Wat is er nieuw

Opstarten nieuw aquarium rare schilvers

• Onderwerp starter Onderwerp starter camielk
  • Startdatum Startdatum
C

camielk

Guest
mijn bak heb ik nu een kleine 2 weken draaien. Zoals hier ook veel geadviseerd heb ik er nog geen vissen in.
Momenteel heb ik led-verlichting aanstaan en heb een plantenprogramma draaien. Mijn Eheim 4+ professional draait ook goed. Temperatuur van het water heb ik op 25 graden. Ik merk dat de planten nog niet echt gaan groeien, maar misschien moet ik ook geduld hebben.

Er komt nu een wazige alg op mijn kienhout. Daarnaast zie ik op alle planten een soort schilvers. Is dat normaal?
Wat kan ik doen?

Graag jullie advies!

Waterwaarden:
Nitraat 25 Mg/l
Nitriet 0,5
Hardheid 3 gh
Ph 7
Chloor 0
CO2 20 Mg/l

IMG_2359.JPG
IMG_2361.JPG
IMG_2360.JPG

hoi voeg je verder nog iets toe aan het water? en hoelang brand het licht?

de schilvers weet ik niet, maar nieuw hout heeft heel vaak de 1e paar weken een soort schimmel vorming, dit trekt vanzelf weg.

zelf poets ik het er na een tijdje gewoon af en meestal komt het daarna niet meer terug.

Ik heb een aantal keer Bacto van Hs aqua toegevoegd. Het programma wat ik heb lopen start om ong 7.30 uur s morgens, maar niet direct fel. Dan 's avonds rond 21.00 weer wat minder fel. En na 22.30 uur blijft er blauw licht branden.

Voor de planten heb ik wat terracaps toegevoegd

das wel een behoorlijk tijd licht zou dat eens naar zon 8 uur terug brengen
daarnaast geef je co2 op zich prima maar lees geen planten voeding zou daar toch mee starten
de meeste planten hebben wel iets reserve op geslagen qua voeding maar das met deze verlichtings-duur en co2 wel heel gauw bekeken
en planten hebben wel even de tijd nodig aan het onderwater leven gewend te raken

groet

jaap

Ok heren, dank voor de tips. Ik zal idd wat minder licht gaan doen, eens kijken wat dat oplevert. Ik zal morgen langs de lfs gaan voor vloeibare plantenvoeding. De kegeltjes heb ik dus al gegeven.

Mijn CO2 apparatuur heb ik nog niet aangesloten hoor, de waarden die ik benoem zijn zonder toevoer.

Mijn bak zit er ook vol mee, hoort blijkbaar bij het opstarten😀

Mijn eerste aquarium draait nu ook bijna twee weken en heb ook beetje van die witte schimmel die van het hout afkomt. Je kan het verwijderen maar het schijnt op een gegeven moment vanzelf te verdwijnen. De lichten branden bij mij 6 uur per dag en de planten doen het daar goed onder. Als voeding voeg ik dagelijks profito, ferro en carbo toe van Easylife.

Even een update, nadat ik de CO2 heb toegevoegd en meer vissen toegevoegd heb, was binnen de 2 dagen de witte schimmel en de alg weg. Echt ongelofelijk, ik had het idee dat ik in de maling werd genomen. Nu een paar maanden verder heb ik nog geen enkele keer alg van de ramen of waar dan ook van moeten verwijderen. Klinkt vreemd, maar er zou wat mij betreft wel iets meer alg in mogen komen.

Klinkt vreemd, maar er zou wat mij betreft wel iets meer alg in mogen komen.

Dan zul je toch ergens een onbalans moeten creëren😀
overigens vind ik een beetje alg ook niet erg, heeft iets natuurlijks.

Tja, dat men graag wat algen ziet dat hoor je niet zo vaak😉

Tsja het is de goden bijna verzoeken ik weet het..,,

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan