Wat is er nieuw

Opstarten en een diepe zucht.

Melkie

Well-known member
Lid geworden
5 april 2022
Leeftijd
42
Twijfel wat er niet "goed" gaat met het starten van de Rio125 bak.
Staat in te draaien en dit is week 6 dat die draait. Planten zijn low tech, mos, anubias, crypto, haargras, en sinds 2 dagen drijfplanten, welke allemaal in vitro de bak in zijn gegaan en groeien, check.
Filter is een JBL E902 met de opbouw (van onder naar boven), grove, fijne en filtervlies, 2 manden vol met biologisch materiaal, bovenste (voorfilter) zak met Saechem Purigen en grove spons, check
Aquarium voer ik om de zoveel dagen (als ik het niet meer zie) met klein beetje visvoer, check.
Bak twee weken met rust gelaten, week 3 een waterwissel, week 4 en 5 niks. Om een beetje zicht te hebben gebruik gemaakt van strips, zag duidelijk omkanteling van nitriet/nitraat. In week 5 gad de strip geen nitriet meer aan, tijd voor de druppel test.
Hele week 5, twee keer een test gedaan en nitraat bungelde tussen de 20-50, nitiriet heel licht roze minder de 0,5
Afgelopen maandag, druppeltest om nitriet was heel licht roze minder dan 0,5 en nitraat ergens tussen de 20-50, lastig die roze kleur.
Woensdag gemeten, nitraat wederom tussen de 20-50 maar minder roze dan maandag. De nitriet heb ik heel vaak en goed moeten kijken zat nog iets van roze in maar dan moest je super goed kijken.
Donderdag eigenlijk hetzelfde verhaal als woensdag maar de nitriet test was goed. Vrijdag (gisteren) laatste test zelfde als donderdag, geen nitriet en nitraat blijft wat lastig was qua bepaling maar zat rond de 20.
Gisteren waterwissel gedaan, want in theorie zou het tijd zijn voor de eerst paar bewoners (garnalen). Waterwissel en wat ramen schoongemaakt, bodem niks mee gedaan.
Vandaag vol goede moed druppeltest daar ik de rest van de waarden (GH,KH enz) ook nog een keer wil checken voordat er leven in gaat.
Ben bij de nitriet gestopt 🙁 Nitriet waarde van 1, buisje was goed roze gekleurd en ook de strip pakte weer nitriet op.

Geduld heb ik en weet dat het allemaal heel erg pril is maar de nitriet begrijp ik niet waarom deze er nog steeds is, nou ja in volle glorie na een waterwissel er weer is.
Mijn 30L bak had ik in zo ingedraaid, deze bak gaat volgende week, week 7 in.

Wat mis ik in het proces, behalve nog meer geduld hebben 🙂

Misschien wat slakjes en cyclops of dafnia erbij?
Garnalen vd sterkere als japonicas, kun je wellicht zien hoe de bak rijpt,

Dank voor de suggestie maar durf op dit moment er niks in te zetten wat leeft. Geen nitriet, simpele waterwissel en nitriet van 1 vind ik niet geruststellend.
En slakken komen er niet in, althans niet bewust, behalve Bertha de zebraslak uit de 30 L 😀

Is je test niet hopeloos verouderd? want die druppeltests reageren met zuurstof en zijn na opening beperkt houdbaar

Lijkt mij sterk, heb deze 2 maanden in huis. De strip geeft ook weer nitriet weer, dus de nitriet is echt ophoog geschoten. Ga voor de gein eens water uit de kraan testen, echt geen idee hoe na een alleen waterwissel een nitriet piek krijgt.

Test op kraanwater is geen nitriet.
Water nogmaals getest uit de bak: twee verschillende teststrips zeggen nul, druppeltest is nu een licht roze zweem. In ieder geval minder dan 0,5.
Kortom, nitrietpiek onbekend, druppeltest verklaar ik nog goed.

Heb ik hier een geduld is een schone zaak bak te pakken? Lichte zweem of niet, de blue dream garnalen waar ik mee wilde starten voor de rest van de vissen, ik durf het nog niet aan?

Ok, deze ochtend nitriet check gedaan, hele lichte zweem, waterwissel van zo'n 20% gedaan. Uurtje geleden druppeltest erop lost gelaten en nitriet is nu 0, eindelijk.
Morgen nog een keer meten voor de zekerheid maar wat ga ik nu doen? Er moet belasting in de bak gaan komen, meer dan alleen wat voedsel. Heb alleen het idee dat als een vis of garnaal een scheet laat de nitriet weer omhoog schiet 🤣
Kortom, wat kan ik het beste doen? De bedoeling is, blue dream garnalen, corydoras venezuelanus en een nader te bepalen scholenvis. De scholenvis komt sowieso als laatst in de bak.
In neig naar de cory er als eerst in de plaatsen daar die net iets minder eisen hebben dan de garnalen, alhoewel het marginaal is. Of toch eerst garnalen ivm bak belasting?

Waarde volgens de druppeltest:

Ph: 7.5
Kh: 8
GH: 7
Nh3: 0
No2: 0
No3: Deze is lastiger, is net geen 20 maar absoluut geen 50. Strip gaf 25 aan en de rest van de waarden kwamen redelijk overeen met de druppeltest.

Laatst bewerkt:
corydoras overleven in de meest slechte condities dus die zou ik als eerste toevoegen (de hele groep in 1x)

corydoras overleven in de meest slechte condities dus die zou ik als eerste toevoegen (de hele groep in 1x)
Mijn gevoel zegt dat ook maar gezien de bak nog pril rijp is, toch iets terughoudend om vissen erin te stoppen als eerst. Misschien ongegrond en is get een kwestie van meten is weten.

Er moet belasting in de bak gaan komen, meer dan alleen wat voedsel
Maar waarom niet zoals velen doen wat voer verkruimelen want als je bewoners erin doet dan eten die dat voer en poepen en plassen dat uit dus dat komt denk ik op hetzelfde neer als wat voer toevoegen zonder bewoners.

Maar waarom niet zoals velen doen wat voer verkruimelen want als je bewoners erin doet dan eten die dat voer en poepen en plassen dat uit dus dat komt denk ik op hetzelfde neer als wat voer toevoegen zonder bewoners.
Dat is dus wat ik de hele tijd al doe 🙂 Zit nu in week 7 en eindelijk sinds gisteren geen nitriet meer. Alhoewel, dit al dagen amper te meten viel.

Nou in dat geval zou ik bv overmorgen nog meten en dan langzaam aan het bestand erin doen.

Nou in dat geval zou ik bv overmorgen nog meten en dan langzaam aan het bestand erin doen.
Dat was ook mijn intentie was alleen in dubio eerst de garnalen of eerst de cory 😀

Garnalen zijn niet zo sterk maar goed als de waterwaarden goed zijn dan mag dat geen probleem zijn. Grote vervuilers zijn het ook weer niet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan