Wat is er nieuw

Opstarten tropisch aquarium

Fee

Member
Lid geworden
13 november 2020
Leeftijd
23
Goedenavond, een vriend van mij is gestart met een tropisch aquarium. Hij wil graag 3 black mollies en nog enkele corydoras. Hij is nu 2,5 week bezig, waarbij hij elke week ong. 50% van het water ververst. Dit omdat dit op meerdere sites staat en onder andere aquariumfans.

Echter, hij zag vandaag een video van tevens een hobbyist die het afraad om waterwissels te doen tijdens het opstarten van een aquarium. En pas een waterwissel te doen wanneer vissen gehaald gaan worden (uitgaande dat de waterwaardes op orde zijn).

Hij vraagt zich nu af of hij wel of geen waterwissels moet doen bij een beginnend aquarium. Als dit niet het geval is, moet hij nu dan opnieuw 3-4 weken (of langer) het aquarium laten opdraaien doordat er al 2 waterwissels zijn geweest?

Even ter context, 1e week was er een 50% wissel, 2e week 40-50% en 3e week zou dan minder dan 40 verwisseld worden. Is dit correct of is het juist de bedoeling dat het aquarium echt een rustperiode krijgt. Hij is op de hoogte van de nitraat-cyclus etc. Alvast bedankt voor jullie hulp!!!

Hoi. Het is tijdens de opstart meestal niet nodig/nuttig om water te verversen. Het is het makkelijkst om het "oude" water als geheel de cyclus te laten doorlopen. Iedere verdunning met "fris" water betekent namelijk een verdunning van het aanwezige voedsel voor de bacteriën. 🙂

Je hebt uiteindelijk ongeveer een bacteriebestand nodig (al dan niet gecombineerd met de filterwerking van de planten) dat elke dag weer de te verwachten hoeveelheid visvoer kan verwerken.

Ik ververs de eerste 4 wk ook niet om de reden van verdunning die Gino al aangaf.

e.e.a. is afhankelijk welke bodem je erin hebt liggen, bij sommige bodems is het inderdaad nodig zovaak water te wisselen tijdens de opstart, dus wat meer info zou fijn zijn

Een toevoeging op hetgeen dat al is verteld.

Wat ik op dit forum heb geleerd is dat je door een beetje voer te verkruimelen, in de bak, de bacteriën wat extra helpt.

e.e.a. is afhankelijk welke bodem je erin hebt liggen, bij sommige bodems is het inderdaad nodig zovaak water te wisselen tijdens de opstart, dus wat meer info zou fijn zijn
Dat klopt bij enkele soils maar de TS verteld dat zijn vriend info heeft gelezen over verversen dus ik neem aan dat dit dan over een reguliere bodem gaat en niet over een soil.

Dat klopt bij enkele soils maar de TS verteld dat zijn vriend info heeft gelezen over verversen dus ik neem aan dat dit dan over een reguliere bodem gaat en niet over een soil.
Ja of hij heeft wel die soil en dus gelezen op internet datie daarom zovaak moet verversen

Hii nicolientje,

De desbetreffende vriend heeft een bodem van grind, dat 1-2 mm is. Hij zou eigenlijk woensdag de black mollies al gaan halen, maar twijfelt nu of dit wel verstandig is. Moet hij nu die eerste twee weken opnieuw 'opstarten'? hij heeft alleen het water twee keer ververst, geen dingen schoongemaakt.

Hii nicolientje,

De desbetreffende vriend heeft een bodem van grind, dat 1-2 mm is. Hij zou eigenlijk woensdag de black mollies al gaan halen, maar twijfelt nu of dit wel verstandig is. Moet hij nu die eerste twee weken opnieuw 'opstarten'? hij heeft alleen het water twee keer ververst, geen dingen schoongemaakt.
Okee, ja met een grindbodem is waterwissels bij de opstart niet nodig.

Indraaien zou ik gewoon 4 weken aanhouden want waarom onnodig risico lopen met vroegtijdig vissen toevoegen als een paar weekjes wachten het risico volledig weg is?

Okee, ja met een grindbodem is waterwissels bij de opstart niet nodig.

Indraaien zou ik gewoon 4 weken aanhouden want waarom onnodig risico lopen met vroegtijdig vissen toevoegen als een paar weekjes wachten het risico volledig weg is?
Super bedankt voor de snelle reactie!

Hij vindt het ook zeker niet erg om te wachten, want hij wilt ook het beste voor de visjes! Maar aldin vraagt zich nu vooral af omdat hij al drie weken heeft ingedraaid of hij opnieuw vier weken moet opstarten. Hij is nogal bang dat de bacterie opbouw misschien niet goed zal zijn omdat hij de eerste twee weken heeft ververst. Dus de vraag nu, moet hij 1 week extra indraaien (zodat hij in totaal vier weken heeft ingedraaid), of opnieuw vier weken (dan heeft hij in totaal 7 weken ingedraaid)?

Hij vindt het ook zeker niet erg om te wachten, want hij wilt ook het beste voor de visjes! Maar aldin vraagt zich nu vooral af omdat hij al drie weken heeft ingedraaid of hij opnieuw vier weken moet opstarten. Hij is nogal bang dat de bacterie opbouw misschien niet goed zal zijn omdat hij de eerste twee weken heeft ververst. Dus de vraag nu, moet hij 1 week extra indraaien (zodat hij in totaal vier weken heeft ingedraaid), of opnieuw vier weken (dan heeft hij in totaal 7 weken ingedraaid)?
Zou zelf op safe spelen en opnieuw 4 weken aanhouden (better safe than sorry) want een bodem zorgt mede voor balans in je bak

Als dit niet het geval is, moet hij nu dan opnieuw 3-4 weken (of langer) het aquarium laten opdraaien doordat er al 2 waterwissels zijn geweest?
Had deze vraag niet duidelijk beantwoord zie ik. De hoofdzaak is: hebben de bacteriën voldoende voeding gekregen in de vorm van afvalstoffen? Dus af en toe wat vissenvoer in de bak, of een hoop rottende planten of zo (ik gok alleen dat de meeste mensen rottende planten wel weghalen 😅).

De cyclus "draait" wanneer je duidelijk ammonia/nitriet hebt gemeten, dat weg hebt zien gaan en er een verhoging van het nitraat voor in de plaats is gekomen. Een testsetje in huis hebben is daarvoor (en überhaupt in de hobby) handig. 🙂

Maar wat ik al zei: de bacteriën moeten de belasting aankunnen van de hoeveelheid toegevoegd voer die de vissen zullen krijgen. Voert en gij zult weten.

De bedoeling is dat er nitraatvormende bacteriën aanwezig zijn.
Het makkelijkste/veiligste is na het moment dat er No2 gemeten is (nitriet) en na een periode nul nitriet wordt gemeten.
Opnieuw indraaien is niet echt hoe dat gaat, de nuttige bacteriën zitten vooral in het filter.
Het is dus niet PRECIES x aantal weken, maar wanneer de 'nitrietpiek' is geweest.
Klein beetje geduld moet het goedkomen!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan