Wat is er nieuw

Opstartfase: hoe kan ik de no3 verlagen?

Sanne_1

Well-known member
Lid geworden
12 augustus 2022
Berichten
160
Locatie
Zuid-Holland
Goedemiddag,

Mijn 45L bakje staat nu 2,5 week te draaien met plantjes, stukje hout, grindbodem. Er zijn nog geen bewoners.
De NO3 ging van 10, naar 25 naar 50 en zit vandaag op 25. Maar de NO2 ging van 25 naar 50, weer naar 25 en nu weer naar 50.
Ik ververs om de 4-5 dagen 33% water.

Is de hoge NO3 normaal na 2,5 week of kan/moet ik iets doen om deze te verlagen? Moet ik vaker en/of meer water verversen? 🤔
 
De juiste titel van dit topic is eigenlijk: Hoe kan ik de NO3 verlagen?
 
Zolang je geen bewoners hebt: De eerste maand kan je het beste geen verversingen doen. De bacteriecultuur bouwt het best op zonder.

De planten en bacteriën zullen bij voldoende licht vanzelf je stikstofoxiden verwijderen.
 
Ik zal de naam van je topic veranderen voor je. Maar een no2 van 25 of hoger lijkt me sterk en dat os de no3 denk ik.
Ik zou ook niet verversen en na het indraaien de waarden meten en desgewenst een deel verversen.
 
Gisteren met de druppeltest van Sera de volgende waarden gemeten:
NO3 nitraat: 25 (het water kleurde de middelste kleur)
NO2 nitriet: 50 (het water kleurde het donkerste rood)

Ik zal de bak de komende periide met rust laten wat betreft water verversen.
 
De Aquaflow 100.
Ik zie wel in de gleufjes wat troepjes zitten, waarschijnlijk van restjes dode blaadjes van de planten.
 
Oeps, je hebt helemaal gelijk!
De NO2 in mijn bakje is 5 (de donkerste kleur), geen 50.

:oopss:

Maar ook 5 is veel te hoog 😉
 
Sanne, inderdaad de bak met rust laten. Goed advies van de gladiool dat ik ben. :stom::DD

Je bak minimaal 4 weken in laten draaien en de rest komt dan vanzelf. Geduld is het toverwoord van de KGG op dit forum.

KGG = Keiiiiiiiiigoeje gasten.
 
Geduld dus.... mooie uitdaging, maar het gaat me lukken 😆
 
Ook een tip. Een beetje voer verkruimelen en in de bak kieperen. Dat kan goed werken om de baccies te laten groeien.
 
Oeps, je hebt helemaal gelijk!
De NO2 in mijn bakje is 5 (de donkerste kleur), geen 50.

:oopss:

Maar ook 5 is veel te hoog 😉
Haha kan gebeuren hoor maar tijdens de opstart is geduld vaak de beste remedie.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan