Opstarten nieuwe vijver


P

para89

Guest
Beste allemaal.

Ik heb in augustus dit jaar dan eindelijk mijn vijver opgestart. Ik heb een voorgevormde bak van 1000 liter ingegraven. Op de bodem ligt substraat en als planten heb ik een mini lelie genomen, 2 flinke bossen waterpest en 2 flinke bossen hoornblad. Als oeverplant heb ik Pontederia cordata of moerashyacint genomen. Nu heb ik er nog geen vissen inzitten want vond dit veel te kort en dacht dat ik de vijver beter een winter met rust kon laten en dan straks als alle planten goed aanslaan en uit gaan botten pas vissen in de vijver te zetten.
Als pomp heb ik een hozelock drukfilter met UVC geschikt voor 4000 liter water.
Nu heb ik alleen een vraagje over het filter in de winterperiode. Ik heb het filter nu nog steeds draaien ondanks de vorst. Het filter is ingegraven en heb wat boven de grond zit afgedekt met een flink pak stro met daar overheen een plastic zak en deze zak rondom afgedekt met zand. Kan/mag dit?
Nu zitten er dus nog geen vissen in dus denk niet dat het veel kwaad kan zolang het niet al te veel vriest of vergis ik me hier in? Ik neem aan dat als er volgend jaar vissen in zitten ik dit zo niet kan doen aangezien de temperatuur onderin de vijver dan te veel zakt.
Hoor graag van jullie en wat jullie aanraden m.b.t. het afsluiten van het filter en wanneer.

Gr. Kevin
 
Het filter is ingegraven en heb wat boven de grond zit afgedekt met een flink pak stro met daar overheen een plastic zak en deze zak rondom afgedekt met zand. Kan/mag dit?
Ik zou niet weten waarom niet, want er zit toch een plastic zak.;)

Nu zitten er dus nog geen vissen in dus denk niet dat het veel kwaad kan zolang het niet al te veel vriest of vergis ik me hier in?
Ik snap deze vraag niet, want kan niet veel kwaad?:sorry:
 
Ja dat wel maar waar het mij om gaat is dat als het langere tijd koud blijft het dan schadelijk kan zijn voor mijn vijver, planten en of bacteriën die zich in mijn filter bevinden. Als het zo blijft vriezen zoals het nu doet zie ik geen gevaar dat mijn filter gaat bevriezen aangezien deze voor 2/3de ingegraven is en de rest afgedekt is maar weet niet of het voor de rest gevolgen kan hebben.
Of is het zo dat zolang het wateroppervlak niet bevriest ik safe zit.

Wat ik met dat laatste bedoel wat jij aangehaald hebt is dat als er vissen in de vijver zitten en het word onder nul of het dan nog wel raadzaam is om het filter te laten draaien. Dit omdat ik wel eens gehoord heb dat als je dit doet de watertemperatuur onderin de vijver gelijk word met de temperatuur aan het wateroppervlak en dit slecht of zelfs dodelijk kan zijn voor de vissen. Nu heb ik dus nog geen vissen dus kan die gelijke temperatuur geen kwaad vermoed ik.

Dus om mijn vraag simpel te houden: Wanneer moet ik mijn vijver filter stop zetten en wanneer is het weer veilig deze op te starten?

Hoor het wel.
 

Terug
Bovenaan