Wat is er nieuw

Opstartende bak

Appa2022

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
28 november 2022
Berichten
157
Leeftijd
27
Goedemiddag mede-forumers,

Ik heb wat vragen mbt mijn opstartende aquarium en wat wel of juist niet te doen om dit proces te bevorderen of niet te verstoren. Het betreft een aquarium van 1 meter breed (draaiend sinds 17 december) en ik ben goed op weg om mijn algen bingokaart vol te krijgen.

Er is gigantisch veel bruinalg, de draadalg vind mijn aquarium nu ook een fijne plek om te wonen en bereidt zichzelf gestaag uit, en ik zag daarnet ook een plukje staghornalg (denk ik) en een pluisje groene alg. Het lukt me helaas niet goed deze op de foto te krijgen.

Ik heb daarnet zo veel mogelijk draadalg weggehaald met een tandenborstel en weer eens bruinalg verwijderd van de plantenbladeren.

Ik meet ook al weken een nietrietgehalte van 0,05-0,1 mg/l. Dit lijkt niet te dalen?

Gegevens van het aquarium:
- co2 met lichtgroene dropchecker
- 50 ml All-in-one per week
- spraybar aan de korte kant, onder water licht naar boven gericht
- verlichting staat 8 uur per dag volledig aan
- NH4 was 11 januari op z'n hoogste 0,1 mg, daarna altijd minder dan 0,05 mg
- ik voeg om de twee dagen een beetje visvoer vlokken toe

Wat kan ik het beste doen of laten om de situatie te verbeteren?
Mijn potje geduld begint op te raken, misschien verkopen ze dat ook bij de LFS :DD.
 

Bijlagen

  • Screenshot_2023-01-22-16-53-23-55_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2023-01-22-16-53-23-55_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    124.2 KB · Weergaven: 82
  • IMG20230122165949.jpg
    IMG20230122165949.jpg
    392.2 KB · Weergaven: 82
  • IMG20230122165813.jpg
    IMG20230122165813.jpg
    362.5 KB · Weergaven: 78
  • IMG20230122165904.jpg
    IMG20230122165904.jpg
    302.3 KB · Weergaven: 75
Laatst bewerkt:
Opstarten duurt bij de ene bak wat langer dan bij de andere bak. Ik zou de spraybar juist wat naar onder laten wijzen want anders verjaag je ook co2 als je die toevoegt.
 
Een paar weken geleden zei men om hem wat naar boven te richten ivm een kaamlaag. Ik zal hem weer wat naar beneden draaien dan 👍.

Wordt er aangeraden om de alg te laten zitten op het hout en de steen of moet ik het eraf halen?
Ik snap ook niet zo goed waar de draadalg vandaan komt 🤔
 
Ik denk dat je echt niet om de 2 dagen vlokvoer hoeft toe te voegen, denk dat dat veel te veel is. Ik vind dat de plantenvoeding die je toevoegt ook erg veel is. Ok, je hebt co2, maar (nog) niet zoveel planten.
 
Ik had juist wat meer plantenvoeding toegevoegd i.v.m. de alg. Het staat qua planten ook helemaal vol met uitzondering van het midden 'pleintje'. De achterste planten die je minder goed op de foto omdat ze nog relatief klein zijn, maar groeien wel hard de afgelopen 2-3 weken sinds ik wat meer voeding toevoeg.

Hoeveel vlokvoer zou je aanraden?
 
Goedemiddag mede-forumers,

Ik heb wat vragen mbt mijn opstartende aquarium en wat wel of juist niet te doen om dit proces te bevorderen of niet te verstoren. Het betreft een aquarium van 1 meter breed (draaiend sinds 17 december) en ik ben goed op weg om mijn algen bingokaart vol te krijgen.

Er is gigantisch veel bruinalg, de draadalg vind mijn aquarium nu ook een fijne plek om te wonen en bereidt zichzelf gestaag uit, en ik zag daarnet ook een plukje staghornalg (denk ik) en een pluisje groene alg. Het lukt me helaas niet goed deze op de foto te krijgen.

Ik heb daarnet zo veel mogelijk draadalg weggehaald met een tandenborstel en weer eens bruinalg verwijderd van de plantenbladeren.

Ik meet ook al weken een nietrietgehalte van 0,05-0,1 mg/l. Dit lijkt niet te dalen?

Gegevens van het aquarium:
- co2 met lichtgroene dropchecker
- 50 ml All-in-one per week
- spraybar aan de korte kant, onder water licht naar boven gericht
- verlichting staat 8 uur per dag volledig aan
- NH4 was 11 januari op z'n hoogste 0,1 mg, daarna altijd minder dan 0,05 mg
- ik voeg om de twee dagen een beetje visvoer vlokken toe

Wat kan ik het beste doen of laten om de situatie te verbeteren?
Mijn potje geduld begint op te raken, misschien verkopen ze dat ook bij de LFS :DD.
Ik zou je lampen nooit op 100 % zetten als ze 90 a 95 % staan gaan ze veel langer mee. Als ik naar je plantenbestand kijkt denk ik dat daar je probleem ook zit. Te veel licht. Zou eerst de planten onder matige verlichting laten opgroeien en dan langzaamaan meer licht toelaten en dan uitvinden welke planten er bij jou passen. Zo werkt het in mijn bak👍
 
Ben het met bovenstaande eens en met de kans op een nh3/4 piek zou ik de eerste weken ook geen vol licht geven.
 
Als voorbeeld: bij het indraaien van mijn bak, deed ik in 5 weken maar 2x iets vlokvoer toevoegen. Inderdaad beginnen met matige verlichting, maar ook qua branduren steeds iets verder opschroeven. Ik begon met 6 uur, week erna 7 uur en de week daarna 8 uur. Qua plantenvoeding had ik kleibolletjes in de bodem en hield ik de 1e dosering aan van AIO wat op de achterkant stond (die van weinig licht) dit heb ik ook, door te testen) opgevoerd mocht dit nodig blijken.
 
Er wordt vaak geadviseerd om te beginnen met een lagere lichtsterkte. Planten moeten nog wennen aan hun nieuwe omgeving. Je hebt ze alles gegeven wat ze zouden kunnen wensen, behalve tijd. Voordat ze hersteld zijn van de shock van het verhuizen en wortel geschoten hebben plezier je vooral de algen met al die voeding.
Ik lees dat ze inmiddels al wel mooi groeien. Dus waarschijnlijk zal het vanaf nu wel langzaam op zijn plek gaan vallen.
Wel jammer dat je zo'n rottige start moest hebben. Hoop dat je nog even volhoud, zodat je straks ook plezier in de hobby hebt
 
Bedankt iedereen voor de adviezen.

Vanaf week 1 heb ik 6 uur licht gegeven en vanaf dan ieder week een half uur erbij, zodoende dat in nu al op 8 uur zit.
Ik heb de lichtsterkte nu op 80% gezet, hopelijk gaat dat wat effect hebben. En ook de plantenvoeding maar weer wat minderen dan!

In week 1 had ik eenmalig wat vlokvoer gegeven, maar omdat ik in week 4 nog geen ammonium had gemeten dacht ik dat het te weinig was. Zodoende dat ik meer ben gaan toevoegen. Ik zal het nu weer max 1x per week toevoegen en nog wat extra geduld hebben 🙃.

@Ronald_J Ik laat me niet zomaar uit het veld slaan hoor 😉 Het aquarium draait ook nog geen 2 maanden dus ik denk niet dat het realistisch is om te verwachten dat het super gaat 😄🤔 Het is wel super leuk om te zien dat de planten allemaal nieuwe blaadjes aanmaken en de Limnophila, Alternanthera en Rotala oppeens snel beginnen te groeien.

Het is alleen wel erg lastig om te bepalen waar ik goed aan doe en voel me op den duur wat bezwaard om weer een topic te openen voor al mijn vragen. Maar toch blij dat ik het gedaan heb 😉. Bedankt iedereen!
 

Bijlagen

  • Screenshot_2023-01-23-10-41-23-36_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2023-01-23-10-41-23-36_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    131.4 KB · Weergaven: 43
Bedankt iedereen voor de adviezen.

Vanaf week 1 heb ik 6 uur licht gegeven en vanaf dan ieder week een half uur erbij, zodoende dat in nu al op 8 uur zit.
Ik heb de lichtsterkte nu op 80% gezet, hopelijk gaat dat wat effect hebben. En ook de plantenvoeding maar weer wat minderen dan!

In week 1 had ik eenmalig wat vlokvoer gegeven, maar omdat ik in week 4 nog geen ammonium had gemeten dacht ik dat het te weinig was. Zodoende dat ik meer ben gaan toevoegen. Ik zal het nu weer max 1x per week toevoegen en nog wat extra geduld hebben 🙃.

@Ronald_J Ik laat me niet zomaar uit het veld slaan hoor 😉 Het aquarium draait ook nog geen 2 maanden dus ik denk niet dat het realistisch is om te verwachten dat het super gaat 😄🤔 Het is wel super leuk om te zien dat de planten allemaal nieuwe blaadjes aanmaken en de Limnophila, Alternanthera en Rotala oppeens snel beginnen te groeien.

Het is alleen wel erg lastig om te bepalen waar ik goed aan doe en voel me op den duur wat bezwaard om weer een topic te openen voor al mijn vragen. Maar toch blij dat ik het gedaan heb 😉. Bedankt iedereen!
Graag gedaan. En daar is een forum toch voor? Lekker informatief, je leert er een hoop van. Ik ben blij met dit forum, anders was het mij nooit gelukt om een aquarium op de juiste wijze op te zetten. Ik twijfel nu nog over een co2 installatie (nooit mee gewerkt), dus een beetje eng. Echter gaan we in de toekomst naar een 1.50 m aquarium en daar wil ik co2 gaan gebruiken, dus kan ik wellicht nu een beetje gaan oefenen op mijn huidige aquarium (aquatlantis elegance expert 80). Veel plezier met je aquarium!
 
@amanda27 Ja dat is zeker waar!
Ik was zelf ook een beetje geïntimideerd door alle techniek die bij een aquarium komt kijken, maar aangezien het CO2 systeem erbij zat (tweedehands aangeschaft) kan ik het maar beter gebruiken dacht ik zo. Ondertussen lijkt het na een paar weken aanklooien goed te zijn ingesteld, de dropchecker is een constante kleur lichtgroen.
Het lukt jou vast ook wel om het goed te krijgen als je er eenmaal eentje hebt.
 
@amanda27 Ja dat is zeker waar!
Ik was zelf ook een beetje geïntimideerd door alle techniek die bij een aquarium komt kijken, maar aangezien het CO2 systeem erbij zat (tweedehands aangeschaft) kan ik het maar beter gebruiken dacht ik zo. Ondertussen lijkt het na een paar weken aanklooien goed te zijn ingesteld, de dropchecker is een constante kleur lichtgroen.
Het lukt jou vast ook wel om het goed te krijgen als je er eenmaal eentje hebt.
Vast wel! Net een go gekregenvan mijn man, over een paar maanden gaan we de aquatlantis volga 450 bestellen 🥳🥳🥳🥳🥳
 
Wat leuk zeg! Ik ben erg benieuwd naar je plannen daarmee. 😊😁
 
Wat leuk zeg! Ik ben erg benieuwd naar je plannen daarmee. 😊😁
Jaa, dat wordt een aantal weken brainstormen. In ieder geval komt er een L128 in, daar ga ik mijn visbestand oheen bouwen 😄
 
Ik heb hem net even opgezocht, dat is wel een erg mooie ancistrus! Komt vast en zeker goed om daar een leuk bestand 'omheen te bouwen'. 😻

Mijn nietrietgehalte is vandaag trouwens voor het eerst 0,025 mg/l (dubbel gemeten omdat ik het niet geloofde). Hopelijk zet de daling door en kan ik binnenkort de eerste bewoners gaan halen 😁. (nadat het meerdere dagen achter elkaar 0 is)
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Ja hoop file duurder erg lang
      Terug
      Bovenaan