Wat is er nieuw

Opstarten zwart water biotoop

• Onderwerp starter Onderwerp starter L.Schepens
  • Startdatum Startdatum
L

L.Schepens

Guest
Hoi lezers,

Ik heb nu bijna 4 jaar een juwel RIO 180. Dit is altijd een gezelschapsbak geweest die ik nu ga omtoveren tot een zwart water biotoop.

Nu ben ik opzoek naar nog wat leuke idee�n voor mijn aquarium.

Aquarium inrichting:
-Rivierzand
-Kienhout
-2 of 3 halve kokosnoten
-Echinodorus soorten

Vissoorten tot nu toe:
Boven:
-Carnegiella strigata

Midden:
-?????

Bodem:
-Apistogramma cacatuoides
-Corydoras sterbai

Overig:
-Sturisoma aureum

Hier zou ik graag nog wat advies willen over de aantallen en wat idee�n voor vissen in het midden.

Water:
PH: 6,5 a 7
Temperatuur: 25 graden
Over turf filteren voor de water kleur.

Ik sta natuurlijk open voor positieve reacties en commentaar.

Mvg Luuk,

Een paar opmerkingen:

- in blackwater mag een flinke lading bladeren niet ontbreken, daardoor komt de zwarte kleur voor een groot deel.
- bij Apistogramma's tel je minimaal 2 holen per vrouwtje.
- Corydoras en Apistogramma's combineren kan goed gaan, maar ook een heel slecht idee zijn. In de natuur worden deze soorten nauwelijk in dezelfde stroompjes gevonden.
- qua middenlaagvissen: kardinaaltetra's, roodkopzalmpjes en Nannostoms beckfordi zijn goede kandidaten, maar er is veel meer.
- Sturisoma: ik twijfel of dit een zwartwatersoort is.

~ Ivo

als je voor een biotoop gaat dan zou ik ook kiezen tussen de apistogramma en de sterbai. Voor de middenzone zijn een hele hoop leuke tetra's te bedenken, meer dan dat ik in mijn even nog kan houden. Denk aan keizertetra, diamantzalmen, een hele reeks Hyphessobrycon-soorten,....

Wordt een sturosoma niet wat te groot voor een 1m aquarium?

Hyphessobrycons zitten erg mooie (zwartwater) soortjes tussen!

Overigens, je hebt het over "biotoop". Hoe strikt wil je dit interpreteren? Moeten het allemaal zwartwater soortjes zijn? Moet het ook nog uit hetzelfde rivierenstelsel komen? Of gaat het je er meer om dat alle soorten die je straks verzamelt in zwartwater voorkomen (en dus niet per se dezelfde rivier)?

~ Ivo

@ Ivo
-Aan de bladeren is wel gedacht maar ben ik vergeten op te schrijven.
-Ik zal hier aan denken als ik kokosnoten ga kopen voor holen. (of heeft iemand hier een ander leuk idee voor.
-Ik heb deze combinatie al 2x eerder gehad en het is toen altijd goed gegaan. En ik zal dit weer proberen. Mocht het fout gaan kan er altijd een soort naar mijn ander aquarium waar maar een paar guppen rondzwemmen.
-Voor middenlaag vissen zal ik nog meer gaan zoeken en informatie opdoen.
-Sturisoma als dit geen zwart watersoort is is dit gewoon jammer. Ik heb deze nog zitten van mijn gezelschap aquarium.

-Ik wil wel proberen alleen maar zwart water soorten te gebruiken. Ze hoeven van mij niet allemaal uit de zelfde rivier te komen. Dit omdat het zeer lastig is om van alle vissen de oorspronkelijke vindplaats te vinden. Meestal staat er alleen land van afkomst bij.

@ babysnake
-Qua lengte is mij meerdere malen verteld dat een aquarium van 1 Meter prima voldoet. En dat de vis tussen de 15 en 20 cm zou blijven.

L.Schepens zei:
Dit omdat het zeer lastig is om van alle vissen de oorspronkelijke vindplaats te vinden. Meestal staat er alleen land van afkomst bij.
Dan zoek je niet goed: http://www.seriouslyfish.com/ vermeldt bijvoorbeeld rivieren en habitats. Zomaar een passage bij een bepaald visje: "(...) this species is an exclusive inhabitant of blackwater environments and tends to be found only in the upper, terra firme, reaches of tributary drainages."

~ Ivo

Sturisoma's moet je niet in een meterbak willen.
Ze worden inderdaad 20 cm. Het zijn dan wel rustige vissen, maar het is niet zo dat ze de hele dag doodstil op 1 punt liggen. Het zijn sowieso al lompe vissen, dus al ze zwemmen moeten ze zich wel fatsoenlijk kunnen bewegen.

Als je de hele staart trouwens meerekent gaan ze zelfs richting de 30 cm.

Kijk liever naar een Loricaria soortje.

Enig idee hoe groot de familie Loricaridae is? Dat is te algemeen om uit te concluderen dat Sturi's ook in zwart water voorkomen.

~ Ivo

Vandaag naar aquabeek geweest in Handel.
Wat extra informatie opgedaan over de vissen en wat kienhout en catappa bladeren gekocht.
Zij wisten mij te vertellen dat Sturisoma's in de Rio Negro voor komen. (dus zwart water) Ook zouden Sturisoma's in een 1 meter bak kunnen mist er niet te veel andere vissen rondzwemmen.

Ik had dit al op het oog:
-Carnegiella strigata
-Apistogramma cacatuoides
-Corydoras sterbai
-Sturisoma aureum

Nu wisten ze daar te vertellen dat al deze vissen voor komen in de Rio Negro.
Dus ga ik nog een midden visje zoeken uit de Rio Negro zodat alles daar vandaan komt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan