Opstarten van een Biotoop


F

Fruitje21

Guest
Beste leden,
Ik heb nu al een enkel tijdje mijn zoutwater bak staan. En alles gaat naar behoren. En ben er ontzettend blij mee.
Alleen mis ik ergens het houden van een zoetwater aquarium wel... Zodanig in het kort bekeken wat de mogelijkheden zouden zijn. En ik heb nog een leuk plekje gevonden op mijn kamer. Waar nog wel een klein bakje zou kunnen staan.
Ik heb al een tijdje de 'droom' om een echt groene bak op te starten. Malawi's zijn gaaf, maar weinig planten, veel steen. Ik zie vaak groen begroeide bakken voorbij komen. En het lijkt me ontzettend gaaf ook zo iets op te starten.

Enkel, rijkt mijn kennis van zoetwater niet super ver. Cichliden kan je me alles over vragen, maar over de meer 'basic' zoet water vissen... tja.
Dus ik heb een aantal vraagjes, waarvan ik zeker ben dat jullie mij kunnen helpen.

Het aantal liters is vooral een dingetje, ik heb niet gigantisch veel ruimte. Laten we zeggen zo'n ca 40/40. Nu kunnen we nog wel redelijk wat de hoogte in.
De grote vraag, is dit genoeg?

Vissen kom ik uiteindelijk wel uit, maar suggesties die in een kleiner aquarium gehouden kunnen worden: graag.

Wat zijn nu echt de vereiste van het houden van een groen begroeid aquarium?
Waar moet je op letten?
Moet je veel snoeien?
 
Het ligt er volledig aan hoe low-tech of high-tech je wilt gaan.
Ga je Low-tech bespaart je dat veel geld, kan je prachtige resultaten bereiken, maar is de plantkeuze wel beperkt tot langzame groeiers en echte waterplanten. Bijkomend voordeel is dat je hier weinig onderhoud aan hebt.
Ga je High-tech kost je dat veel geld, en kan je eveneens prachtige resultaten bereiken, de plantkeuze is veel uitgebreider, ook niet volledig aquatische planten behoren nu tot de selectie. Onderhoud neemt wel toe doordat de planten sneller zullen groeien.

De hoogte ingaan met je aquarium kan ik niet adviseren. Voor lampen wordt het lastiger om planten aan de bodem te bereiken en vissen hebben er weinig aan omdat het de effectieve zwemruimte niet vergroot.
 
Mocht je het kwijt kunnen, is een lido wel een mooie bak. Inhoud gelijk aan een 80cm bak, maar met veel minder oppervlak. Je kunt dan meer in de hoogte werken, al maakt het oppervlak het soms wel wat lastig inrichten
 
Ik wil sowieso low tech gaan, high tech heb ik op het moment het geld niet voor vrees ik. Al is dat voor eventueel de toekomst wel een optie.
Maar hoe duur zou een hightech bak zijn?

En stel dat ik voor een bak van 40/40 ga, welke vissen zouden er dan het beste in kunnen?
 
40 x 40 ben je redelijk beperkt in de vissen, maar dat wist je al.
Ik denk dan al snel aan een koppel Dario's, wellicht in combinatie met garnalen. Een Betta of een stuk of drie dwerg knorgoerami's zou ook kunnen (deze laatste heb ik zelf, erg leuke visjes).
 
40 x 40 ben je redelijk beperkt in de vissen, maar dat wist je al.
Ik denk dan al snel aan een koppel Dario's, wellicht in combinatie met garnalen. Een Betta of een stuk of drie dwerg knorgoerami's zou ook kunnen (deze laatste heb ik zelf, erg leuke visjes).
Ja, daar heb ik al wel rekening mee gehouden. Het is vooral een beetje een experiment, wat kan je bereiken met beperkte ruimte, beperkt budget.
Dat klinkt als toch behoorlijk wat! Bedankt, ik ga even kijken waar ik wellicht een aquarium zou kunnen vinden. En dan alles uitwerken.
 

Terug
Bovenaan