow op orde is, is er ook geen noodzaak om je thermometer te 'beschermen' zoals jij schetst. Nog nooit gezien dat ie meteen na t aangaan weer uitgaat.
Verwarmingselementen gaan kaduuk als jeze droog laat opereren, dus betere tip is om die gewoon uit te zetten voordat je een waterwissel doet. Dan gaan ze pas echt langer mee..

Je komt het gesprek in met "welke wetenschap zit daar precies achter", dat komt al over alsof je hier bent om even iemand de grond in te trappen. Vervolgens verwijs je alles zonder argument naar het rijk van urban myths. Geeft mij nogal het gevoel dat ik kan zeggen wat ik wil, maar je hier niet bent om een inhoudelijke discussie te voeren. Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar een vriendelijkere toon zou ik wel waarderen. Maar om even terug te komen op het lichtbolletje principe;

Een ouderwets lichtbolletje geeft licht door electriciteit door een weerstand te laten gaan, en omdat dit afgesloten is van de buitenlucht kan dit op een hogere temperatuur. Als het bolletje uit staat, en in de miliseconde dat deze opwarmt is de weerstand hoger dan wanneer het lichtbolletje op temperatuur is. Daarom gaan deze ook vaak stuk als je ze net aanzet. Een staafverwarming voor het aquarium werkt op exact het zelfde principe, net als bijvoorbeeld een elektrische kachel voor je werkplaats. Vandaar dat de vergelijking op gaat.

Heb je je verwarming in een hoek van 45 graden hangen dan gaat die warmte over een veel breder deel van het water omhoog en verspreid zich meer, het komt bovendien niet rechtstreeks langs de thermostaat dus die zal minder vaak aan en uit gaan. Ja, stroming kan dat ook voorkomen, echt niet ieder aquarium heeft veel stroming, dan wel de mogelijkheid om de uitstroom van het filter langs het verwarmingselement te leiden. Het is een soort van extra voorzorg.



 
Je komt het gesprek in met "welke wetenschap zit daar precies achter", dat komt al over alsof je hier bent om even iemand de grond in te trappen. Vervolgens verwijs je alles zonder argument naar het rijk van urban myths. Geeft mij nogal het gevoel dat ik kan zeggen wat ik wil, maar je hier niet bent om een inhoudelijke discussie te voeren. Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar een vriendelijkere toon zou ik wel waarderen. Maar om even terug te komen op het lichtbolletje principe;

Een ouderwets lichtbolletje geeft licht door electriciteit door een weerstand te laten gaan, en omdat dit afgesloten is van de buitenlucht kan dit op een hogere temperatuur. Als het bolletje uit staat, en in de miliseconde dat deze opwarmt is de weerstand hoger dan wanneer het lichtbolletje op temperatuur is. Daarom gaan deze ook vaak stuk als je ze net aanzet. Een staafverwarming voor het aquarium werkt op exact het zelfde principe, net als bijvoorbeeld een elektrische kachel voor je werkplaats. Vandaar dat de vergelijking op gaat.

Heb je je verwarming in een hoek van 45 graden hangen dan gaat die warmte over een veel breder deel van het water omhoog en verspreid zich meer, het komt bovendien niet rechtstreeks langs de thermostaat dus die zal minder vaak aan en uit gaan. Ja, stroming kan dat ook voorkomen, echt niet ieder aquarium heeft veel stroming, dan wel de mogelijkheid om de uitstroom van het filter langs het verwarmingselement te leiden. Het is een soort van extra voorzorg.



Ik ben zeker wel voor een inhoudelijke discussie, mijn inziens exact waar ik om vroeg; maar ik heb niet altijd de tijd of zin om dat met omwegen te vragen. Ik zie dat er nu gespecificeerd wordt naar een ouderwets lichtbolletje, wat voorheen niet het geval was. Verschillende typen lampen werken nu eenmaal verschillend, maar dat lijken veel mensen zich niet te realiseren. Zie hier voor meer uitleg: https://electronics.stackexchange.c...dly-turning-a-light-bulb-on-and-off-damage-it

De reden dat verwarmingselementen stuk gaan, is mijn inziens niet vanwege de weerstand maar om a) de reden die ik al eerder aangaf en b) om redenen zoals in de eerste post onder het filmpje dat je zelf aanhaalt: slecht design en elektronica in hetzelfde gedeelte als het verwarmingselement.

Mijn zegen heb je als je je element onder een hoek wil plaatsen, maar dat doet weinig tot niets voor de hierboven genoemde redenen. Heel misschien wanneer je flow inderdaad niet op orde is; maar dat is een probleem an sich. Staat in de instructies van zo'n beetje iedere heater dat je ze in de stroming moet plaatsen om de warmte kwijt te kunnen. Anders verwarm je ook sowieso niet je hele bak, maar alleen het gebied rondom de heater. In dat geval, kun je beter de kamer waarin de bak staat op temperatuur houden.
 
Je hoeft het niet met omwegen te vragen, op een vriendelijke manier is voldoende. De vijandigheid straalde hier vanaf. Ik weet dat verschillende lampen verschillend werken, daar ging het niet over, Het punt was duidelijk, de ouderwetse gloeilamp is op hetzelfde principe gebaseerd als de staafverwarming in het aquarium. Maar als dat je niet duidelijk genoeg was, bij deze.

Ja verwarmingselementen gaan stuk als ze droog lopen, dat was stond nooit ter discussie. Maar dat slechte design is nou eenmaal waar we het mee moeten doen, en zoals je al zegt, is het een reden waarom ze stuk gaan. Dus als je die kans kunt verklein en de door warmte direct al meer te verspreiden kan dat zeker geen kwaad. We gaan het niet eens worden waarschijnlijk aangezien je al hebt besloten dat jou mening de enige juiste is. So lets agree to disagree.
 
Waarom 45 graden en niet helemaal horizontaal plaatsen? Indien mogelijk plaats ik mijn verwarming horizontaal op de achterwand zo laag mogelijk bij de bodem en daarboven zit dan mijn filter intake. Dit heeft ook als voordeel dat het element niet droog zal vallen bij een flinke verversing.

Ik weet nog vroeger dat er op bepaalde elementen stond dat deze verticaal geplaatst moesten worden (ik vermoed voor de thermostaat / bimetaal achtige constructie?) maar dat is geloof ik niet meer het geval. Op de nieuwere elementen die ik hier heb staat er in ieder geval niets over.

Verder ben ik het met Lara eens dat ik niet het idee heb dat mijn elementen stuk gaan door aan/uit gaan maar meer door droogvallen als deze nog heet zijn. Ook als je bijvoorbeeld water gaat verversen en je doet het element dan uit kan hij nog heet zijn en alsnog stuk gaan. De beste tip die ik kan geven is een element uitschakelen een half uur voordat je aan de gang gaat. Sinds ik dat doe heb ik zelden nog een kapot element en vroeger best wat van die dingen versleten.

Er zijn natuurlijk ook constructies waarbij je by-design de heater niet eens onder een hoek kunt plaatsen. Denk bijvoorbeeld eens aan de Juwel aquaria waar de verwarming verticaal in het filter geplaatst wordt en ook de meeste interne filters met verwarmingoptie.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou de bijdrage van @Jables niet zo zonder meer als niet waar willen betitelen. Gewoon omdat ik dit nog nooit heb onderzocht. Maar een gedachte die hier dan wel bij me opkomt is dat waterbeweging in een hoek minder zal zijn als op een plat vlak. Waardoor de warmte mogelijk meer zal blijven hangen in zo'n hoek. Je zou dan kunnen stellen dat een thermostaat eerder afslaat omdat hij dichtbij de warmtebron staat. Maar dan vergeten we dat zo'n thermostaat ingesteld wordt op de te meten temperatuur. En zo'n thermometer hangt, als het goed is, niet naast een verwarmingselement. Dus eigenlijk zouden we ons moeten afvragen waar de beste waterverdeling en daarmee de beste warmteverdeling plaats zou vinden.
 
Zie dat er een discussie is ontstaan, die laat ik even voor wat is ;)... Heb mn bak half ingericht en wat aangepast. Bij @Jos Hut geweest en 8 Rio Nanay en 6 Corydoras geplaatst. Dit weekend wat Valisnera toevoegen. En dan maar eens aankijken hoe het gaat.... waterwaarden zijn prima. PH van 7, Gh 6.5 kh 6 no2 0 no3 10
 

Bijlagen

  • 20200607_193355.jpg
    20200607_193355.jpg
    180.8 KB · Weergaven: 91
  • 20200607_193333.jpg
    20200607_193333.jpg
    175 KB · Weergaven: 87
Wat een kleintjes nog. Veel plezier ermee! Sterbai blijven ook gaaf trouwens!
 

Terug
Bovenaan