Wat is er nieuw

Opstarten garnalen aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sander1151
  • Startdatum Startdatum
S

Sander1151

Guest
Hallo,

Ik wil een van deze dagen starten met een aquarium voor garnalen. Nu weet ik de basis over een aquarium met garnalen. Maar graag wil ik graag suggesties hebben over het aquarium. Om te beginnen met kienhout waaraan planten(vooral mossoorten) worden gebonden(met visdraad?). Een voorbeeld is met javamos, voor welke planten geeft dit nog meer een mooi resultaat?

Het aquarium betreft een Juwel 60x30x30 welke ik wil gaan opstarten. Als de waardes in orde zijn, wil ik als eerste bewoner van de bak graag een school dwergvissen. Ik dacht hierbij aan een dwergsoort, maar ook aan de cherrybarbeel, al heb ik vernomen dat barbelen op 'kleine'garnalen gaan jagen. Maar is dit ook zo bij de cherrybarbeel? Aangezien deze niet zo groot zijn?

Als dit circa een 4-6 weken loopt wil ik een groep van 15-20 vuurgarnalen in de bak toevoegen.

Als laatste wil ik 1 of 2 Atyopsis moluccensis erbij doen. Ik ga dan eerste controleren hoeveel micro-organismen er aanwezig zijn in het water. Vanuit het internet las ik dat tussen de 100 en 1000 micro-organismen per milliliter ideaal is. Kan iemand dit bevestigen? Ik kan dit zelf controleren aangezien ik op een laboratorium werk. Uiteraard zorg ik voor de waaierhand dat er een goede stroming is.

Alvast Bedankt!

Gr Sander

Die barbelen laat maar uit je hoofd!

Gaat goed met garnalen maar niet in een 60cm.
Heb ze in mijn eerste aquarium gehad en werd hier ook geadviseerd ze groter te gaan plaatsen.

Ik denk dat je bij dwerg soorten meer moet gaan denken aan Boraras soortjes.

Ik heb niet de ervaring van barbelen en garnalen, maar hier gaan de garnalen wel heel goed samen met mijn borarasjes, maar het ging ook prima met de rasbora hengeli. De combinatie boraras-vuurgarnaal kan wel heel rood worden, weet niet of je dit erg vind. Eventueel zou je ipv vuurtjes kunnen kijken naar de citroengarnaal. Dit is eigenlijk een gele variant van de vuurgarnaal, ook erg mooi.

Jonge visjes zullen eigenlijk altijd wel opgegeten worden door 'grotere' vissen. Ik heb deze ervaring niet met mijn borarasjes. Deze hebben tijdelijk in een superfish gezeten icm cb en cr garnalen en hier had ik regelmatig jongen. Wel zijn dit wat lastigere garnalen

edit: anubias nana is ook een hele leuke plant voor op het hout. Groeit hier de pan uit, zal vanmiddag/vanavond even updaten in mijn topic, zal er dan ook even een foto bijdoen. Krijg je een beetje een beeld

Wat bedoel je met tussen de 100 en de 150 micro organismen??
Ik denk dat je de geleidbaarheid bedoeld??
Ik heb zelf de cr garnalen gehad en de wat hogere gradaties worden vaak op vrij lage waarden gehouden van rond de 150 of lager.
In principe doen de meeste garnalen het goed op gewoon leidingwater.
Als je wat moeilijkere soorten neemt of hoge gradaties dan hebben die vaak liever een lage geleidbaarheid. Het ligt er ook aan op welke waarden ze zijn gekweekt en dat kun je beter even bij de kweker navragen zodat het verschil niet te groot is.
Persoonlijk heb ik nooit vissen bij de garnalen gedaan, maar als je dit al zou willen zou ik echt kleine visjes nemen zoals bv de Rasbora.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan