Opstarten en inrichten Juwel Rio 240L bak met sluierstaarten - zoveel keuzes!


Gisteren nog 50% water ververst en nitriet was 0 na verversen (zoals elke dag), maar ook al heb je 4 kleine sluierstaarten in een 240 liter bak; als de bak nog niet in ingedraaid lopen waardes snel op! Die kleine varkens zijn top vervuilers. ;)

Ik ga maar weer water verversen (80%). :DD

20200328_101915.jpg

20200328_102004.jpg
 
Hondenfluisteraar? Met een hoofd masage plak je iedereen;) . tot ze omvallen LOL!!

Je bak staat er mooi bij nu! Benieuwd hoe de bak straks zelf verder gaat.
In het begin deed ik ook veel meten naar later merkte ik dat de meeste waarden wel stabiel blijven en is de waterwissel al voldoende. Een kweker in de buurt meet ook niet meer de vissen passen zich na enkele generaties ook aan het water. Gelukkig is ons water uit de kraan ideaal voor een bakkie.

Eerst had ik even niet door waarom ze zoveel vuil maken maar nu snap ik het wel een beetje. Volgens mij door de matige vertering is de ontlasting niet zo stevig en gaat makkelijker vlokken als bij de tropische bak die ik eerst had. Dat gaat dus op je bodem en op je planten zitten en dat wil je dus niet. Daarom ook een groot filtervermogen om dit vlot af te voeren en om de blaadjes schoon te houden.
Vieze planten krijgen minder licht en vuil geeft algen. Daarom lijkt me een fijnfilter niet onlogisch. Nijg straks naar een HOB voor fijnfilteren. Filterwatten zitten niet en mijn JBL.
 
Ziet er goed uit, je bak! Sushi lijkt inderdaad wel wat ryukin in zich te hebben. Leuke vis, maar ik vind ze allemaal leuk en ze lijken het naar hun zin te hebben. Je verversbeleid werkt in ieder geval.

De poepjes van sluiers zijn niet altijd slap, bij mij in ieder geval niet. Soms kan ik ze zelfs vastpakken zonder dat ze breken. Maar goudvissen zijn overwegend planteneters en ze hebben geen maag maar wel een lag darmstelsel. Dus zijn ze voortdurend aan het eten, ze grondelen en happen wat van de planten. Ze lusten ook dierlijk voer, maar sluierkorrels bevatten veel plantaardig materiaal en hun darmstelsel is voortdurend bezig om plantenvezels te verteren, vandaar de grote hoeveelheid poep. Ook een ancistrus zoals ik heb produceert om die reden veel poep.

In vlokken voor tropische vissen zit veel dierlijk materiaal. Dit verteert makkelijker (carnivoren hebben een korter darmstelsel) en dus heb je minder poepjes in een tropische bak. Eigenlijk werkt dit hetzelfde als bij landdieren merk ik.
 
Hoi Nina,

Dank je voor de aanvulling! Dit was mijn persoonlijke ervaring met de Bassleer korrels. Die geven lichtgrijze slierten die vaak makkelijk gaan vlokken.
Ik voer ze nog niet erg gevarieerd omdat dit een compleet voeding zou zijn met hoge voedingswaarde dus minder belastend. Af en toe dievries voer maar dat blijft te lang zweven en gaat overal tussen zitten.
Bij een grotere filter kan ik die straks ook beter afvoeren.
 
Planten en sluiers zijn geen match, sluiers eten al je planten op, dus het geld voor een co2 set kun je besparen daardoor
Planten haal ikzelf liever bij andere aquarianen dan bij webshops ivm mogelijke pesticiden die plantenkwekers gebruiken
Filtermateriaal zou ik hem helemaal volplempen met siporax
3 uur reizen voor een tweedehands filter maakt het alsnog een duur filter en kun je beter een nieuwe kopen
Heb hier een bak vol met Vallisneria Spiralis en daar blijven mijn sluiers gewoon vanaf.
 
@ Erik bedankt voor het compliment. De bak staat er aardig bij. Er begint nu een beetje alg te vormen, maar niks extreems. Ik heb alleen al plannen om de bak anders in te richten haha. Ik ben nog niet helemaal tevreden en vind hem nog wat 'rommelig' ogen. Maar dat komt nog wel.

@ Giebeltje; Sushi groeit als kool en krijgt nu echt een typisch Ryukin lijf. Ze heeft natuurlijk een flinke achterstand maar ik weet bijna 100% zeker dat ze een (verfrommelde) Ryukin is.

Goh, interessant hoe de ontlasting kan verschillen! Ik voer ook Bassleer. Dinsdag worden er nog een paar andere soorten bezorgd en dan kan ik meer afwisselen. Ik voer nu Bassleer GSE/Moringa en Forte. Mijn vissen hebben ook lichtgrijze ontlasting, wat een beetje uitzet als het langer licht. Het is erg licht en wordt uiteindelijk keurig opgezogen door mijn filter, op wat poepjes die net ergens achter blijven hangen na.

Tot nu toe gaat het prima met de planten! Door het paaigedrag komt er af en toe een stengelplantje los, maar meer niet. Ze knabbelen wat aan de waterpest, maar die groeit zo hard dat dat niet uit maakt. Van mijn Anubias en Javavaren blijven ze af.

Ik zat er nog aan te denken ook Vallisneria te planten maar ik vind het wel even goed zo. ;-) Ik heb wat plannen voor een nieuwe inrichting dus eerst maar wat gaan schuiven en zien of er nog planten missen.
 
Valisneria is redelijk hard, net als javavaren. Mijn sluiers eten wel wat van de vlotvaren (salvinia natans) en van de waterpest. Dus ik heb in een enorme vaas in de vensterbank mijn planten-kwekerijtje :DD
 
Oh dat is best handig! Tot nu toe groeit mijn waterpest zo hard dat ik overtollige planten gewoon weg gooi. Om de 4-5 dagen staat het weer aan het oppervlak.
 
Genoeg te eten voor mijn varkentjes voorlopig. :DD
20200331_162815.jpg


En een bonus puppy foto van mijn hond voor mijn trouwe volgers. Gewoon omdat het kan en misschien om je op te vrolijken :DD
FB_IMG_1584980501872.jpg
 
Nog steeds last van ammoniak en nitriet.. Zo zie je maar weer hoe vervelend een niet ingedraaid filter is. Gelijk maar filterwatten vervangen.
20200401_093655.jpg
 
Ja, het duurt nog wel een poosje voordat je bak helemaal in evenwicht is. Zeker met dit soort vissen, en dan moet je nog alert blijven, heb ik gemerkt. Maar je hebt een mooie grote filter en een prachtig kastje. En je puppyfoto is...:smitten:
 
Zo je kon niet kiezen! (y) Hoef je voor 3 jaar geen boodschapjes meer te doen die niet hamsteren doet...:giggle:

Heb GSE, Garlic en Herbal.
De GSE en Herbal met elkaar gemengd was het advies. Wat de rest precies doet moet ik nog goed bekijken. Ik was gisteren bij de Bassler video na 45 minuten in slaap gevallen....

Indraaien is nog lastig hoor. Het scheelt ook als je water uit een ander aquarium erin doet. Het eerste 6-9 maanden hadden de plantjes het best moeilijk daarna groeiden ze als kool.
Blijven verversen is wel belangrijk doe ik nu elke 3 dagen 70% en straks de grote filter erbij mischien dan wat langere tussenpozen.

Wat een lief puppy!
 
Haha kon wel kiezen hoor maar wissel graag voer af. :DD

En thanks! Blijven verversen doe ik zeker. Elke dag 80% en vanochtend waren de nitriet en ammoniak waardes al bijna 0 dus gaat de goede kant op!
 
Het gaat niet zo goed met Sushi (mijn favoriet). :cry: Sinds gister zwom ze steeds meer verticaal en nu zit ze in een hoekje. Ik heb contact met een sluierstaart kweker, zij geeft me advies. Ik ga straks eerst een waterwissel doen en kijken of ze weer gaat zwemmen.

20200403_085703.jpg
 
Dankjewel Erik!

Ik heb een paar keer flink water ververst afgelopen dagen en daar is ze flink van opgeknapt! Ze heeft wel pech want 1 van de mannen heeft het op haar gemunt. Hopelijk laat ze snel haar eitjes los, dan heeft ze wat meer rust.
 
Geen idee eigenlijk! Ze is al meer dan een jaar oud dus kwa leeftijd moet dat kunnen. Maar ze is natuurlijk flink vergroeid omdat ze in een veel te klein bakje zat. Ik kijk het rustig aan.. het zou kunnen dat ze er last van gaat krijgen maar vooralsnog zwemt ze weer vrolijk rond.
 
O jee, dat is schrikken. Gelukkig is ze weer opgeknapt. Goede voeding en waterwissels zijn inderdaad de belangrijkste zaken, naast de filtering. Maar zo'n vergroeid visje is misschien toch iets gevoeliger voor zwemblaasproblemen. Hopelijk valt het mee...
 
20200405_100047.jpg

Helaas. Vanochtend trof ik haar dood aan. Ik vermoed uitputting in combinatie met vergroeiing. Haar misvormde lijfje kon het niet aan. Heb gelijk mijn water getest en 80% ververst. Hou de andere visjes scherp in de gaten.

Wel jammer, maar ze heeft hopelijk een paar mooie laatste weken gehad in de grote bak.
 
Oei! Wat een tegenvaller!

Kan ook meerdere oorzaken hebben hoor. Je visjes hebben ook wat stress gehad de laatste tijd en zoals je zei was Sushi niet de sterkste. Jammer...
Ze was wel erg leuk om te zien! Mischien ga ik er ook zo eentje een keer zoeken.
 
20200408_082313.jpg

SUPRISE!
Welkom BOBBY! Mijn nieuwe Ranchu, ik ben helemaal verliefd. ?
Er zit 20 minuten bij mij vandaan, richting Zwolle, een nieuwe sluierstaart kweker/verkoper die van alles verkoopt maar vooral veel Ranchu. Alle bakken daar zijn verreikt met plantjes en bakjes zand en de vissen zagen er happy uit! En de bakken zitten niet overvol.

Ik wilde eigenlijk een iets kleinere maar werd verliefd op deze. ❤ Deze is 8 a 9 maanden oud. En nu al 2 keer zo groot als de anderen, haha.

Ik ben zooo blij!
 
Oh ik ga trouwens een nieuw draadje openen denk ik, een foto album. Want ik gok dat het hierna voornamelijk fotos gaat worden. Die zal ik hier wel gaan linken.
 
Mooi dat je een nieuwe vis hebt gevonden, de naam past wel bij hem/haar. Ik ben heel benieuwd naar je fotoalbum straks.
 
Na helaas 2 sterfgevallen van mijn geredde visjes, is mijn bak nu compleet.

Tralalaaaa; ik ben even op pad geweest. Binnenkort in mijn fotoalbum te zien. Nu even een 'zoekplaatje': waar ben ik geweest en wie/wat heb ik daar gedaan? (Niet moeilijk haha);
20200411_141342.jpg
 
Bij de sluierkweker in de buurt? Of misschien wel bij Dino in Voorschoten? Gecondoleerd trouwens met je opvangertjes... is er een doodsoorzaak aan te wijzen? Ik ben in ieder geval benieuwd naar je foto's.
 
Vrolijk Pasen!

Wat Jammer dat je er weer een verloren hebt!
Leuk dat je nog iets leuks hebt kunnen vinden! Ben benieuwd laat me niet te lang wachten!

Wat ik wel vreemd vind is dat ik veel Calico zie maar op Printerest enzo echt supermooitjes die je bijna nergens vind. Vraag me af waar die te krijgen zijn.
Wellicht moet je net geluk hebben dat er iets tussen zit als je een bezoekje brengt naar een verkoper?
 
Hoi Erik en Nina,

Bedankt.. ik had initieel echt zoiets van ik zal wel wat fout doen. 2 dood binnen 2 maanden. En heel eerlijk; toen ik op symptomen ging zoeken vertoonden ze al wel wat tekenen. Dus ik had wat advies gevraagd bij kenners. Dino in Voorschoten heeft zeer veel kennis en gaf het advies een afstrijkje te laten maken. Ik wil geen dode vissen meer natuurlijk, dus ik heb Bobby meegenomen en wat blijkt: Costia. Flink wat ook. Waarschijnlijk waren de kleine visjes niet zo sterk of ze hadden nog meer onder de leden. Als ik nu kijk zie ik het: af en toe gapen, schrikachtig en door de bak flitsen. Schuren. Zo stom dat ik dat niet eerder zag..

Ik ga vandaag een Manaus Manacil kuur starten en hopen dat dat werkt! Dit schijnt erg goed verdragen te worden door sluiers en helpt je bacteriecultuur niet naar de klote (hoop ik).

Enne, jaaa toch een nieuw visje meegenomen. De prachtige oranje/zwarte Oranda in het midden van de foto. Ik wilde eigenlijk geen Oranda maar deze vond ik zooo leuk! En nog redelijk klein dus kan mooi opgroeien met de rest. Ik zal vanmiddag nog wat mooiere foto's maken.

Dino heeft zoveel keus!! Ik heb ruim 2 uur rondgekeken! Hij heeft kwa prijs van alles wat.

Welkom kleine Balou:
20200411_235040.jpg


De andere 2 kleintjes hebben nieuwe namen hihi. De gouden Fantail heet Bailey en de zwarte telescoopoog Billy. Nu heb ik Billy, Bobby, Bailey en Balou. :DD
 
Ik moet me ook nog verdiepen in ziektes en medicatie daar ben ik nog niet aan toe gekomen. Een schrale troost is dat je er dus niet zo veel aan kon doen...
De nieuwe is wel leuk hoor! Namen veranderen is altijd leuk zal ik eens proberen bij mijn dochtertje:ROFLMAO:
Volgens mij zijn mijn visjes nog steeds vis1 en visB zal eens vragen vanmiddag.
 

Terug
Bovenaan