Wat is er nieuw

Opstarten nanocube met osmosewater.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter M.M.aqua.40
  • Startdatum Startdatum
M

M.M.aqua.40

Guest
Vandaag komt mijn tweede bak binnen en ik vroeg me af of je met een nieuw aquarium wel met pure osmose moet beginnen. Ik las hier het forum het een en ander maar kon niks concreets vinden op het internet.

In Mijn aquarium komt een pH verlagen de bodem(dennerle scapers soil) en voeg ik minerale toe.

Omdat ik Bij het begin van de eerste bak geen osmose apparaat had had ik water gedeeltelijk op leiding water en osmose water.
 
Ik heb alle 3 zo opgestart hoor. Als je kraanwater zou gebruiken dan gaat de bodem daar weer meer werk aan hebben om de kh te verlagen en ben je onnodig denk ik een stukje werking van je bodem kwijt.
 
Waarom zou je niet met osmose beginnen?
 
Ik heb alle 3 zo opgestart hoor. Als je kraanwater zou gebruiken dan gaat de bodem daar weer meer werk aan hebben om de kh te verlagen en ben je onnodig denk ik een stukje werking van je bodem kwijt.
Ja dan ga ik ook puur osmose beginnen.

Waarom zou je niet met osmose beginnen?
Las iets over de stabiliteit van de waterwaardes maar dat is dus niet xo.
 
Ik zie niet in dat het niet goed zou zijn Mike en zou lekker gelijk met osmose beginnen.
 
Ik zie niet in dat het niet goed zou zijn Mike en zou lekker gelijk met osmose beginnen.
Ja bakje is er dus dat word vanavond osmose produceren!!!!!
 
Ben benieuwd naar de eerste foto s.
 
Wat tof dat je bakje er is!

Ik heb dat laatst een keer ergens genoemd, omdat ik iets minder goede resultaten heb als ik de nieuwe bakken opstart met pure osmose water.
Wat ik merkte is dat ik de Ec te laag vond.
Dat heb ik wel opgevoerd met de Gh+ poeder.
Alleen dat dan weer de Gh waarde wel erg hoog werd.

Ook hadden sommige garnaaltjes wat problemen met vervellen.

Dus ben ik even overgegaan op half osmose half kraanwater verversen.
Het is misschien niet helemaal goed voor de bodem, maar mijn garnaaltjes doen het nu wel weer veel beter en dat vond ik iets belangrijker 😉

Wil niet zeggen dat iedereen dit dus zo moet doen, want ik ken de discussie dat je nooit met kraanwater zou moeten werken.
Maar te schoon is in mijn ogen ook niet goed.
 
Leuk Mike ben benieuwd.

Sanneke,is het dan niet makkelijker om minder gh+ te gebruiken of is de ec dan echt zo laag?
 
Leuk Mike ben benieuwd.

Sanneke,is het dan niet makkelijker om minder gh+ te gebruiken of is de ec dan echt zo laag?

Klopt dan werd de ec echt heel laag en kregen ze problemen met vervellen.
 
Maar te schoon is in mijn ogen ook niet goed.


Dat is wel zo maar met gh+ kun je het op de gewenste gh en de gewenste uS brengen dus lijkt me geen probleem en zo heb ik altijd de bakken opgestart.
 
De Ec waarde omvat niet alleen maar de hoeveelheid mineralen die in de Gh+ zitten, maar ook bepaalde metalen.
De TDS waarde omvat nog veel meer onopgeloste stoffen, vandaar dat je de Ec waarde ook moet vermenigvuldigen met een bepaalde factor om zo de TDS te kunnen schatten.

Als je bij osmose water Gh+ toe voegt krijg je naar mijn idee een lagere TDS waarde dan wanneer je dezelfde Gh waarde bij kraanwater hebt.
Omdat in kraanwater nog veel meer onopgeloste vaste stoffen aanwezig zijn dan in de osmose water (die zijn er heel veel uitgefilterd).

Het is allemaal best wel ingewikkeld.
Of misschien maak ik het mezelf te ingewikkeld, daar ben ik best wel goed in namelijk :stom:


Feit blijft dat mijn garnaaltjes het niet goed deden in de nieuwe opgestarte bakken met enkel osmose en Gh+ poeder.
En sinds ik nu een deel ververs met ook kraanwater, de garnaaltjes het echt veel beter doen.
Ze zijn actiever en hebben geen problemen meer met vervellen.

Maar dit alles is wellicht ook afhankelijk van waar je de garnalen hebt gekocht.
Mijn groepje Taiwanners had de lfs door onkunde zelfs dagen lang op 100% kraanwater zonder Ph verlagende bodem zitten, wat hier ook weken goed ging.

Ik denk daarom dat het gewoon een kwestie blijft van heel goed observeren en al je waterwaarden steeds op te schrijven.
Gaat het niet goed, dan kun je kijken wat je kan veranderen om het beter te krijgen.

Mijn advies is, start met dat wat wordt aanbevolen door de meeste mensen, maar op de eerste plaats wat de kweker deed en daarbij wel gelet op de streek waar ze vandaan komen. Want het water in Den Bosch is anders dan in Delft bijvoorbeeld.


Pffff 😀 😀 😀

Blijft een leuke hobby toch! :juggle: :smitten:

Interessante link over Ec en TDS waarden:

https://www.koi-ontwikkeling.info/bibliotheek/waterkwaliteit/index.html
 
De Ec waarde omvat niet alleen maar de hoeveelheid mineralen die in de Gh+ zitten, maar ook bepaalde metalen.


Dat klopt hoor maar als je met osmose werkt dan is de geleidbaarheid van je osmose bijna 0 en die breng je dan op het gewenste peil. In kraanwater zitten inderdaad stoffen die de uS zullen verhogen.

Chemie is een van de leukste dingen binnen onze hobby:juggle:
 
Bij Aquafizz in Zwijndrecht zitten ook alle garnalen op leidingwater.

De meeste garnalen die ze daar hebben zijn ook garnalen die je prima op kraanwater kan houden en is verder ook maar tijdelijk natuurlijk dat ze in een winkelbak zitten.
 
In de winkelbakken hoeven ze alleen maar lang genoeg in leven te blijven om ze te kunnen verkopen.
Kweken is al helemaal niet van belang.
 
Ik had ook scheikunde op de Havo.
Mijn scheikundeleraar werd knettergek van mij, hij was ook mijn mentor.

Op een gegeven moment zegt hij tegen mij:
"Waarom is het zo dat wanneer jij vanuit Amsterdam in Alkmaar moet komen, dat je altijd via Maastricht rijd :stom:"

Ik wist de vragen op een toets vaak wel, maar ik had simpelweg te weinig tijd, omdat ik altijd via een omweg bij het antwoord kwam.
Dus ja, ik denk heel vaak te moeilijk 😀
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan