Wat is er nieuw

Opstarten met behulp van draaiend aquarium

Joanna

Well-known member
Lid geworden
24 juli 2015
Berichten
91
Locatie
Groningen
Ik heb een vraag over de opstart van een nieuwe bak.

Mijn Juwel 60 is na een kleine tweede nitrietpiek nu mooi in balans qua waarden en kan er dus van uit gaan dat de bacteri�n mooi op peil zijn.

Ik wil een kleine 20l aquarium opstarten met Triops, garnalen en twee appelslakken.

Als ik mijn nieuwe aquarium opvul met wisselwater van de draaiende en ik de draaiende filter laat druppelen in die van de nieuwe, een paar waterplantjes en een steen of twee verhuis naar de nieuwe.
Dan zou ik mijn nieuwe bak toch in principe een kickstart geven?
Uiteraard met toevoeging van enig voedsel om de bacteri�n te helpen overleven

Ik vroeg me af, wat zijn jullie ervaringen hiermee?
 
Dat wordt zo vaker gedaan en versnelt in principe het indraai proces idd.
Verstandig is dan toch om er niet gelijk garnalen in te doen en het een tijdje te laten draaien zo.
 
Ik had er inderdaad al rekening mee gehouden dat indraaien alsnog van toepassing is, gezien het toch een nieuwe bak blijft.

Gezien het allemaal erg gevoelige diertjes zijn die ik erin wil, zal ik proberen een nitriet piek te scoren met wat voer.
Maar wat nou als die niet komt omdat ik al genoeg bacteri�n zou hebben....? :S
 
Een nitrietpiek heb je niet perse altijd hoor. Als je de start een boost geeft dan kan dat prima helpen maar zelf wacht ik met garnalen in de bak voor alle zekerheid wel 4 weken minimaal.
 
De opstart heeft ook te maken met het voorhande zijnde eten voor de garnaaltjes, dus een bepaalde vervuiling is wel gunstig voor ze.
 
Ik wou inderdaad zoiets aanhouden, tenzij duidelijk een piek is geweest.
Maar is het dan zo dat als je geen piek hebt, maar de bak wel netjes 4 weken hebt ingedraaid dat 100% zeker goed is? M.a.w. hoe weet je dat?

(Geloof je hoor, puur uit interesse/kennisdorst)

@ Ton: dus als ik het goed begrijp moeten de waterwaarden goed zijn, maar moet er wel het eea aan zwevend vuil aanwezig zijn als voedsel.
 
Je kan bij de opstart een klein beetje voer verkruimelen.
Garanties kun je bijna niet geven in onze hobby, maar in de meeste gevallen is 4 weken genoeg.
 
Joanna zei:
Ik wil een kleine 20l aquarium opstarten met Triops, garnalen en twee appelslakken.

ff offtopic: Heb jij ervaring met triopsen in een aquarium ? Ik heb zelf ook nog triops-eitjes liggen. Misschien wel leuk om die uit te zetten in mijn vuurgarnalen-bak als dat kan.
 
Joanna zei:
Ik heb een vraag over de opstart van een nieuwe bak.

Mijn Juwel 60 is na een kleine tweede nitrietpiek nu mooi in balans qua waarden en kan er dus van uit gaan dat de bacteri�n mooi op peil zijn.

Ik wil een kleine 20l aquarium opstarten met Triops, garnalen en twee appelslakken.

Als ik mijn nieuwe aquarium opvul met wisselwater van de draaiende en ik de draaiende filter laat druppelen in die van de nieuwe, een paar waterplantjes en een steen of twee verhuis naar de nieuwe.
Dan zou ik mijn nieuwe bak toch in principe een kickstart geven?
Uiteraard met toevoeging van enig voedsel om de bacteri�n te helpen overleven

Ik vroeg me af, wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Water overzetten helpt niet zoveel voor baterieen.

Het bese is filterinhoud, dus of je filter al lekker een maandje in een reeds draaiende bak hangen, of filterinhoud overzetten (een hele spons overzetten of een handje keramische buisjes is het beste).

Als dat niet kan, dan zoveelmogelijk van die bruine drab overdoen in je nieuwe filter.

Een wat betere optie dan water overzetten is de bodem, als je daar zoveel mogelijk van kan overnemen dan ben je ook al een eind.

Als je de hele bodem + een handje keramiek hebt uit een draaiend filter hoef je eigenlijk niet eens meer in te draaien!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan