Opstarten


S

S.Vroegop

Guest
Beste allemaal ,
Ik vind het inheemse aquarium erg interessant en wil een nieuwe bak op gaan starten. Ik heb wel een beetje ingelezen, maar dat vind ik lang niet genoeg.
1. Welk formaat moet het aquarium hebben?
2. Welke dieren kunnen in het aquarium?
3.Hoe kom ik aan deze dieren, aquariumspeciaalzaak of tuincentra of misschien zelf vangen?
4. Als ik ze moet vangen, hoe moet ik dat gaan doen?
5. Welke apparatuur en medicijnen moeten er in het aquarium?
6. Moet ik de dieren 's winters terug in de sloot doen?
7. Is het legaal om de aquariumbewoners te vangen?
8. Wat eten de meesten?
9.Kunnen de aquarium bewoners met (veel) vuurgarnalen?
10. Op welke temperatuur moeten ze zitten?

Ik zou het aquarium maximaal 1m willen. Het mogen alle dieren zijn, dat is geen probleem. Wij wonen voor een grote sloot en ik vroeg mij af of daar zelfs misschien kreetjes zitten. Alle tips zijn welkom!!!
 
Het probleem is dat deze dieren niet te warm willen zitten en in een huis wordt het gewoon te warm vooral zomers. Een grote bak met het liefst een koelsysteem is aan te raden.

Je kan ook kijken voor een sub-tropisch aquarium deze vissen behoeven geen extra verwarming. En wordt je water zomers 25/26 graden dan is dit ook geen probleem.
 
Bedankt botia! Welke vissen zouden er nu in het aquarium kunnen?
 
De meeste van onze inheemse vissen worden te groot voor het aquarium.

Wat wel kan:

1) Groepje riviergrondeltjes.
Eten vlok -en groenvoer, maar dierlijk voer heeft de voorkeur.
Vaak te verkrijgen bij tuincentra.

2) Groepje drie -of tiendoornige stekelbaarsjes, waaruit als het mee zit, later een paartje ontstaat wat een nestje zal gaan maken.
De overige stekelbaarsjes dien je te verwijderen ivm agressie.
Niet uit de natuur wegvangen ivm ziektes, wat ze vaak hebben. Eten dierlijk voer.
Worden zo nu en dan door tuincentra aangeboden.

3) Europese bittervoorn. Is beschermd en mag niet uit de natuur weggevangen worden.
Alternatief is de Chinese bittervoorn. Is moeilijker te verkrijgen.
Heeft grote, gezonde zoetwatermosselen nodig voor de voortplanting.

Meer keus is er helaas niet.
 
1. Welk formaat moet het aquarium hebben?
Vroeger had ik een 60L bak en dat ging prima. Nu heb ik een 180L en dat gaat beter, gezien de relatief hoge groeisnelheid van veel soorten.

2. Welke dieren kunnen in het aquarium?
Er kunnen vrij veel soorten in. Snelgroeiende soorten kunnen ook, die laat je gewoon weer vrij als ze te groot worden.
Paling kan niet, die klimt uit je aquarium. Roofvissen kunnen wel, maar die moet je voldoende voeren. Ik heb alleen stekelbaarsjes, dat is lekker makkelijk. Tiendoornige stekelbaars eet na enkele dagen zelfs gewoon mee aan het vlokvoer. Driedoornige stekelbaars doet dit niet en moet levend voer of vriesvoer hebben. In mijn aquarium eten ze ook veel micro-organismen die op de planten leven, maar dit alleen is niet genoeg voor ze.
Ik heb daarnaast een aantal zoetwatermosselen. Erg nuttig, want ze filteren grote hoeveelheden water. Er zijn 4 soorten grote zoetwatermosselen die goed in een zandbodem kunnen leven, de Schildersmossel, Bolle stroommosel, Vijvermossel en de Zwanenmossel. Daarnaast zijn er nog kleinere zoetwatermosselen welke op hard substraat leven zoals de exotische Driehoeksmossel.
Slakken doen het ook goed, sommige soorten eten echter planten. De zogeheten moerasslakken zullen je planten met rust laten. Stompe moerasslak
Er zijn verschillende geleedpotigen die in je aquarium kunnen, zoals Zoetwatervlokreeften, Waterpissebed. Deze worden wel snel opgegeten als je vissen groter dan 5-7cm zijn, afhankelijk van de vissoort.
De zoetwatergarnaal kan prima in je aquarium, de grote exemplaren worden niet snel opgegeten (>2cm)
Daarnaast zijn er nog bijzondere insecten en spinnen die in theorie in je aquarium kunnen, maar dat raad ik af. Bijvoorbeeld de Waterschorpioen, Staafwants of waterspin. Hoewel een mooie aanvulling, kunnen ze flink bijten/steken. Het gif dat ze inspuiten is ongevaarlijk, maar wel behoorlijk pijnlijk. Bovendien eet de staafwants ook (kleine) vis. Wantsen en kevers moet je niet in het aquarium stoppen, veel van deze kunnen ook steken/bijten en daarnaast kunnen de meeste vliegen.

3.Hoe kom ik aan deze dieren, aquariumspeciaalzaak of tuincentra of misschien zelf vangen?
Tuincentra hebben soms wel e.e.a., maar dit is meer bedoeld voor vijvers. Tenzij je een heel groot aquarium hebt. In aquariumzaken vind je vaak exotische alternatieven voor de inheemse vissoorten. Zet deze nooit uit in de sloot wanneer ze te groot worden, dit kan namelijk grote ecologische problemen opleveren.
Zelf heb ik een groot en fijnmazig schepnet dat erg stevig is. Daar hangt wel een aardig prijskaartje aan, maar met elk enigszins stevig net zou je vis moeten kunnen vangen.

4. Als ik ze moet vangen, hoe moet ik dat gaan doen?
Makkelijkst is om in het voorjaar, wanneer de zon schijnt en het water opwarmt, met een schepnet in ondiepe sloten (minder dan 0,5m) te vissen. Deze sloten moeten wel aangesloten zijn op groter en dieper water, dan maak je meer kans,

5. Welke apparatuur en medicijnen moeten er in het aquarium?
Medicijnen hoeven niet. Inheemse vissen zijn zeer sterk omdat ze onderhevig zijn aan natuurlijke selectie. Zwakke vissen leggen het loodje in de natuur. Je moet wel goed opletten met uitheemse vissen en 2e hands apparatuur wat in uitheemse aquaria heeft gezeten. Hierin kunnen ziektes zitten die niet in de nederlandse natuur voorkomen en daar zijn de inheemse vissen dus ook niet tegen bestand. Zo had ik een 2e hands filter, en hoewel ik het zeer grondig had ontsmet, kregen alle vissen last van vinrot. Toen heb ik wel gebruik gemaakt van een medicijn, esha2000, en na een stevige kuur herstelden alle vissen volledig.

Wat betreft apparatuur zijn velen van mening dat er een koelsysteem in moet. Deze mening deel ik niet. Mijn ervaring is dat de vissen prima bestand zijn tegen watertemperaturen tot 28 graden. Tussen 28 en 31 merk ik dat ze er last van krijgen, maar ze kunnen het aan mits er goed belucht wordt. Boven de 31 heb ik nog niet meegemaakt, maar dan moet er ook wel een beste hittegolf zijn. Stel dat dit toch gebeurt kan je altijd de vissen vrijlaten.
Buiten de warmste zomerdagen is mijn aquarium op kamertemperatuur, 19-21 graden. Dit is een prima temperatuur voor alles wat leeft in het aquarium.
Wat betreft de 'koude periode' in de winter, een aantal dagen de verwarming uit (3 dagen vakantie bijvoorbeeld) en de temperatuur daalt naar de 10-16 graden, afhankelijk van de isolatie van de kamer. Een raam op een kier laat de temperatuur nog meer dalen. Dit is voldoende om voortplantingsgedrag te stimuleren wanneer de watertemperatuur weer verhoogd wordt.

Verder heb ik aan apparatuur een externe filter van 950L/H. Ik heb een behoorlijk visbestand in de bak. Eerder had ik een pomp met minder capaciteit, maar die moest ik regelmatig schoonmaken omdat hij vol zat. Ik gebruik geen verwarmingselement. En ik heb 2 T5 lampen boven de bak hangen, de planten groeien daarop prima.

6. Moet ik de dieren 's winters terug in de sloot doen?
Nee, mijn ervaring is dat dit niet nodig is.

8. Wat eten de meesten?
Vlokvoer. Ik vul zelf aan met zo nu en dan wat levende watervlooien of tubifex. Daarnaast voer ik met regelmaat een blokje ingevroren watervlooien.

9.Kunnen de aquarium bewoners met (veel) vuurgarnalen?
Ik heb zelf een aantal europese zoetwatergarnalen en die worden niet gegeten. Ze zijn echter wel iets groter dan vuurgarnalen en vallen een stuk minder op. Kwestie van proberen denk ik.

10. Op welke temperatuur moeten ze zitten?
Kamertemperatuur.


Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen.
Ik kijk niet met regelmaat op het forum, dus als je nog meer vragen voor me hebt kan het even duren voor ik antwoord.


Ps. Echte kreeften, zoals de gevlekte amerikaanse rivierkreeft, kan je beter niet in het aquarium doen want ze knippen alle planten stuk en als je pech hebt ook je vissen.
 
Mijn eerste aquariumjaren waren ook inheems .
Ik had er rietvoorn,stekelbaarsjes,riviergrondels,en op het laatst ook kleine modderkruipers inzitten .
Ging heel goed al zeg ik het zelf , ik had er wel een koeling op staan verschillende winters .
Dan stond mijn bak (in de woonkamer 24graden) op 8 graden in putje winter (was toen wel een strenge winter) .
De koeling circuleerde het hele jaar door , wat resulteerde in een maximale zomertemperatuur van 22 graden .
Maar ik zeg je , onderhoud was geen pretje hoor , in 8 graden met je armen erin . Die kwamen er rood terug uit van de kou .
Ik heb de bak op het forum hebben staan , echter is dat verloren gegaan op de een of andere manier .
Pak de bak wel groot genoeg , dat zijn allemaal actieve zwemmers .
De mijne was 1,6m , eigenlijk voor een grondel al aan de krappe kant (voorntjes ook trouwens)
Het koelsysteem ligt er nog , dus kan in principe weer gelijk beginnen als ik zou willen :smitten: .
 

Terug
Bovenaan