Wat is er nieuw

Opstarten met planten

NicoleE

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2013
Berichten
11,060
Leeftijd
56
Ik hoop dat deze vraag in de goede rubriek staat, daar twijfel ik over.

Ik heb net een nieuw aquarium opgestart. Dit doe ik uiteraard zonder vis. Ik voeg wel planten toe en zodat ze vanaf het begin ook te eten hebben heb ik Easy Life Nitro, Fosfo en sporenelementen toegevoegd. Ik wil zo proberen te voorkomen dat de planten verpieteren gedurende de eerste weken.

Normaal zou ik in week twee om de andere dag NH en NO2 gaan meten, maar wat als ik de verhoogde waardes mis? Ook zou het meten van NO3 voor mij een teken zijn dat het filter goed begint in te draaien maar omdat ik zelf NO3 heb toegevoegd is dat natuurlijk geen leidraad meer.

Hoe pak ik dit nu het beste aan? Wanneer en hoe vaak meet ik welke waarden om zeker te zijn dat het aquarium goed is ingedraaid?

Ik meet overigens met de Sera druppeltesten.
 
de no2 pie duurt volgens mij wel een paar daagjes, dus als je die om de dag meet, mis je die denk ik niet😉
 
De no2 piek zie je vaak pas na 2 tot 3 weken en ik zou de bak rustig in laten draaien. Je kan een beetje vlokvoer verkruimelen eens per week om de opstart te bespoedigen. Ik zou dus pas na de 2e week gaan meten.
 
Op het moment dat dat je NO3 meet zijn de vorige stappen al goed op gang gekomen, vaak na 3 tot 4 weken is het proces afgerond, dan is het zaak om de waarden goed te meten en daar stappen in te ondernemen welke nodig zijn, na het introduceren van de eerste vissen is het weer zaak om alles goed in de gaten te houden omdat er dan plots weer vervuiling in de bak komt waar de waterwaarden zich op zullen gaan aanpassen.
 
Vergeet niet om een paar vlokjes voer toe te voegen. Die bacterien willen wel iets te eten hebben!
 
Vergeet niet om een paar vlokjes voer toe te voegen. Die bacterien willen wel iets te eten hebben!

Dat heb ik inderdaad gedaan, het is al weer zo lang geleden dat ik op deze manier een aquarium heb opgestart dat ik een en ander weer moest nalezen haha.
Over dat voer toevoegen lees ik verschillende dingen, van om de week tot om de paar dagen, maar ik neem aan dat niemand precies weet hoevaak. Ik ga op het gevoel kleine beetjes toevoegen. Vlokken verkruimelen.
 
Op het moment dat dat je NO3 meet zijn de vorige stappen al goed op gang gekomen, vaak na 3 tot 4 weken is het proces afgerond, dan is het zaak om de waarden goed te meten en daar stappen in te ondernemen welke nodig zijn, na het introduceren van de eerste vissen is het weer zaak om alles goed in de gaten te houden omdat er dan plots weer vervuiling in de bak komt waar de waterwaarden zich op zullen gaan aanpassen.

Ik heb zelf NO3 toegevoegd dus helaas is dat geen graadmeter mee voor me, of ik moet de NO3 duidelijk zien stijgen. Hmmm dat zie je natuurlijk ook gebeuren tenzij de planten veel gebruiken.
Ik zal in week 3 ook de NO3 gaan meten zodat ik een uitgangswaarde heb. Zie ik hem stijgen weet ik het ook.
 
De no2 piek zie je vaak pas na 2 tot 3 weken en ik zou de bak rustig in laten draaien. Je kan een beetje vlokvoer verkruimelen eens per week om de opstart te bespoedigen. Ik zou dus pas na de 2e week gaan meten.
OK dus in de derde week gaan meten en dan zoals @Ruben01 aangeeft om de andere dag. Dankjewel!
 
Ja en als de waardes goed zijn. Niet in 1 keer je hele bestand aan vissen uitzetten. Maar iedere week een school.
Begin met de kleinste school. Of de kleinste vissen (in totaal)
Zo kunnen de bacterien zich aanpassen aan de nieuwe hoeveelheid afval stoffen.
 
Ja en als de waardes goed zijn. Niet in 1 keer je hele bestand aan vissen uitzetten. Maar iedere week een school.
Begin met de kleinste school. Of de kleinste vissen (in totaal)
Zo kunnen de bacterien zich aanpassen aan de nieuwe hoeveelheid afval stoffen.

:thumbs:
 
Ja en als de waardes goed zijn. Niet in 1 keer je hele bestand aan vissen uitzetten. Maar iedere week een school.
Begin met de kleinste school. Of de kleinste vissen (in totaal)
Zo kunnen de bacterien zich aanpassen aan de nieuwe hoeveelheid afval stoffen.
Ja zal ik zo gaan doen. Ik ben nog niet helemaal uit het bestand maar het begint zich langzaam af te tekenen. Als ik eruit ben zal ik jullie nog een keer ter controle vragen en dan kunnen we ook kijken welk vissen er het best als eerste in kunnen.Dan op geleide van waterwaarde vis toevoegen neem ik aan.
 
Het is inderdaad beter niet alle vissen gelijktijdig toe te voegen. Maar ik denk dat de meeste mensen dat wel doen maar het kan problemen geven met de bacteriecultuur. Zelf heb ik toen ik mn nieuwe bakken kreeg ook alles in 1x moeten overzetten en met zuinig voeren geen problemen gehad. Maar als je de vissen toch nog moet aanschaffen dan zou ik het over enkele weken uitsmeren.
 
Het is inderdaad beter niet alle vissen gelijktijdig toe te voegen. Maar ik denk dat de meeste mensen dat wel doen maar het kan problemen geven met de bacteriecultuur. Zelf heb ik toen ik mn nieuwe bakken kreeg ook alles in 1x moeten overzetten en met zuinig voeren geen problemen gehad. Maar als je de vissen toch nog moet aanschaffen dan zou ik het over enkele weken uitsmeren.

Dat is een goede idee hoor, zal dat zeker navolgen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan