Opstarten Malawibak, en veel vragen.


G

Goldie83

Guest
Hallo,
Ik ga mijn dubai 120 een grote metamorfose geven aangezien ik zat ben van mijn planten die het slecht en ook graag eens andere vissen wil.
Een malawi bak lijkt me heel erg leuk en er hoeven geen planten in joehoe!!!
Nu heb ik al een aantal tips gekregen, maar om het overzichtelijk te houden dit topic.

* Er moet natuurlijk een zandbodem in, wat is nou mooier een natuurlijke zandbodem of zwart zand?? Hoor graag jullie mening? En filterzand lijkt me dan als ik voor de natuurlijke kleur ga de beste optie??
* Hoeveel zand heb ik ongeveer nodig voor mijn bak??

Er komen (als ik ze kan krijgen) ardenner breukstenen in, en eerst op de bodem dus een laag piepschuim.

* Het onderhoud van de Malawi bak? Net als mijn tropische bak wekelijks verversen of kan het ook 1 keer in de twee weken bijvoorbeeld? Er zit een eheim extern filter op de bak.

* Het visbestand..... het zijn agressieve visjes maar ik lees dat er ook soorten zijn met wat minder agressie. De mbuna soorten? Ik zou wel graag wat verschillende kleuren in de bak willen. Het liefst vissen met interessant gedrag, weet iemand een leuk visbestand. Heb al wat voorbeelden, maar hoor graag meer.
Zat zelf al met de volgende vissen in mijn hoofd:
pseudotropheus saulosi
pseudotropheus socolodi
iodotropheus spengerae
labidochromis hongi

wie weet een leuk bestand en hoeveel van elke vis erin?? Wel een beetje klein blijvend aangezien de bak slechts 120cm is.

Alvast bedankt!!
 
bedankt voor de reacties ;)

Ik heb net gebeld met een verkoper van breuksteen en cichliden op marktplaats, deze wil me volgende week wel een partij stenen bezorgen. Nu zegt hij dat de bak indraaien niet nodig is omdat de vissen graag hard water willen. Maar ivm nitriet lijkt het me toch wel handig om in te draaien??
Aan de andere kant is het het fijnst om alle vissen in ��n keer in te zetten en dan moet je alsnog goed de waardes in de gaten houden ivm nitriet en waarschijnlijk al snel water verversen.
 
Indraaien en de hardheid van het water lijken me in die zin bar weinig met elkaar te maken te hebben, dus gewoon indraaien inderdaad. Tenzij deze vissen enorm gedijen in de aanwezigheid van nitriet, maar dat lijkt me sterk. :rolleyes:
 
Wat wel met elkaar te maken heeft is de pH en de vorm waarin het ammoniakale stikstof zich manifesteert, maar het lijkt me vrij sterk dat de verkoper dat heeft bedoeld als ik het zo lees.

Het evenwicht van het gevaarlijke ammoniakale stikstof (de som van ammonium en ammoniak) manifesteert zich bij lagere pH waarden in de richting van ammonium, en laat dat nu minder schadelijk zijn dan ammoniak (als je dan toch eens een piek krijgt, bijvoorbeeld na stroomuitval of rommelen in de bodem of filter). Bron: http://www.dekoi.info/NH4.html

~ Ivo
 
Maar ik heb juist hoge ph. Ik laat de bak ook gewoon indraaien, maar na het inzetten van alle vissen tegelijk toch kans op nitriet. Maar anders moet ik steeds bij nieuwe vissen de stenen verplaatsen en dat doe ik liever niet....

Zou mijn dubai onderkast het gewicht van de stenen wel kunnen dragen of is verstevigen verstandig??
 
Goldie83 zei:
Zou mijn dubai onderkast het gewicht van de stenen wel kunnen dragen of is verstevigen verstandig??
Ik zie geen probleem. Kan helaas wel niets daarover op de site van Ferplast vinden, maar bv. Juwel onderkasten kunnen aardig wat gewicht hebben - klik en scrol - en Ferplast is toch van tenminste dezelfde kwaliteit. Daarnaast lijken de kasten qua constructie aardig op elkaar.

~ Ivo
 
Ik ga toch maar gewoon filterzand bestellen, lijkt toch wat natuurlijker dan zwart zand en heb ook nergens een voorbeeld van zwart zand in een malawi bak gevonden, 1 zak van 25 kilo genoeg? Of twee?
 
Ik heb je gisteren foto's laten zien!

edit: en nog eentje:

jkS-Duv3Yhp7jLy_Mx7XPqA02VSf9oai.jpeg
 
oh ja?? Zal even in mijn andere topic kijken dan...
 
Sorry had ik nog helemaal niet gezien!! Lijkt ook wel erg mooi! Maar mijn achterwand is wel vrij licht van kleur dus wat zou in die combi het mooist zijn! Whaaa! Ik kan niet kiezen!

Ik denk als de achterwand heel donker zou zijn dat zwart mooier is, maar aangezien die van mij licht is... misschien toch zandkleur???

Jammer dat ik die foto gezien heb met dat zwarte, maakt me weer aan het twijfelen ;)
 
Goldie83 zei:
Maar ik heb juist hoge ph. Ik laat de bak ook gewoon indraaien, maar na het inzetten van alle vissen tegelijk toch kans op nitriet. Maar anders moet ik steeds bij nieuwe vissen de stenen verplaatsen en dat doe ik liever niet....

Zou mijn dubai onderkast het gewicht van de stenen wel kunnen dragen of is verstevigen verstandig??

Zie dat de kast een dikke ovenplaat heeft,en staanders op de goeie plaats.

Dus zal mee vallen.
Waarom hou je het lichte zand niet?

Prima voor de vissen,om kuilen te draaien. ZAL toch gebeuren!!!
 
oh mooi mooi!!! Nu heeft de zandkleurige ook een donkere achterwand, grrrr! Hoe kan ik de achterwand gemakkelijk verven en waarmee..... schoolbordverf en daar nog wat over? Wordt wel lastig omdat ik het dan in de bak moet verven..... eerst maar eens de bak leeg en kijken hoe de achterwand eruit ziet..... hij is onderaan namelijk als nieuw, dus als ik alle vieze aanslag eraf kan poetsen staat dat misschien ook wel weer mooi.
 
Dit is caviarbodem dus ronde grindbolletjes, denk dat zand wat mooier is en fijner voor de vissen. Is ook beter te vormen....
 
O, Zag het nog van vorig jaar, was toch geel.
Of intussen verandert?
 
geel haha, nou ja zo'n beetje zandkleurig idd.... dat licht er nog in.
675778_0_82_bak.jpg


dit was de opstart toen:

744659_0_82_aq.jpg
 
Ik ga de achterwand toch niet verven, ik zie dat niet zitten in de bak, in de woonkamer met 3 katten haha.
Dus als jullie kijken naar de bovenstaande achterwand, en daarvoor dus ardenner breuksteen grijs... wat zou mooier zijn kwa kleur zand of zwart??? Ik neig toch naar zand denk ik.....
 
Als je zwarte stenen neemt, dan de bodem ook zwart. met wat lichte plekken opzij. ?
En achter de stenen. voor de wand.
 
heb toch filterzand besteld, als het toch niet mooi is dan kan ik nog wel weer veranderen. Staat mooier denk ik bij de achterwand.....
 
Iemand alvast een idee voor een leuk visbestand voor de toekomst, graag ook aantallen erbij....
Vind de pseudotropheus saulosi ook wel erg leuk, felgele vrouwen en blauwgestreepte mannen.Iemand daar ervaringen mee? Iemand daar nog een leuke aanvulling bij? Of juist de bak alleen vullen met dezelfde soort?? Ik hoor graag tips en idee�n.
 
Ik zou voor een soort of 4a5 gaan, die je noemde in je eerste post bovenaan zijn zeer geschikt en mooi! Ik heb zelf de ps. Acei nu maar had liever de socolofi gehad, die zijn beter geschikt voor een 120cm bak...

Ik heb 1zak van 25kg filterzand erin zitten meer heb je niet nodig als er genoeg steen op de bodem komt ;-)

Ben benieuwd wat het gaat worden, en laat de bak idd best maar even indraaien om zeker te zijn! Bij Malawi's is het best om volledige bestand in 1 keer toe te voegen ivm territoriumvorming wordt gezegd, en als dan blijkt dat je plots een dikke nitrietpiek of andere rommel in het water zit ben je wel wat geld kwijt, toch snel 120eur... En de visjes dan... :D

Grtjs Jase
 
bedankt Jase! Ik laat de bak idd maar gewoon indraaien, zit nog steeds in twijfel of ik de achterwand moet verven.
Voor zover ik lees is schoolbordverf geschikt en hoeft daar verder niks overheen geen epoxy oid?? Hoelang zou dit moeten drogen?
 
Net 67 kilo aan steen gehaald voor slechts 23 euro! Toch ook maar schoolbordverf gekocht.... denk toch dat het mooier is om de achterwand zwart te verven.... Filterzand is ook binnen. Heb voor op de bodem isolatieplaten gehaald, volgens mij is dat gewoon geperst piepschuim....
Dus zodra ik tijd heb kan ik beginnen! Eerst moet de bodem nog uit de bak, alles schoonmaken en drogen....
 
Je hebt me nieuwsgierig gemaakt :)
dit topic wordt hier zeker gevolgd :)
 
haha, ben zelf ook benieuwd!!! Nu de bodem er aan het uithalen.... wat een rotklus.
Hopelijk is de achterwand morgen goed droog zodat ik kan schilderen..... in de bak, wordt nog lastig! Ik doe alleen een paar lagen schoolbordverf en laat dat goed drogen, dan moet er water in kunnen....
 
Mooie prijs voor de stenen! :)
Ik zou de achterwand gewoon langs buiten schilderen... Ok dan heb je mss een klein beetje weerspiegeling maar is veel handiger en 100% zeker niet schadelijk voor de vissen...
Denk wel dat een zwarte achtergrond mooi zal zijn, heb ook nog getwijfeld op dat vlak.
En filterzand is het beste voor de vissen en meest natuurlijk vind ik.
Al een gedacht van het bestand?
 
het probleem is er zit al een achterwand in gelijmd, zo'n juwel rock gebeuren.... dus daar moet ik overheen schilderen. Ga zo beginnen met de schoolbordverf.

Visbestand tja.... sowieso de saulosi en misschien daar wel een wat grotere groep van. Daarnaast de socolofie een harem??
Heb jij nog een idee voor witte/zwarte of hele andere kleur vis??
 
Cynotilapia afra 'cobue' of 'jalo reef' mss? Of een labidochromis Hongi red top of perlmutt ook niet mis...
 

Terug
Bovenaan